handdator

Visa fullständig version : Rengöra vevhusvent 1,4 16v



davve
2013-04-26, 12:15
Hej!

Efter att ha läst om alla skurna kammar så är det väll bäst att rengöra vevhusventilationen innan det är försent.
Men vad exakt är det som ska rengöras?

Knäppte en bild på vad jag tror är iaf en av slangarna men är det fler?

Eller är det bara att följa den på bilden och så är det klart? Det sitter ju en kontakt på slangen, är detta den eftermonterade värmaren?

Motor: AUA
Bil: Caddy -03

J.L
2013-04-26, 13:13
Det där är vevhusslang ja,
jag vet tyvärr inte om det finns fler.

Intressant för mig med då jag har samma motor i min mk4 som jag tänkt byta eller rengöra slangarna på.

På min sitter en slags plastbox med anslutningar om man följer slangen på bilden ner bakom motorn.

Art.nr och kanske även pris på VAG skulle vara trevligt om någon lätt kan kolla.

Skulle det vara en fördel att lossa slangen och köra öppen vevhus på vintern i.o.m. att det är frysskador som man oftast hör talas om?

Forum Runner - Nexus 4

graul
2013-04-26, 21:56
Till audis gamla 2.4 finns det ombyggnadssatser så man får uppvärmd vevhusvent. Har för mig långt bak i bakhuvudet att det ska finnas till dessa motorer också. Annars så behöver man "bara" hålla slangarna rena så minimerar man risken för att det ska frysa.

davve
2013-04-29, 13:48
Ingen som har svar på frågorna? Borde ju vara vida känt.

davve
2013-04-30, 07:10
Okej, det ÄR värmaren. Efter att bara ha haft på tändningen i 2-3 min så är det varmt där.

davve
2013-06-16, 10:34
Och så här jan det se ut på en -03 som rullat 6200 mil.
Välservad får man väll säga med sju oljebyten.

PassatGT16v
2013-06-16, 12:26
Ser verkligen ut som du gjorde rätt att kolla slangarna....

davve
2013-06-28, 09:43
Okej då kan man det här nu. Kanske kan glädja någon som är i samma sits och vill rengöra sin vevhusvent.

AUA 1,4 16v säkert samma/likanande på flera 1,4 16v.

Oljeavskilljaren sitter på baksidan av blocket, följ slang från luftfilterbox. Tre st insex 5mm, kan vara lite kniviga att hitta.
2551


Denna går inte att rengöra fullgott då den är limmad eller likanande så att byta är att rekomendera. Tråkiga 960:- på VAG eller drygt 500:- ink frakt från Autoteilemann. VAG orginaldelsnr är det som jag har skrivit på lappen.
2552
2547
2550

På dessa bilder är min gamla avskilljare rengjord så gott det går för ca 10 mil sedan.
För att kunna sova gott så byter man..
På slangen från luftfiltret ska det sitta en värmare, kontrollera dess funktion genom att slå på tändningen vid kall motor och känn så att den värmer på.

Lycka till :)

J.L
2013-06-28, 10:08
Kanon!
Jag ska nog också se över mitt vevhus och rengöra eller byta delar, har dock inget klägg.
Motorn är däremot utbytt för 2200 mil sedan (innan jag ägde den).


På slangen från luftfiltret ska det sitta en värmare, kontrollera dess funktion genom att slå på tändningen vid kall motor och känn så att den värmer på.

Denna är eftermonterat tillbehör och sitter inte på alla bilar.
Togs fram efter problemen uppstod på vevhuset på 1.4 16v.

kitco
2018-02-12, 20:52
Hej!

Efter att ha läst om alla skurna kammar så är det väll bäst att rengöra vevhusventilationen innan det är försent.
Men vad exakt är det som ska rengöras?

Knäppte en bild på vad jag tror är iaf en av slangarna men är det fler?

Eller är det bara att följa den på bilden och så är det klart? Det sitter ju en kontakt på slangen, är detta den eftermonterade värmaren?

Motor: AUA
Bil: Caddy -03

Jag fick kortis i min vevhusventilations värmare, bilen dog och fick bärgas. Väl hemma tog jag bort kontakten till värmaren och bytte säkring, bilen hoppade igång direkt. Jag har sökt överallt på nätet men hittar inte vart jag kan köpa denna värmare, sista utvägen får bli att åka till någon VAG handlare, men jag hoppas jag slipper det.