handdator

Visa fullständig version : Golf 2ans förbannade taklucka



Sweeper
2013-04-27, 15:22
Hej allihopa

Börjar bli frustrerad över takluckan på min 16v! sen jag köpte bilen har jag stört mig på den (i snart 4 år). När jag köpte bilen så var den tätad med silikon eftersom förra ägaren var så lat o inte köpte ny list, det fick jag göra istället. Efter att ha monterat listen så tyckte jag att den inte satt rätt där bak (såg ut som att listen inte fick tillräckligt med plats att gå ända upp) men det verkade inte finnas andra möjligheter så jag körde på det.
Men i slutet av förra året innan jag ställde av bilen så märkte jag att listen gick sönder på ena kanten pga trycket.

Nu vänder jag mig till detta forumet om hjälp! vad är det som är fel? listen går o montera bara på ett sätt, luckan går inte längre fram :confused:

Här är en bild på hur det ser ut idag (bilden är tagen från passagerarsidan, dvs höger är framdelen)
http://i.imgur.com/SRlJx3B.jpg

Lillen
2013-04-27, 17:33
Har inget bra svar.
Men undrar var ni köpt lister?
Va ett tag sedan jag bytte min , men på min andra bil läcker det som bara fasen.

Sweeper
2013-04-27, 23:17
Köpte den på www.vwcustomspeed.com

Det är taklucketätning 1303 73-. Frågade dem om den passade på golf 2or och den skulle göra det enligt dem.

Fnatrik
2013-04-28, 05:05
Lite OT, köpte min på VAG i somras :)

T-mek
2013-04-28, 09:41
Om takluckan läcker in vatten, är det inte listen på bilderna som felar. Den sitter där bara som grovtätning
Det är evakueringen av vatten som inte funkar, stopp i slangar osv.
Bla sitter det en "hängränna" i bakkant av luckan som antingen lossnar eller rostar upp..

Men man kan ju såklart byta listen ändå, om den blivit gammal och ful.. :)

Sweeper
2013-04-28, 15:31
Nope och nope, har redan kollat alla kanaler 100ggr och tom tätat dem med spännband (om jag kan suga in mig luft från dem så är det inte tätt). Den där hängrännan som du menar saknades när jag köpte bilen, det märkte jag 2 år efter att ha ägd bilen eftersom det läckte in vatten ändå efter att ha bytt listen (fattar fortfarande inte varför den saknades där).

Problemet är egentligen inte att den läcker in vatten utan att jag förstör listen pga att den kläms i hörnan! om jag kommer ihåg rätt så såg listen likadan ut som den som satt innan med silikontätning.