handdator

Visa fullständig version : Gammal GTI dsg får nytt flås?



Valkyr
2013-04-14, 21:35
Som nybliven ägare av en Golf V GTI med dsg av äldre årsmodell, -05. Så är det ju inte utan att man blir lite sugen på mer kräm såhär fram på vårkanten. Har nu sökt mig helt krokig på alla tuningfirmor/chiptrim som finns och har nog reducerat ner det till tre som verkar något sånär intressanta.



Stertman med deras GIAC
BSR
Vtech


Det verkar ju finnas för och nackdelar med alla. BSR verkar ju ha en väldigt smidig enhet för att ladda in mjukvara. PPC3? Med Vtech verkar det också följa med en liknande enhet, om än inte lika "flashig". GIAC/Stertman verkar bara skicka med en "omkopplare" som inte kan ladda in ny uppdaterad mjukvara om jag förstått det rätt.

Till att börja med är det väl steg 1 som är mest intressant. Kanske man kan ge sig på insug och utblås till vintern om det fortfarande funkar bra. Så enkel uppdatering av mjukvaran som passar det hade ju varit att föredra.

Vet att det kommer komma flera som ber mig söka, och tro mig, det har jag gjort. Blir dock inte ett dugg klokare av de trådar som finns. Finns det någon som kan ge ytterligare för och nackdelar med dessa olika firmor. Måste man t.ex. åka till Stertman för att få mjukvaran uppdaterad? Stertman erbjuder ju uppdatering av DSG-lådan också, är det någon som gjort? Rekommenderar?

Tack på förhand.

Mr_Big
2013-04-15, 08:37
Jag vet hur det är. Man googlar tills fingarna blöder för man vill ju ha det snabbaste, bästa, mest prisvärda trim som finns.
Faktum är att de flesta steg 1 är ungefär lika snabba.

Kolla även in: http://www.superchips.co.uk/

Välj bara en, du lär bli nöjd oavsett.

Cullberg
2013-04-15, 12:17
Många i klubben kör trim från Stertman, dessutom har man som medlem extra bra pris där. Nackdelen för din del är att dom behöver bilen på plats!

Valkyr
2013-04-15, 19:37
Jag vet hur det är. Man googlar tills fingarna blöder för man vill ju ha det snabbaste, bästa, mest prisvärda trim som finns.
Faktum är att de flesta steg 1 är ungefär lika snabba.

Kolla även in: http://www.superchips.co.uk/

Välj bara en, du lär bli nöjd oavsett.

Ja, det är ju det. De finns ingen som sticker ut effektmässigt. Då får man ju gå på andras erfarenheter av chippen/mjukvaran och hur dom blir bemötta vid krångel eller rena fel.


Många i klubben kör trim från Stertman, dessutom har man som medlem extra bra pris där. Nackdelen för din del är att dom behöver bilen på plats!

Ja, båda dessa saker är väldigt förtroendeingivande och gör att det lutar åt Stertman, men just nackdelen är de 50-55 milen dit. Visst 50 mil är inte jättelångt. Framförallt inte i en bil man gärna kör. Men om det händer något så är det lika långt igen. :P

Tackar väldigt för er input.

Haugeman
2013-04-15, 20:26
trevligt att det hittar in fler folk från "rätt sida av landet" =P sitter i strömstad själv.

Jag håller en knapp på stertman med. visst en bit att åka men se det som en "Resa" inte som en lång väg att åka. jag planerar eventuellt själv en resa till dom i maj.

Valkyr
2013-04-15, 22:10
trevligt att det hittar in fler folk från "rätt sida av landet" =P sitter i strömstad själv.

Jag håller en knapp på stertman med. visst en bit att åka men se det som en "Resa" inte som en lång väg att åka. jag planerar eventuellt själv en resa till dom i maj.

Javisst, har inte direkt några känningar inom gti eller ens några direkta vänner med samma intresse av bilar. Det är mer A till B. Så om det finns fler från västsidan så hojta gärna till! ;)

Ja, är i maj eller juni är det väl det smäller isf. Du får gärna återkomma med dina erfarenheter om du hinner före.

Haugeman
2013-04-15, 23:12
Javisst, har inte direkt några känningar inom gti eller ens några direkta vänner med samma intresse av bilar. Det är mer A till B. Så om det finns fler från västsidan så hojta gärna till! ;)

Ja, är i maj eller juni är det väl det smäller isf. Du får gärna återkomma med dina erfarenheter om du hinner före.

jag köpte precis en ED30 som har ett stertman steg 2 + flashad dsg , men planerar några tillägg som förre ägaren inte gjorde. men mer effekt behövs inte iof =P . har svårt att få fäste som det e nu .

upp med lite bilder på kärran nu så vi får se nyförvärvet =)

Valkyr
2013-04-15, 23:32
jag köpte precis en ED30 som har ett stertman steg 2 + flashad dsg , men planerar några tillägg som förre ägaren inte gjorde. men mer effekt behövs inte iof =P . har svårt att få fäste som det e nu .

upp med lite bilder på kärran nu så vi får se nyförvärvet =)


Ahh, Merlinens "gamla" ED30 då får jag anta. Välinformerad till tusan. ;)
Om man tänkt köra med steg 1 eller steg 1,5. Typ insug och cat-back med mjukvara. Tycker du man "tjänar" något på DSG-mjukvaran då?

Bilder på stackarn innan sommarsulor. ;)

17661767

Haugeman
2013-04-16, 00:03
Nu e detta min första dsg bil. Och har inte testat en oflashad innan. Men den drar längre på växlarna osv.

Japp merlinens ed30.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

Ama303
2013-04-16, 08:36
som någon nämnde ovan så ger steg1 ungefär lika mycket oavsett leverantör.
personligen föll jag för Superchips och deras bluefin lösning där bilen trimmas via obd. Funkar precis på samma sätt som bsr's ppc-box.

andra bilen som jag kör superchips mjukvara på och jag är helnöjd. Deras kundsupport är riktigt snabb och tillmötesgående och superchips själva länge har varit den oficiella tuning partnern för Volkswagen racing UK så de bör vara kunniga på våra folkor.
Att deras mjukvara + bluefin enhet inkl frakt kostar hälften än giac/bsr/v-tech, skadar inte heller.

Premis
2013-04-16, 09:02
Hade köpt av en firma med vettig ekonomi och som inte stänger källardörren och släcker lyset när du kommer med problem :). Alltså inte skicka motor-ECUn till nån blocketkille för 1195 kr :).

Mr_Big
2013-04-16, 12:52
som någon nämnde ovan så ger steg1 ungefär lika mycket oavsett leverantör.
personligen föll jag för Superchips och deras bluefin lösning där bilen trimmas via obd. Funkar precis på samma sätt som bsr's ppc-box.

andra bilen som jag kör superchips mjukvara på och jag är helnöjd. Deras kundsupport är riktigt snabb och tillmötesgående och superchips själva länge har varit den oficiella tuning partnern för Volkswagen racing UK så de bör vara kunniga på våra folkor.
Att deras mjukvara + bluefin enhet inkl frakt kostar hälften än giac/bsr/v-tech, skadar inte heller.

Dom kan även leverera steg 2 till de flesta bilar om man nu växt ur sin steg 1. Kostnaden då blir £50 till. Dvs drygt 500kr.
Medans andra tar fullt pris igen.
Dessutom så får du pengarna tillbaka om du inte är nöjd.

Merlinen
2013-04-16, 14:15
En sak man också får tänka på när man "postorder" trimmar är ju att ingen går ju igenom bilen om du har en dålig CF, gammal version av dump m.m. samt kollar om alla annat är OK i loggar efter trimmingen.

Mr_Big
2013-04-16, 14:23
En sak man också får tänka på när man "postorder" trimmar är ju att ingen går ju igenom bilen om du har en dålig CF, gammal version av dump m.m. samt kollar om alla annat är OK i loggar efter trimmingen.

Det tror jag inte behövs från stock till steg 1 :)
Dessutom vilken firma gör allt ovanstående gratis i samband med trim? Ingen tror jag. Om man är orolig över vilken dump man har kan man ringa VW och kolla. Vill man kolla CF innan trim och loggar efteråt och inte har möjlighet till det själv kan man nog be någon mekaniker i närheten.

Ama303
2013-04-16, 15:48
superchips bluefin hade med förra firmwaren i sin bluefin enhet möjlighet att även logga diverse värden och ladda upp loggar till superchips om det skulle vara något problem.

till min ed35 så var de tvungna att uppdatera själva firnwaren till enheten och då försvann log-menyn. men har man vcds så klarar man sig ändå :)

Chesmal
2013-04-16, 17:17
Uppdatering av DSG-lådan också, är det någon som gjort? Rekommenderar?

Tänk dig att du är på en fest med bara killar.
Alla sitter och ljuger, drar samma gammla skämt, den klassika stereotypa atmosfären är ett faktum.

Tänk dig istället samma plats , men med kvin.. jag menar DSG , mycket trevligare ? :)

Valkyr
2013-04-16, 21:09
Hade köpt av en firma med vettig ekonomi och som inte stänger källardörren och släcker lyset när du kommer med problem :). Alltså inte skicka motor-ECUn till nån blocketkille för 1195 kr :).

Ja, man väljer ju en etablerad firma, som har några år på nacken. Detsamma gäller ju allt man köper. ;)


Dom kan även leverera steg 2 till de flesta bilar om man nu växt ur sin steg 1. Kostnaden då blir £50 till. Dvs drygt 500kr.
Medans andra tar fullt pris igen.
Dessutom så får du pengarna tillbaka om du inte är nöjd.

Det är ju faktiskt väldigt intressant.


En sak man också får tänka på när man "postorder" trimmar är ju att ingen går ju igenom bilen om du har en dålig CF, gammal version av dump m.m. samt kollar om alla annat är OK i loggar efter trimmingen.

Konditionen på bilen i övrigt är ju självklart viktig när man skall ta ut mer effekt än den är avsedd för. Med CF antar jag att du snackar om Cam Follower, den har jag tänkt kontrollera och antagligen byta ut innan chip anländer. Antar att man för de flesta steg ett inte behöver byta själva HPFP, om den inte visar sig dålig?


Det tror jag inte behövs från stock till steg 1 :)
Dessutom vilken firma gör allt ovanstående gratis i samband med trim? Ingen tror jag. Om man är orolig över vilken dump man har kan man ringa VW och kolla. Vill man kolla CF innan trim och loggar efteråt och inte har möjlighet till det själv kan man nog be någon mekaniker i närheten.

Det är mer frågan om vilka loggar som kollas, allt går ju att lösa själv såsett.


superchips bluefin hade med förra firmwaren i sin bluefin enhet möjlighet att även logga diverse värden och ladda upp loggar till superchips om det skulle vara något problem.

till min ed35 så var de tvungna att uppdatera själva firnwaren till enheten och då försvann log-menyn. men har man vcds så klarar man sig ändå :)

Men de skickar fortfarande ut bluefins med den gamla firmwaren? Verkar konstigt?


Tänk dig att du är på en fest med bara killar.
Alla sitter och ljuger, drar samma gammla skämt, den klassika stereotypa atmosfären är ett faktum.

Tänk dig istället samma plats , men med kvin.. jag menar DSG , mycket trevligare ? :)

Vet inte riktigt om jag förstår vad du snackar om. Men det låter trevligare. ;)

Ama303
2013-04-16, 23:08
firmware update av enheten krävdes för att komma förbi kopieringsskyddet som vissa modeller hade, tex ed35 -12.
vet inte om just den firmwaren var just anpassad för att fungera på denna bil bara, eller om alla nyköpta enheter kommer att ha den nya firmwaren där loggning inte längre är möjlig.

Chesmal
2013-04-17, 11:53
Vet inte riktigt om jag förstår vad du snackar om. Men det låter trevligare.

Om du verkligen gillar din bil planerar att ha den länge, nån banträff nångång, då och då samt om du vill trimma vidare, go for it !

Till och Från jobbet, så är dsg flash no win :)

Merlinen
2013-04-17, 16:36
Om du verkligen gillar din bil planerar att ha den länge, nån banträff nångång, då och då samt om du vill trimma vidare, go for it !

Till och Från jobbet, så är dsg flash no win :)

Håller jag inte med om.
Drive läget blir mycket bättre med ny mjukvara också.

Chesmal
2013-04-17, 17:36
Håller jag inte med om.
Drive läget blir mycket bättre med ny mjukvara också.

Killen undrar om det är värt det ?

Men jag tackar för informationen, det känns mycket bättre nu !

anri52
2013-04-17, 18:04
Apr som är ett riktigt bra tuningföretag sysslar inte med DSG flash till sina trimsteg!

Chesmal
2013-04-17, 19:48
Apr som är ett riktigt bra tuningföretag sysslar inte med DSG flash till sina trimsteg!

Det konstiga är att det stämmer, undra varför APR har valt att inte ta med i sitt program, är ju inget direkt litet företag !

anri52
2013-04-17, 20:47
Det konstiga är att det stämmer, undra varför APR har valt att inte ta med i sitt program, är ju inget direkt litet företag !

Apr kan sin sak, om det nu är såna fördelar med Dsg flash då hade nog Apr agerat och varit först ut på marknaden.
Min personliga åsikt är att eftermarknads insug och Dsg flash inte behövs om bilen endast har 200- 330 hk!

Peter-C
2013-04-17, 21:16
Det konstiga är att det stämmer, undra varför APR har valt att inte ta med i sitt program, är ju inget direkt litet företag !

Nja det kanske har med omfattningen att göra. Blev lite nyfiken på storleken, se nedan.

APR LLC i Alabama är inte så stort som man kan tro. Uppgifter från t.ex. Dun & Bradstreet säger att de har en årsomsättning på 3,7 milj USD.

http://www.dandb.com/businessdirectory/aprllc-opelika-al-4700160.html

På en annan företagssite ”Find the Company” står det 4,2 milj USD i revenue år 2011. 4,2 milj USD gör 26-27 milj SEK.

http://companies.findthecompany.com/l/2689591/Apr-Llc-in-Opelika-AL

Som jämförelse kan vi ta BSR AB Sverige som vid senaste bokslutet omsatte 26 milj SEK , d.v.s. ungefär lika stort.

http://www.allabolag.se/5565017372/BSR_Svenska_AB

Intressant med företagsekonomi…….. Uppgifterna ovan är ju offentliga, kan dock inte verifiera APR:s storlek.

Det förändrar i sig inget. De fortfarande är nischade på Audi, VW och Porsche. Man har ju läst mycket om deras produkter. Vad har storleken för betydelse? Kompetensen är ju viktigast. Får se vad man stoppar i nästa bil.:D

/Peter

Gasekke
2013-04-17, 21:45
Apr kan sin sak, om det nu är såna fördelar med Dsg flash då hade nog Apr agerat och varit först ut på marknaden.
Min personliga åsikt är att eftermarknads insug och Dsg flash inte behövs om bilen endast har 200- 330 hk!

Jag som har DSG Flash (Giac stertman) anser att det nog är den absolut trevligaste uppdatering Du kan göra med din bil OM du har har ambitionen att köra aktivt med din bil. I driveläget tycker jag att det är mindre märkbart.

I övrigt så är jag av den uppfattningen att det är väl värda pengar att få sin bil genomgången med resultatavläsning och analys av ev felkoder jämfört med att "postordertrimma".
Du får säkert vara med på plats och se vad som händer och varför det är så viktigt att följa upp ev fel hos en seriös tuner.

Det handlar inte om hur mkt effekt man har just om DSG utan att det blir en så sjukt mkt trevligare bil vid aktiv körning.

Om jag skulle bygga något roligt och mer "normalt" än vad jag åker så är det mitt alternativ

Bromsar/ däck
DSG flash
Chassi
Trimma med bra tuner.

Lycka till, om du har möjlighet försök åka med i ngn uppdaterad dsgbil så förstår du..
Med vänlig hälsning, erik

Haugeman
2013-04-17, 21:57
Killen undrar om det är värt det ?

Men jag tackar för informationen, det känns mycket bättre nu !

Varför så mycket spydigheter. han svarade fair and square på TS fråga vad han anser, driveläget blir bättre och jämnare och han anser det är värt det.

Lite trevligare ton tack.

Har hört att många klagat över ryckighet och jobbig att krypköra med dsg, det märker jag inte alls med min. om det har med DSG flash eller inte att göra låter jag vara osagt.




Lycka till, om du har möjlighet försök åka med i ngn uppdaterad dsgbil så förstår du..
Med vänlig hälsning, erik

Bara att hojta Tobbe till så kanske vi kan hitta en dag och träffas o språkas lite. e ju bara en timmes körning strömstad - stenungsund. lite skillnad på bilarna men vore kul att jämföra lite.

anri52
2013-04-17, 22:14
Först ut med Dsg flash var nog Martins Gti 30 edi, den bilen körde jag några gånger
och i ärlighetens namn så märktes ingen större skillnad förutom att varvstoppet flyttades fram,
men å andra sidan va det första upplagan det kanske blivit bättre med åren?

Cullberg
2013-04-17, 22:15
Jag får prova din en dag Hauge och jämföra mot original.

Valkyr
2013-04-17, 22:33
Jag som har DSG Flash (Giac stertman) anser att det nog är den absolut trevligaste uppdatering Du kan göra med din bil OM du har har ambitionen att köra aktivt med din bil. I driveläget tycker jag att det är mindre märkbart.

I övrigt så är jag av den uppfattningen att det är väl värda pengar att få sin bil genomgången med resultatavläsning och analys av ev felkoder jämfört med att "postordertrimma".
Du får säkert vara med på plats och se vad som händer och varför det är så viktigt att följa upp ev fel hos en seriös tuner.

Det handlar inte om hur mkt effekt man har just om DSG utan att det blir en så sjukt mkt trevligare bil vid aktiv körning.

Om jag skulle bygga något roligt och mer "normalt" än vad jag åker så är det mitt alternativ

Bromsar/ däck
DSG flash
Chassi
Trimma med bra tuner.

Lycka till, om du har möjlighet försök åka med i ngn uppdaterad dsgbil så förstår du..
Med vänlig hälsning, erik

Tack är det första. Lutar faktiskt mer och mer åt stertman, just för möjligheten till en helhetslösning. Jag är absolut inte främmande för att skruva själv. Men mjukvaran är ju betydligt mer avancerad än så, och kan man få någon som har mer erfarenhet av att höja effekt i just den här motorn så hjälper det något enormt.




Varför så mycket spydigheter. han svarade fair and square på TS fråga vad han anser, driveläget blir bättre och jämnare och han anser det är värt det.

Lite trevligare ton tack.

Har hört att många klagat över ryckighet och jobbig att krypköra med dsg, det märker jag inte alls med min. om det har med DSG flash eller inte att göra låter jag vara osagt.



Bara att hojta Tobbe till så kanske vi kan hitta en dag och träffas o språkas lite. e ju bara en timmes körning strömstad - stenungsund. lite skillnad på bilarna men vore kul att jämföra lite.

Ja, det är väl framförallt det som är lockande att bli av med, den lilla fördröjningen man känner när man skall iväg. Kanske är det för att jag fortfarande är van vid manuell låda. Eller så är det så att det försvinner vid oljebytet som är inplanerat i nästa vecka eller så. Eller så är det en flash som kommer hjälpa mig.

Absolut, hade varit roligt att träffa någon med lite intresse och koll på allt man undrar. :P Är inte långa vägen nej.

Haugeman
2013-04-17, 22:37
Jag får prova din en dag Hauge och jämföra mot original.

shure. Kan vi säkert ordna. såg att det kom upp en träff i stenungsund den 18/5. tänkte mig dit om jag har tid för att kika.

Valkyr
2013-04-17, 22:50
shure. Kan vi säkert ordna. såg att det kom upp en träff i stenungsund den 18/5. tänkte mig dit om jag har tid för att kika.

Det var det värsta, hade du inte skrivit det finns risk att jag missat det! :P

Chesmal
2013-04-17, 23:27
Apr kan sin sak, om det nu är såna fördelar med Dsg flash då hade nog Apr agerat och varit först ut på marknaden.
Min personliga åsikt är att eftermarknads insug och Dsg flash inte behövs om bilen endast har 200- 330 hk!

Jo APR kan sin sak ingen snack om det,hade vart nice att veta varför dom avstår DSG, när Revo, Giac mf har, det är ju faktsikt en förbättring även om det inte är en enorm skillnad


Nja det kanske har med omfattningen att göra. Blev lite nyfiken på storleken, se nedan.

APR LLC i Alabama är inte så stort som man kan tro. Uppgifter från t.ex. Dun & Bradstreet säger att de har en årsomsättning på 3,7 milj USD.

http://www.dandb.com/businessdirectory/aprllc-opelika-al-4700160.html

På en annan företagssite ”Find the Company” står det 4,2 milj USD i revenue år 2011. 4,2 milj USD gör 26-27 milj SEK.

http://companies.findthecompany.com/l/2689591/Apr-Llc-in-Opelika-AL

Som jämförelse kan vi ta BSR AB Sverige som vid senaste bokslutet omsatte 26 milj SEK , d.v.s. ungefär lika stort.

http://www.allabolag.se/5565017372/BSR_Svenska_AB

Intressant med företagsekonomi…….. Uppgifterna ovan är ju offentliga, kan dock inte verifiera APR:s storlek.

Det förändrar i sig inget. De fortfarande är nischade på Audi, VW och Porsche. Man har ju läst mycket om deras produkter. Vad har storleken för betydelse? Kompetensen är ju viktigast. Får se vad man stoppar i nästa bil.:D

/Peter

Shysst information Peter , Tackar , man blir ju endå lite imponerad av APR :o
men som du säger så fint Vad har storleken för betydelse? Kompetensen är ju viktigast +1

1777





Varför så mycket spydigheter. han svarade fair and square på TS fråga vad han anser, driveläget blir bättre och jämnare och han anser det är värt det.

Lite trevligare ton tack.

Har hört att många klagat över ryckighet och jobbig att krypköra med dsg, det märker jag inte alls med min. om det har med DSG flash eller inte att göra låter jag vara osagt.

Tonen är det inget fel på::), utan tolkningen i sig:), fler smileys bland textraderna gör folk glada istället för ledsna :o
vill du dela en redbull med mig den 18? :D

Haugeman
2013-04-18, 00:35
Tonen är det inget fel på::), utan tolkningen i sig:), fler smileys bland textraderna gör folk glada istället för ledsna :o
vill du dela en redbull med mig den 18? :D

hehe tolka jag det fel så ber jag om ursäkt. man delar inte en redbull, men vi kan ta varsin =P

Clintan_86
2013-04-18, 23:34
Har hört att många klagat över ryckighet och jobbig att krypköra med dsg, det märker jag inte alls med min. om det har med DSG flash eller inte att göra låter jag vara osagt.




Jag åker Steg2 med DSG flash från Giac men har ändå problemet med just "ryckandet" när man ska iväg..

Merlinen
2013-04-18, 23:38
Jag åker Steg2 med DSG flash från Giac men har ändå problemet med just "ryckandet" när man ska iväg..

Var så innan jag tvinga säljaren att byta mekatronic på min förra (Haugeman's) medans jag hade garanti på den.
Löste problemet direkt.

Chesmal
2013-04-19, 09:19
hehe tolka jag det fel så ber jag om ursäkt. man delar inte en redbull, men vi kan ta varsin =P

Rock on ! Suger free så att vi håller oss snygga inför sommaren :o


Var så innan jag tvinga säljaren att byta mekatronic på min förra (Haugeman's) medans jag hade garanti på den.
Löste problemet direkt.

Inte illa att vinga till sig ett byte på den :D


Jag åker Steg2 med DSG flash från Giac men har ändå problemet med just "ryckandet" när man ska iväg..

Hittade en gammal tråd på vwortex,länk (http://forums.vwvortex.com/showthread.php?5588251-Goodbye-GIAC-hello-United-Motorsports!)upplever du nått likande som trådskaperen skriver ?:confused:

anri52
2013-04-19, 14:23
Det är mekatronic man ska byta om man vill slippa ryckningar!? Giac flash fixar inte det problemet med andra ord! Riktigt synd
för de drabbade.

Mr_Big
2013-04-19, 14:38
Jag hade en GTI med mechatronic fel.
Smygkör i D, hackar bilen vid lätt gaspådrag så är det mechatronicenheten som behövs bytas.
Man kan jämföra med folk som lär sig köra manuellt, vissa hackar vid start. Så känns det.
Går på garantin alt om den gått ut så tar försäkringsbolaget notan om du är rätt försäkrad.

Hade jag varit dig hade jag försökt flasha om lådan till original innan du åberopar garantin/försäkringsärende för dom loggar och testar allt och detta skickas till Tyskland för analys. Som ett steg för att förbättra dsglådan i framtiden.
Vore ju trist om dom nekade dig reparation. Nu tror jag inte det händer men konstigare saker har hänt.

Edit: Såg nu att det gällde ED30, då är det ingen garanti :)

Merlinen
2013-04-19, 16:10
Jag hade en GTI med mechatronic fel.
Smygkör i D, hackar bilen vid lätt gaspådrag så är det mechatronicenheten som behövs bytas.
Man kan jämföra med folk som lär sig köra manuellt, vissa hackar vid start. Så känns det.
Går på garantin alt om den gått ut så tar försäkringsbolaget notan om du är rätt försäkrad.

Hade jag varit dig hade jag försökt flasha om lådan till original innan du åberopar garantin/försäkringsärende för dom loggar och testar allt och detta skickas till Tyskland för analys. Som ett steg för att förbättra dsglådan i framtiden.
Vore ju trist om dom nekade dig reparation. Nu tror jag inte det händer men konstigare saker har hänt.

Edit: Såg nu att det gällde ED30, då är det ingen garanti :)

Rätt försäkring så kan man ta det på drivline dele av försäkringen.
Gäller i 8år eller 15 000 mil hos folksam.

Valkyr
2013-04-19, 17:42
Rock on ! Suger free så att vi håller oss snygga inför sommaren :o



Inte illa att vinga till sig ett byte på den :D



Hittade en gammal tråd på vwortex,länk (http://forums.vwvortex.com/showthread.php?5588251-Goodbye-GIAC-hello-United-Motorsports!)upplever du nått likande som trådskaperen skriver ?:confused:

Dom skriver om UM's flash i den tråden, vad tycker du om den Chesmal? Inga problem? Finns det någon i sverige som löser det?