handdator

Visa fullständig version : golf 4 gti 2001:a går slött



Goffe4:a
2013-04-12, 16:31
Hallå gubbar!

Jo jag har fått lite problem med goffen. Förra helgen så va jag ute och smiska av ett par repor i stan.
Bilen gick alla tiders och jag rulla hemåt vid midnatt. Bilen stod i garaget hela helgen och när jag skulle ta den till jobbet på
Måndag morgon så kännde jag att bilen gick inte alls som den skulle oljetrycket såg bra ut oljetempen va några grader över normalt vatten temp va normal samt laddtrycket va helt normalt.

Han flåsa på runt 1,1-1,2 bar som vanligt dock så fattades det typ 50-40% av bottendraget i bilen han ladda på fint men "turbosuget" "draget" va som bortblåst med en 40-50% som sagt.
Väl framme på jobbet öppna jag huvet och ser att vevhus ventilation slangen hade spruckit. Den va även lite oljig så det syntes ganska så snabbt vart felet va trodde ja! Så idag åkte jag till möller bil i stan och fick mynta 600:- för en ny vevhusventilation slang.
Väl hemma så åkte verktygen fram och jag plocka bort den gammla och satte dit den nya. Ut och tog ett test varv gick lite lite bättre men problemet kvarstod "bottendraget" är borta med en 40-35% drar inte alls som den ska. Ingen felkods lampa lyser eller motorlampa.

Nån som kan tänkas ha den blekaste aning om vad det kan vara som sagt turbon laddar presic som den ska men suget är ändå inte helt där. Och byta slangen hjälpte icke :(

Skrivet från mobilen ursäkta eventuella stavfel


Mvh

Cullberg
2013-04-12, 16:52
Kan vara värt att kolla felkoder, lampan behöver inte lysa för att det skall finnas felkoder!

J.L
2013-04-12, 17:03
Knepigt ?
Vissa fel tänder väll inte lampan, kan motorn ha aktiverat "limp-home" av någon anledning ?
Vet ej om detta behöver nollas med uttaget, eller om det räcker att ta loss minuspolen ett tag.


Kan den ha skjutit loss (eller fått läckage på) en slang/rör ?
Då laddar väll (?) turbon som den ska men effekten försvinner.

Kukan
2013-04-12, 17:06
Ta och kolla alla slangar (vent + vacum) under insuget också. Min GTI -03 gick som en volvo när flera slangar hade börjat muggat där under... VEM vill åka volvo?? ;)

Goffe4:a
2013-04-12, 17:32
okej så det skulle bara kunna gå och lösa genom att nolla minnet genom att dra av minuspolen? kanske ska prova det JL jag har kollat alla slangar och alla ser okej ut inga konstigheter. Men får prova "nollningen" av minnen genom att dra av minuspolen då. så får vi se om det kanske kan hjälpa.

kommer tillbaks med uppdatering :)

Cullberg
2013-04-12, 17:37
okej så det skulle bara kunna gå och lösa genom att nolla minnet genom att dra av minuspolen? kanske ska prova det JL jag har kollat alla slangar och alla ser okej ut inga konstigheter. Men får prova "nollningen" av minnen genom att dra av minuspolen då. så får vi se om det kanske kan hjälpa.

kommer tillbaks med uppdatering :)

Ett tips efter att du har haft loss minuspolen är att vänta en stund efter att du har startat bilen innan du trycker på gasen. Gasspjället brukar "ställa om sig" efter att strömmen varit borta. Om du har e-gas.

Goffe4:a
2013-04-12, 17:54
Ett tips efter att du har haft loss minuspolen är att vänta en stund efter att du har startat bilen innan du trycker på gasen. Gasspjället brukar "ställa om sig" efter att strömmen varit borta. Om du har e-gas.

Tack för tipset yes har e gas :)

Goffe4:a
2013-04-12, 18:49
Så där nu har jag vart ute på en provrunda :) och bilen gick helt klart mycket bättre efter att jag tog bort minuspolen och nolla minnet.
Men känndes inte helt korekt ändå och tillsist tror jag att jag började känna efter för mycket haha jag är sån ibland så vart då trött på mig själv
Så åkte hem till polarn och han fick vajjert åka med på ett par repor. Andvände mig av BSR referenser av sekundtiderna som man ska ha på vissa växlar efter deras steg 3 så utgick ifrån 3:ans växel där man ska ta sig från 80km till 120km på 4 sekunder så vi åkte fram å tillbaks på en raka här i stan och klocka ett par gånger och tiderna landa på 4.1-4.2 så jag fick vakert ge med mig nu äre nog bara i mitt huve som bilen inte går som han ska :D haha men tack för hjälpen grabbar att nolla och ta bort minuspolen verka ha hjälp iallafall :)

J.L
2013-04-13, 00:08
Härligt!

Forum Runner - Nexus 4