handdator

Visa fullständig version : Golf GTI dsg 07 drar ovanligt mycket olja?



Jesperthorn
2013-04-25, 23:52
Hej!

Har märkt på senare tid att min bil drar rätt så mycket motorolja. Jag har räknat att jag har kört cirkus 150-200 mil, och har under denna period fått fylla på 1,5l motorolja? Kan INTE vara normalt. Har det någon betydelse att jag kör på V-power?

bilen har gått cirkus 12.000 mil och ska in den 7/5 för att göra service samt byta kammrem, kan detta vara en bidragande orsak också, att bilen måste servas?

många frågor..

/ jesper

J.L
2013-04-26, 00:17
Kolla slangar till vevhusventilationen, så de inte blivit täta eller dåliga.
Eller be verkstaden kolla/byta i samband med service.

Har detta börjat nu så tror jag på slangarna, om du inte ser något läckage.

Kan även märkas på avgaserna, samt vid lossande av oljelocket om det finns ett tryck i vevhuset.

Några tidigare fall med oljesörplande motorer har det skrivits om här, sök och läs mer, men i de fallen relativt nya motorer.

Forum Runner - Nexus 4

Fajles
2013-04-26, 07:17
Lånar tråden lite;)

Vad får du betala för ett kamrems byte? Har fått olika pris från alla ;)

soyd
2013-04-26, 07:25
Hej!

Har det någon betydelse att jag kör på V-power?

/ jesper

Nej det är bra att du kör på det.. Mycket bättre kvalitet på V-Powern än de andra som säljs på mackarna.. V-Powern är det enda bränslet som körs i separata tankar och blandas inte med de övriga bränslen. Där av kan de garantera den kvalitén som de utlovar.

/mvh soyd

Premis
2013-04-26, 09:31
Är bilen ny för dig eller vet hur mycket olja den dragit historiskt? 2.0T kan dra en del men inte Så mycket då är nåt galet.

Mätt nivån under samma förutsättningar (plan mark, motor avstängd i +1h timme)?

Jesperthorn
2013-04-26, 10:05
Lånar tråden lite;)

Vad får du betala för ett kamrems byte? Har fått olika pris från alla ;)

Hm, med servicen inräknad så skulle den landa på 14.000:-, men då skulle dom även skruva i sär min startmotor och smörja upp den. Dyrt att äga bil idag..

- - - Uppdaterad - - -


Nej det är bra att du kör på det.. Mycket bättre kvalitet på V-Powern än de andra som säljs på mackarna.. V-Powern är det enda bränslet som körs i separata tankar och blandas inte med de övriga bränslen. Där av kan de garantera den kvalitén som de utlovar.

/mvh soyd

Snyggt! Då ska jag fortsätta köra på den, kosta vad det kosta vill. :)

Jesperthorn
2013-04-26, 10:08
Är bilen ny för dig eller vet hur mycket olja den dragit historiskt? 2.0T kan dra en del men inte Så mycket då är nåt galet.

Mätt nivån under samma förutsättningar (plan mark, motor avstängd i +1h timme)?

Jag har endast ägt bilen i några månader, sen i februari. Så jag vet inte riktigt vad som är rimligt. Tack för tipset med mätningen, ska testa det i veckan. Ska köra till Karlstad imorgon och det är cirka 80 mil fram & tillbaka, så ska nolla mätarn och se hur mycket den har druckit, har fyllt på med ny olja idag.:)

Andersson Racing
2013-04-26, 13:27
Hm, med servicen inräknad så skulle den landa på 14.000:-, men då skulle dom även skruva i sär min startmotor och smörja upp den. Dyrt att äga bil idag..

- - - Uppdaterad - - -



Snyggt! Då ska jag fortsätta köra på den, kosta vad det kosta vill. :)

Tanka du 98 på statoil istället, bättre tryck i den. V-Power är ännu mera spritutspätt nuförtiden.

Mr_Big
2013-04-26, 13:56
Min gamla bil, en GTI med DSG från 2008, drog ungefär lika mycket olja.
Frågade VW mekaniker om detta och oftast så hittar dom inget fel utan en del av dessa motorer drar mycket olja.
Jag hade en dunk olja med mig jämt. En liter gick åt fram och tillbaka till Nurburgring.

Haugeman
2013-04-26, 14:29
Nej det är bra att du kör på det.. Mycket bättre kvalitet på V-Powern än de andra som säljs på mackarna.. V-Powern är det enda bränslet som körs i separata tankar och blandas inte med de övriga bränslen. Där av kan de garantera den kvalitén som de utlovar.

/mvh soyd

Polarn körde shell v power i motorcykel n. Slutade med att han fick renovera hela bränslesystemet då den löste upp bensintanken innuti och satte igen filter osv....

Ger inte mycket för vpower.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

soyd
2013-04-26, 14:46
Polarn körde shell v power i motorcykel n. Slutade med att han fick renovera hela bränslesystemet då den löste upp bensintanken innuti och satte igen filter osv....

Ger inte mycket för vpower.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

Jasså fasiken inte kul :(... Det är ju dock ST1 som äger dem nu så det är ju inte längre etanol fritt tyvärr. Om det nu gör saken bättre eller sämre. Förut så var den ju i alla fall fri från Etanol.. (Detta var innan ST1 tog över..) Jag har dock inte kunna köra på V-power på ca 1år då det inte finns där jag bor länge :(. Men min erfarenhet av det är bara positiv.. Lägre förbrukning och högre effekt..

Jag har dock även hört det omvända att på grund av att V-Powern inte finns överallt så fick en kamrat tanka Statoils 98:a EN gång och fick då problem med motorn efter det..

Hur som jag tyckte det var lite synd att ST1 som är en lågpris kedja tog över Shell Sverige..

/mvh soyd

Premis
2013-04-26, 15:13
Fler siffror att jämföra med:

Min gamla MKV GTI -07 drog ca 1L/1000 mil, lite mer i början. Min MK6 GTI är nere på ca 35% efter 1100 mil. Normal siffror för gamla 2.0T.

Andersson Racing
2013-04-26, 15:31
Jasså fasiken inte kul :(... Det är ju dock ST1 som äger dem nu så det är ju inte längre etanol fritt tyvärr. Om det nu gör saken bättre eller sämre. Förut så var den ju i alla fall fri från Etanol.. (Detta var innan ST1 tog över..) Jag har dock inte kunna köra på V-power på ca 1år då det inte finns där jag bor länge :(. Men min erfarenhet av det är bara positiv.. Lägre förbrukning och högre effekt..

Jag har dock även hört det omvända att på grund av att V-Powern inte finns överallt så fick en kamrat tanka Statoils 98:a EN gång och fick då problem med motorn efter det..

Hur som jag tyckte det var lite synd att ST1 som är en lågpris kedja tog över Shell Sverige..

/mvh soyd

Tankade V-power innan pga bilens optimering kräver detta, men efter att de börjat med att späda ut så har jag gått över till statoils 98:a istället. Har varken haft problem med V-power ellet statolis 98:a under snart 3 år, dock har jag problem med att sluta gasa när jag kör den. Skönt att det är frugan som kör den. Jag kör den bara till och från tappen, det är bäst för körkortet det;)

Har en -08 gti, bilen går ca 700 mil per år och innan den hann att servas för gången så indikerade oljelampan om låg nivå på oljan, så nog dricker 2.0 TFSI olja alltid.

Kör 2.0t diesel också, rullar strax under 3 000 mellan service och den har ALDRIG indikerat för låg oljenivå.

Så fyll på olja, sluta oroa dig samt njut av maskinen!

JunJin
2013-04-26, 17:41
Tanka du 98 på statoil istället, bättre tryck i den. V-Power är ännu mera spritutspätt nuförtiden.

Även Statoil 98 innehåller etanol sedan dom döpte om sina bränslen till miles.


http://www.statoil.se/cs/Satellite?blobcol=urldata&blobheadername1=Content-Disposition&blobheadername2=Content-Type&blobheadervalue1=attachment%3B+filename%3D%22Produ ktblad_miles+98_hi.pdf%22&blobheadervalue2=application%2Fpdf&blobkey=id&blobtable=MungoBlobs&blobwhere=1335453194112&ssbinary=true

Andersson Racing
2013-04-26, 20:02
Även Statoil 98 innehåller etanol sedan dom döpte om sina bränslen till miles.


http://www.statoil.se/cs/Satellite?blobcol=urldata&blobheadername1=Content-Disposition&blobheadername2=Content-Type&blobheadervalue1=attachment%3B+filename%3D%22Produ ktblad_miles+98_hi.pdf%22&blobheadervalue2=application%2Fpdf&blobkey=id&blobtable=MungoBlobs&blobwhere=1335453194112&ssbinary=true

Det var ju själve fan också..........

Peter-C
2013-04-26, 20:29
Det var ju själve fan också..........


.....och det kan man säga om Preem och OK Q8 med, har upp till 5 % i 98:an.

http://www.preem.se/templates/ProductInformation____9516.aspx
http://www.okq8.se/privat/ovrigt/produkt--sakerhetsdatablad/okq8produkter/drivmedel

Mr_Big
2013-04-26, 22:03
ALLA bolag har numera upptill 5% etanol i 95 och 98 oktan.

DPC
2013-04-27, 09:01
Trist att även Statoil börjat blanda in sprit. Men det har en marginell betydelse för energiinnehållet. Den stora vinsten med 98 är högre knackbeständighet. Men det förutsätter ett motorstyr som tar hänsyn till det högre oktantalet, vilket är ganska ovanligt. Golf R, Ed35, Ed30 och V Gti har motorer som tjänar på 98 oktan för att nämna några.

Back to topic, 2,0tfsi kan dra mycket olja. Jag känner till flera fall i min närhet där motorerna velat ha allt mellan 3-6 l olja mellan servicarna. Mina motorer har dock dragit mellan 0,5-1 l mellan servicarna vilket är normalt. TS: har du koll på oljenivån när du köpte bilen? Den kan ju haft låg nivå från start?

danno
2013-04-27, 09:32
Verkar som att vw har ganska stora toleranser på sina 2l motorer nu för tiden. Har en massa bussar och pick-uper på jobb som sörplar i sig olja. 1l/100 mil är fullt godkänt enligt vw. Lite tråkigt när kunder kommer in 300 mil efter service och ifrågasätter om vi fyllt på olja på servicen för att stickan är tom.

Crille82
2013-04-27, 10:42
Verkar som att vw har ganska stora toleranser på sina 2l motorer nu för tiden. Har en massa bussar och pick-uper på jobb som sörplar i sig olja. 1l/100 mil är fullt godkänt enligt vw. Lite tråkigt när kunder kommer in 300 mil efter service och ifrågasätter om vi fyllt på olja på servicen för att stickan är tom.

Men nu pratar du väl inte om samma motorer som trådskaparens GTI har förmodar jag?


Min erfarenhet från auktoriserad VW-verkstad är att det är väldigt få motorer generellt som drar nämnvärt mycket olja. Det kan ofta vara så att kunden får fylla på någon halvliter mot slutet på serviceintervallen när oljan börjar bli dålig. Föga förvånande efter 2500-3000 mil...


OT: Vi har vid några tillfällen använt en något tjockare olja på TFSI-motorer som dragit en del olja. Dvs en olja med något högre viskositet än den ordinarie tunna LongLife-klassade oljan (507.00) som används. Det har haft en positiv inverkan på oljeförbrukningen enl. kunderna.

AndreasE
2013-04-27, 15:39
OT: Vi har vid några tillfällen använt en något tjockare olja på TFSI-motorer som dragit en del olja. Dvs en olja med något högre viskositet än den ordinarie tunna LongLife-klassade oljan (507.00) som används. Det har haft en positiv inverkan på oljeförbrukningen enl. kunderna.

Kan bara hålla med föregående talare.

Vår familjebil, en Passat -07:a Tfsi drog ganska mycket olja. Efter att garantin gick ut så bytte jag till Motul 15-50 på våren, och oljeförbrukningen försvann nästan helt.

När det sedan blir kallt så byter jag igen till 5-40 longlife från Castrol, och då drar den mer olja igen.