handdator

Visa fullständig version : rasel från växellådan i neutralläge



larsahl
2007-08-12, 21:56
Hejsan igen.
Jag har en polo variant från 1998 och har precis fått min växellåda renoverad och har nu monterad på den på bilen. Tidigare innan lådan rasade hade jag samma problem som nu med ett speciellt ljud då kopplingen är ur och man har neutral växeln i. Ett visst rassel från växellådan och det får lite olika ljud nivåer beroende på hur långe jag har tryckt ned kopplingspedalen. Det uppstod efter ett kopplingsbyte för ett tag sedan.

Vad kan det vara? Nu när lådan är renoverad och växlarna går fint så kan det ju inte vara den. Den går helt knäpptyst och lungt jämfört med innan.

Det är inga problem att växla och koppla ur, men det metalliska rasslet är lite irriterande när man ligger i neutralen och trampar man i och ur lite så kan ljudet öka eller minska när man släpper upp kopplingen. *det kliar i mitt huvud*

Urtrampningslagret som snörrar runt på sin axel och inte sitter fast rätt? Något kefft med kopplingslammellerna? Så mystiskt.. Spänna kopplings vajern mer?

EDIT:
Va nere hos den lokala verkstaden och frågade dom trodde det va något spel på axialaxeln hajjade inte riktigt vad han pratade om där. Är det något spel för kopplingen och tryckplattan som sitter monterad på axeln som går ut ifrån lådan kanske? Det hände vid ett ljudet uppstod efter ett kopplingsbyte på verkstan innan lådan rasade, så det låter ju troligt om det finns något spel där. Något mystiskt är det.

larsahl
2007-08-13, 19:11
höll på o fila till inställningen på kopplingsvajern idag.. När den är precis så den har ytterst lite spänn så allt håller ihop den på plats så låter det mycket mindre rassel och dragläget ligger mer mot mitten och känns mycket bättre..

Nu är jag glad för stunden, mot besiktningen :D