handdator

Visa fullständig version : Felkod P0299 fixat!



Wicked81
2013-04-17, 00:03
Hej på er!

Ville bara dela med mig:

För 6månader sen så fick jag en felkod som löd "P0299
Laddtryckreglering, Reglergräns har understigits."

Åkte sedan in till Lecab Bil här i Karlstad där de skulle ha 1500kr för en eventuell felsökning(45min) av bilen. Detta va utan några som helst garatier att dom skulle hitta felet.
Men dom sa att så länge motorlampan inte lyster, eller att jag tyckte bilen gick sämre så var det nog ingen fara att köra bilen.:confused:
Eftersom jag inte tyckte bilen gick dåligt så snåla jag och skippa felsökningen.

Sen för 3 dagar sen så tänkte jag: -Fan!, jag har ju en felkod på turbon, jäklar va störande! När jag kom hem från jobbet började jag googla på felkoden P0299 och hitta en massa info om att Avlastningsventilen(Diverter Valve) va en typisk grej som paja.
Åkte sedan till en lokal bilhandlare och provkörde en annan golf gti mkv DSG för att kolla om min bil verkligen gick dåligt eller inte (Ja, jag vet att jag gjorde en fuling:cool:). Märkte direkt att bilen jag provkörde var piggare än min:eek:


Drog iväg sedan till Lecab för att köpa en ny Diverter Valve som kosta 599:-
...Sen var det ju det där med att jag aldrig har skruvat på en bil, mer än att skruva fast däcken:cool: :confused::confused:

Men fi fan, Google och YouTube fixar ju allt!!

Åkte till OK för att hissa upp bilen så jag kunde byta ventilen. Plocka ut den gamla och fick se att det var flera hål i den(se bild)
1771
Satte sedan dit den nya ventilen. Och nu är felkoden borta och bilen piggare än någonsin :D:D
1772

Cullberg
2013-04-17, 00:12
Kul att det löste sig, klassiskt fel!

Sjove
2013-04-17, 00:13
Själv är bästa dräng :)
Grattis

Stonza
2015-07-28, 14:31
Härlig att det löste sig!

VWGolIV
2015-07-30, 17:46
Youtube och Google så kan man lösa 90 % utan problem om man bara vågar...

Henrik.M
2015-07-31, 00:16
Youtube och Google så kan man lösa 90 % utan problem om man bara vågar...

Lägg till lite sunt förnuft i receptet också.
Då brukar det mesta gå att lösa. :)

Gäller i princip det mesta , inte bara bilar.