handdator

Visa fullständig version : Ställa höjd på ljuset - POLO GTI -00



mt4base
2013-04-12, 15:02
Polo räsern var inne på bes idag. Ja, det gick väl ok men bes killen sa att ljuset stod för lågt och att det inte gick att justera annat än med "dator"? Detta pga att det satt Xenon på bilen. Va fanken? Stämmer detta? Måste jag åka till VAG för att justera LJUSET lägger jag av VAG helt för all framtid. Nån som vet hur man gör?

firefreak
2013-04-12, 15:18
Nej det behövs inte. Se till att köra bilen till ett plant underlag bara och se till att ha bilen igång. Sen är det bara att justera på justerskruvarna som vanligt.

mt4base
2013-04-12, 19:32
Ok, tack för det svaret.

Lilla_Vargen
2013-04-13, 07:20
Polo räsern var inne på bes idag. Ja, det gick väl ok men bes killen sa att ljuset stod för lågt och att det inte gick att justera annat än med "dator"? Detta pga att det satt Xenon på bilen. Va fanken? Stämmer detta? Måste jag åka till VAG för att justera LJUSET lägger jag av VAG helt för all framtid. Nån som vet hur man gör?

Den var ny ;)
Vilket bolag var det som besiktigade ?

Via kranaprataren på mobilen...

mt4base
2013-04-13, 09:20
Ja alltså, det var i Partille utan för Göteborg. De har alltid varit ok tidigare men nu såg jag att det inte är "bilprovningen" längre utan det är nån privat aktör som antagligen köpt upp stationen? Det var en ung kille som besiktigade och han frågade sina kollegor om allt typ så det kändes väl så där. Vi fick anmärkning på bromsarna och det köper jag för de har varit lite skumma en kortare tid men ljuset? Mycket ska man höra innan öronen trillar av. Hittade han inte justeringen kan han ju bara säga det isf... :rolleyes:

mt4base
2013-04-19, 16:36
Jag testade att justera ljuset igår. Möjligen har jag gjort fel för det hände inte ett skit, vare sig upp eller ned när jag skruvade. Det sitter två stycken plast insexskruv man når uppifrån. Är det någon annan skruv man ska skriva på? Jag kikade och kunde inte finna något som liknande sånt som brukar sitta på en lampa med justerfunktion annars...
Jag såg ju att ljusnivån ändrade sig lite men den gick tillbaks igen så jag misstänker att det är nån autoreglerfunktion?
Nån som kan ha en teori varför?

larra
2013-04-21, 11:40
Har du xenon orginal i halv ljuset så har du nivå reglering, sitter oftast senoser bak då om jag inte miss minner mig

mt4base
2013-04-21, 17:26
Japp, det är original. Så om ljuset står fel, är det fel på sensorn bak då? Suck.
Är det den armen som är kopplad till nivån på bakaxeln? Går det att justera där eller hur funkar det?

larra
2013-04-21, 21:49
Den går och justera på något vis, men dock ingen aning, någon här på forumet bör veta

mt4base
2013-05-07, 07:49
Tänkte uppdatera lite i frågan om det behövs "dator" för att justera ljuset. Jag har testat att göra bilen strömlös och sen återansluta och på så vis "nolla" lampmotorn och sen justera via skruvarna. Inget jag testat har lyckats. Jag lämnade in bilen hos en firma i Partille som sades vara duktiga och ha rätt grejjer. Han tyckte åxå detta var underligt, "nog borde det gå att justera utan dator" sa han och flinade. Well, shoot sa jag. ICKE det gick. Bilen blev stående där och sen på eftermiddagen när vi hämtade den hade han haft världens dust med bilen och sa att han fått "lura" datorn i bilen för att kunna justera upp ljusbilden. Det kostade en duktig slant för hans tid och knowhow. FÖRSTA gången jag betalt för att få ljuset justerat.

Ska bli intressant på ombesiktningen imorgon om det är godkänt.