handdator

Visa fullständig version : 1997 Golf 3 1,4 L motor För höga avgasvärden vid besiktning



Borjan54
2013-04-16, 22:20
Har en 1997 års Golf 3,a med 1,4 liters motor. Har vid tidigare besiktningstillfällen haft godkända avgasvärden. Vi besiktning nu så låg alla 3 värdena alldeles för högt. Har kollat katalysatorn och den är hel samt skiftat lamdasonden till en annan begagnad och värdena är fortfarande för höga. det är mycket svart sot i utblåset av avgassystemet.
Finns det någon som kan hjälpa mig med tips om vad som kan vara fel, mina funderingar är om styrenheten får fel indata så den tror att bilen inte är varm. Tacksam för alla tips, jag har 2 veckor på mig innan körförbud.

larra
2013-04-18, 09:15
Kolla tempgivarn i vattenstosen i toppen, följ den över kylar slangen till toppen så hittar du den

Borjan54
2013-04-18, 18:17
Jag har bytt tempgivaren och efter det finns en felkod kvar och den skrev ( idle speed regulator static adation limit exeeded.)
Bilen drar mycket mer bensin och koloxidvärdet ligger på ca 4% och de andra värdena är också för höga. Ska kolla efter läckor men jag tar gärna emot tips från andra som kan hjälpa mig