handdator

Visa fullständig version : Golf GTI V: Värt att uppdatera till steg 3 trim?



JohanGolf
2007-08-13, 09:42
Har i dagsläget steg 1 trimmat med chip från V-tech. Är mycket nöjd med detta.

Har ngn erfarenhet om det blir mycket "skillnad" med vidare uppdaterat med steg 3?

Jag tror det resuterar i typ 25-30 hk ytterliggare. Från 245 till drygt 270-275. Vridet ökar bara typ 10-20 Nm.

Det blir förmodligen rätt dyrt. Över 20' skulle jag tippa på..

Vad tycker ni?

Föredrar kommentarer från folk som, skillt från mig, har testat bilen med detta trim.

wolfbane1967
2007-08-13, 23:53
Vad har du för progranvara idag/tillverkare?

Jag har haft steg 3 på min förra GTI-05.

Om det är värt är väl en pengafråga.Det gör skillnad så klart,och det håller nere tempen på turbo och den går bättre i högre farter.

JohanGolf
2007-08-15, 10:58
Vem som tagit fram mjukvaran vet jag inte. Tror inte det är ngn större skillnad på den och någon annans chip-firma.
Varför vill du veta det? :)

Hur mycket kostar resten av uppdateringarna?
HUR mycket bättre går den?
Är det jobbigt att åka landsväg med det större avgassystemet?

Jag mena, först höjer jag effekten 45 hk (vrid ca 80 Nm)för några tusenlappar. Och nu ska jag betala typ 25' till för att endast få ca 25-30 hk (10 Nm) till..

hur kan någon tycka att det är värt det?

Tacksam för svar

Raz
2007-08-15, 11:10
Det handlar ju inte bara om att få ut mest effekt ur motorn, körbarheten är minst lika viktig - om inte viktigare.
Sen gäller det ju att få grejerna att hålla också, man kan ju inte stressa en turbo hur mycket som helst, då kommer det rasa.

Därför menar jag att det kanske är motiverat att lägga 20 000:- på vidare trim eftersom originalgrejerna antagligen inte håller på den nivån. Nu vet jag inte exakt vad som ingår i "steg 3"-kitet som du nämner men det är min tanke.

Sen det där med att det inte spelar för roll vilken programvara du kör på anser jag är helt fel sätt att tänka.
Vissa firmor anpassar ju chipet efter din bil, andra slänger bara i ett chip. Alla motorer är annorlunda och ett universalchip är en chansning.

Crille82
2007-08-15, 23:39
Jag mena, först höjer jag effekten 45 hk (vrid ca 80 Nm)för några tusenlappar. Och nu ska jag betala typ 25' till för att endast få ca 25-30 hk (10 Nm) till..

Med tanke på att ett Milltek system hela vägen kostar ca. 18000:- så undrar jag vad du tänkt köpa för system som kostar "typ 25´"

wolfbane1967
2007-08-17, 09:17
Anledningen till att jag frågar vilket tillverkare du har på din programvara är att firmorna tar olika betalt för uppdateringen på programvaran,den ska ju åxå ställas om om du sätter på downpipe och annat avgassystem för att få ut maximalt av din kostnad.

Jag körde ett Milltek från turbo på min gti v utan mellanburk och det blev för högljutt tycker jag.Samt att du får in lite mer ljud i från downpipen kanske,men har du kvar mellanburken blir det inte störande.


citat:
Jag mena, först höjer jag effekten 45 hk (vrid ca 80 Nm)för några tusenlappar. Och nu ska jag betala typ 25' till för att endast få ca 25-30 hk (10 Nm) till..


För att endast få ut 25-30hk som du säger och 10nm,Det är mycket extra effekt kan jag säga,och den går bättre i högre farter!

Det kostar att trimma ska man vara medveten om.Du kan väl få ett Ferrita komplett för runt 14 000:- tror jag,sen en uppdatering av din programvara kanske borde ligga på 2000-3500 kanske om du inte har BSR som vägrar att uppdatera om du inte kör deras avgassystem( Ray),men dom har ju inget steg 3 till GTI V vad jag vet.Men med MTM och Hohenester och Vtech tror jag nog du kan komma med ett eget system.

JohanGolf
2007-08-18, 12:45
Ok!

Tack för svaren.

1. Jag har DSG låda. Frågan är vad den tycker om ytterliggare höjd effekt.

2. Jag tycker redan nu att bilen är ganska högljud på landsväg (körde tidigare BMW 320d) kommer det att bli betydligt mer störande med ett trim avgassystem?

wolfbane1967
2007-08-18, 22:49
DSG Lådan klarar i alla fall 350-380nm utan problem.Mer är inte att rekommendera med DSG Låda enligt dom större trimmarna Tyskland.

Ferrita systemet låter inget mer in i bilen i alla fall!