handdator

Visa fullständig version : Golf GTI Ed 35 eller Golf R?



Henke
2013-04-11, 19:31
Börjar bli sugen på att byta min Golf MKV GTI mot en nyare. Ni som har ägt eller provkört både R:en och Ed 35:an vilken modell är bäst? En R från 2011 kostar ju ungefär som en Ed 35 från 2012.

Märks det att R:en har 35 hästar mer eller gör vikten från 4WD att de går ganska lika? Är det någon särskild utrustning man bör ha på en MK6:a?

Alla tips och råd är välkomna!

DPC
2013-04-11, 19:43
Jag är jävig i frågan så du får ta mitt svar som du vill.. Men jag skulle säga att båda är bäst på olika saker.. R:en är tyngre vilket påverkar körupplevelsen negativt i låg fart och positivt i hög fart. Gällande motorstyrka så märks det främst att R:en har mer vrid. Således mer känsla av kraft och något snabbare. Vikt och 4wd minskar skillnaden. 4wd är trevligt vid sämre väglag och gör det möjligt att acca kraftigt året runt. Ed35 ger mer Gti-känsla med mer allert uppträdande.

Båda är bra utrustade från start så tillval är en fråga om smak. Men en bättre stereo, usb, fem dörrar och pdc bör de ha. Tillvalsklädseln i ed35:an är frän.

Mikegti
2013-04-11, 20:02
Hör av dig för pris på en grymt fin 2012 Golf r. Kan ev ta din bil i inbyte beroende på mil pris och skick annars får du ett riktigt bra rentköp pris. Med vänlig hälsning, Mike
http://www.blocket.se/vastmanland/Golf_R_46260230.htm?ma=1

AndreasE
2013-04-11, 21:33
När jag stog i valet och kvalet så tänkte jag såhär:

Golf R fördelar:
4 hjulsdrift
Möjlighet till skalstolar
Snyggare bodykit

Nackdelar:
Ca 50k dyrare
Tyngre
Dyrare försäkring/skatt

Golf gti edition 35 fördelar:
Samma motor som R, dvs drygt 300hk med enbart chip
Lägre soppaförbrukning (vad nu det är värt)
Lägre vikt (värt mycket)
Ed35 paketet är riktigt snyggt

Nackdelar:
2-hjulsdrift

Jag valde ed35 mest för priset och försäkringspremie, låter trist, men man måste dra en gräns någonstans, och eftersom detta är vår andrabil så fick detta räcka.

Jag kan säga att jag är sjukt nöjd med mitt val, visst 4wd hade varit trevligt i vintras, men jag tror inte att enbart det är värt 50k.

Har du råd med de extra pengarna för R, köp den. Vill du komma lite billigare undan och fortfarande ha en mkt trevlig bil, köp en ed35.

My 2c!

DPC
2013-04-11, 22:04
Skiljer det så mycket i försäkring? Jag har betalat ca 3700 kr per år de tre första åren och nu 6300 för en helförsäkring. Vad kostar en ed35? Skatten skiljer väl ca 15 kr i månaden..

AndreasE
2013-04-11, 22:10
Skiljer det så mycket i försäkring? Jag har betalat ca 3700 kr per år de tre första åren och nu 6300 för en helförsäkring. Vad kostar en ed35? Skatten skiljer väl ca 15 kr i månaden..

Bara gissar att R är betydligt dyrare, men jag kanske har fel?

Ama303
2013-04-11, 23:14
jag resonerade som Andreas och hade nästan likadan lista på fördelar/nackdelar när jag stod och valde om jag skulle köpa en R eller en ED35.

till slut så föll det på att en R 2010:a med önskvärd utrustning hamnade runt pris som en 2012:a ED35 med önskvärd utrustning. Nyare bil med garantier blev det som avgjorde för min del. 4wd hade kanske varit trevligt nu i vintras men i övrigt har jag inte ändrat mitt val det minsta.


när jag jämförde driftkostnader så låg försäkringspremien ganska lika för de två. aningen dyrare per år för R:en men inget man inte kunde leva med och inget som avgjorde slutgiltiga valet.

kan du leva utan 4wd så är ed35 ett givet val och inte på något sätt ett nerköp.

Peter-C
2013-04-11, 23:27
Andra faktorer som spelar in:

Mindre bagageutrymme i R.
Ej möjligt att ha dragkrok på R.

Ska man dessutom ta med den ekonomiska aspekten så bör man väga in den avsevärt modernare 2.0 TSI motorn i en ”vanlig” GTI (ej ED35 eller R), förvisso med K03 turbo, men med betydligt bättre bränsleekonomi än både ED35 och R.

/Peter

Mr_Big
2013-04-12, 08:07
Jag är iofs partisk men mitt val blir R alla dagar i veckan.
R är lite dyrare i inköp och kanske ett par korvören dyrare i skatt och försäkring men om ekonomin är det viktigaste finns det ännu billigare bilar än ED35. T.ex vanliga GTI.

4hjulsdriften är bra och den möjliggör även mycket snabba starter. R är riktigt snabb. När du väl står där vid rödljusen och det kommer upp en R bredvid så kommer du ångra dig :-)

samuel2
2013-04-12, 13:17
Jag valde mellan en GTI ED35 och en R för 2 år sedan. Det som avgjorde till ED35:ans fördel var 50k lägre pris men framförallt fördelen i att köra en till utseendet mycket mer diskret bil än R:en.

Såhär i efterhand känns det som ett klockrent val då mina två grannar som tidigare körde Golf R har varit tvungna att sälja dessa pga stölder av R-specifika detaljer. Dvs. bor du i en storstad utan eget garage köp en GTI.

Köregenskapsmässigt känns ED35 mycket trevlig i sitt välbalanserade och lättkontrollerade karaktär med vissa överstyningstendeser. Men visst 4wd hade varit extremt trevlig nu i vintras men på torra sommarvägar saknar jag inte fyrhjulsdriften nämnvärt. Fullt grepp finns ju från låg landsvägshastighet och bra däck även med GTI:n. Nästa vinter blir det nog däremot en ännu sladdvänligare bil som inte sjunker i värde av några bucklor och saltlager extra. En mekanisk välskött E34 540 med halvruggigt utseende är drömmen :)

Lycka till med köpet! Du kommer bli nöjd oavsett vad du väljer!

- - - Uppdaterad - - -

Gällande rakt fram prestanda i originalutförande så är faktiskt ED35 och R på tiondelen exakt lika snabba 0-200 km/h enligt tyska "Sport Auto".

Mr_Big
2013-04-12, 14:04
Enligt VW ska Ed35 vara mer än 1 sek långsammare 0-100.

Men detta kan vi testa såklart!
Min R är helt original. Finns det någon med en orörd ED35 som bor i närheten av Stockholm så kan vi ta ett snabbt race?
Jag vet en bra väg med lite trafik och långt ifrån polis. Vore kul tycker jag oavsett vem som vinner! :)

Edit: tilläggas bör att min bil är på verkstaden och bör bli klar i början på nästa vecka. Så jag kan därefter.

samuel2
2013-04-12, 15:41
[QUOTE=Mr_Big;182417]Enligt VW ska Ed35 vara mer än 1 sek långsammare 0-100.

Den tyska tidningen Sport Auto anger följande för Golf R respektive GTI ED35;


GOLF R

0-40 km/h: 1,6 s

0-60 km/h: 3,0 s

0-80 km/h: 4,3 s

0-100 km/h: 6,1 s

0-120 km/h: 8,1 s

0-140 km/h: 11,0 s

0-160 km/h: 14,1 s

0-180 km/h: 18,6 s

0-200 km/h: 24,1 s

0-100 km/h (Herstellerangabe): 5,7 s

Höchstgeschwindigkeit: 250 km/h


GTI ED35

0-40 km/h: 2,0 s

0-60 km/h: 3,4 s

0-80 km/h: 4,7 s

0-100 km/h: 6,6 s

0-120 km/h: 8,5 s

0-140 km/h: 11,5 s

0-160 km/h: 14,7 s

0-180 km/h: 19,2 s

0-200 km/h: 24,5 s

0-100 km/h (Herstellerangabe): 6,6 s

Höchstgeschwindigkeit: 247 km/h

Det hade varit mycket intressant att få se siffror från en GTI ED35 respektive R med exempelvis steg 1 trim i de högre intervallen. Där bör ju faktiskt GTI ED35:an vara betydligt kvickare.

Mr_Big
2013-04-12, 15:56
Herstellerangabe antar att det betyder Launch Control?
Dom tiderna stämmer med mina, har fått 5.6 sekunder på 0-100km/h.
Det borde ju betyda att R som startar med Launch Control är snabbare, mer än tiondelar.

Men vi testar! Jag har en polare som också har en R fast med steg 1. Så finns det några som har en ED35 med och utan steg 1 så kan vi mötas? Vi kan testa 0-100, kvartsmilen och 50 till 200? Jag har GoPro och Racelogic så vi kan filma och ta tid.

Vore jättekul!

Ama303
2013-04-12, 16:01
samuel: det där är siffror för originalbilar antar jag.


åkte med min ed35 med superchips bluefin steg1 mot en bekants R med steg1 från v-tech och från stillastående så sticker han i starten varje gång medans min spinner bort sig med fwd.
med rullande start från 40-50 så hamnar han dock efter min ed35 hela tiden, så jag antar att mervikten sinkar r:en något när den väl kommit upp i fart. Just dsg:n är jäkligt effektiv vid rödljudrace. en arbetskollega kör en bmw 135i med manuell låda som på pappret skall vara över sekunden snabbare till 100 mot min ed35 och ändå tappar han så mycket tid vix växlingarna så att man lätt kan glida förbi :)

ei9440
2013-04-12, 16:39
Herstellerangabe betyder vad jag kan finna på google "fabriksuppgifter"
MVH Patrik

Mr_Big
2013-04-12, 17:38
Herstellerangabe betyder vad jag kan finna på google "fabriksuppgifter"
MVH Patrik

Men då stämmer inte Sport Autos tider. Inte alls.

Detta visar R 0-100 enligt hastighetsmätaren:
https://www.youtube.com/watch?v=fUsrdSOnhjo&feature=youtube_gdata_player

Hastighetsmätaren visar lite fel. Har klockat med Performance Box en tid på 5.6 sekunder.
Jag kan mäta igen och visa fler tider (när jag får tillbaka min bil från verkstaden.).

anri52
2013-04-12, 17:50
Andra faktorer som spelar in:

Mindre bagageutrymme i R.
Ej möjligt att ha dragkrok på R.

Ska man dessutom ta med den ekonomiska aspekten så bör man väga in den avsevärt modernare 2.0 TSI motorn i en ”vanlig” GTI (ej ED35 eller R), förvisso med K03 turbo, men med betydligt bättre bränsleekonomi än både ED35 och R.

/Peter

Även TSI motorn med ko3 turbo presterar bra med ett litet chip! http://www.youtube.com/watch?v=_tdcKS1NCTc

Henke
2013-04-12, 18:56
Kul med så många svar. Ska åka och kolla på några bilar nästa helg. Är väldigt sugen på en R.

mikegti: Din bil ser väldigt fin ut men jag vill ha 5-dörrar. Tredörrars bilarna verkar nästa omöjliga att sälja.

DPC
2013-04-12, 19:27
Jag kör 0-100 på 5,8 enligt gtech PRO. Men då krävs bansai-växlingar.. Kan kanske ställa upp på ett rejs i veckan om tiden räcker till. Sen är bilen bara ett positivt minne och en snabbare tysk tar plats i garaget... Klart är att en tunad ed35 är snabbare i fart. Lättare och mindre friktion går inte att snacka bort!

anri52
2013-04-12, 19:51
Jag kör 0-100 på 5,8 enligt gtech PRO. Men då krävs bansai-växlingar.. Kan kanske ställa upp på ett rejs i veckan om tiden räcker till. Sen är bilen bara ett positivt minne och en snabbare tysk tar plats i garaget... Klart är att en tunad ed35 är snabbare i fart. Lättare och mindre friktion går inte att snacka bort!

Är det en BMW 135M kanske? Om så är fallet så har du köp en förbannat fin bil!

DPC
2013-04-12, 20:42
Byt ut ettan mot en trea så stämmer det.. Men det kommer krävas ett power kit för att nå liknande effekt som M135i.

anri52
2013-04-12, 23:39
Byt ut ettan mot en trea så stämmer det.. Men det kommer krävas ett power kit för att nå liknande effekt som M135i.

Grym bil grattis!

Mickeelfstedt
2013-04-14, 11:05
Ska du ha en R bör du ha en som är från -12 och framåt då esp är förbättrad så Du kan nyttja 4wd på vintern genom att slå av esp, på dom äldre ligger anti-sladd kvar även om esp är urkopplad... Dcc och 4 dörrar är väl det viktigaste att tänka på att få med och även dsg...

Mikegti
2013-04-14, 14:30
Ska du ha en R bör du ha en som är från -12 och framåt då esp är förbättrad så Du kan nyttja 4wd på vintern genom att slå av esp, på dom äldre ligger anti-sladd kvar även om esp är urkopplad... Dcc och 4 dörrar är väl det viktigaste att tänka på att få med och även dsg...

Jag förstår inte Att alla rekommenderar dsg. Det är det första jag skulle välja bort för att slippa oroa sig för hur länge den ska fungera.
Kina återkallas 340000 bilar med dsg till en kostnad av 4miljader.
Dcc vet jag inget om bara att den vanliga chassi sättningen är fullt tillräcklig för vardags kul körning hårdare skulle jag inte vilja ha.
4dr är helt klart en fördel det märker jag som försöker sälja en 3dr. Men insteget är inget problem framstolarna skjuts fram när man tiltar stolen det kanske mer är en utseende grej. Att satsa på årsmodell 12 är nog det jag tycker är den största rekommendationen.
Lycka till

J.L
2013-04-14, 14:54
det kanske mer är en utseende grej.

Helt klart, men 3-dörrars är tusen ggr snyggare! ;-)

Forum Runner - Nexus 4

Marcus
2013-04-14, 14:59
Jag förstår inte Att alla rekommenderar dsg. Det är det första jag skulle välja bort för att slippa oroa sig för hur länge den ska fungera. Kina återkallas 340000 bilar med dsg till en kostnad av 4miljader.

Hur vet du att aktionen gäller DSG6? Jag gissar att det gäller främst den lilla DSG7.

Mr_Big
2013-04-14, 15:48
18" utan DCC skulle jag rekommendera. Köp dessutom inte en vit R, känns som alla är vita :)

Premis
2013-04-14, 18:20
Jag förstår inte Att alla rekommenderar dsg. Det är det första jag skulle välja bort för att slippa oroa sig för hur länge den ska fungera.
Kina återkallas 340000 bilar med dsg till en kostnad av 4miljader.
Dcc vet jag inget om bara att den vanliga chassi sättningen är fullt tillräcklig för vardags kul körning hårdare skulle jag inte vilja ha.
4dr är helt klart en fördel det märker jag som försöker sälja en 3dr. Men insteget är inget problem framstolarna skjuts fram när man tiltar stolen det kanske mer är en utseende grej. Att satsa på årsmodell 12 är nog det jag tycker är den största rekommendationen.
Lycka till

Därför att det är en bra och hållbar låda. Den dom har problem med är DSG7 .. I kina.

Folk sa samma sak om turbobilar förr, att dom skulle bli en mardröm att hålla liv i.

Hamburger SV
2013-04-15, 12:22
Helt klart, men 3-dörrars är tusen ggr snyggare! ;-)

Forum Runner - Nexus 4

Smaken är som baken:-) En Golf är väl alltid snygg...:D

golfhenke
2013-04-15, 13:52
Hej Henke

Gick i precis samma tankar som du. Läste runt och det verkar som att det inte bara är extra hästar + 4motion + vikt som skiljer. Vet du med dig från start att du vill chiptrimma och inte köra regelbundet på bana annat än någon enstaka gång kanske så får du ju mest för pengarna på ed35+chip. Det var min plan iaf. Men så gjorde jag ett fynd på en R så .. :)

Hade jag fått välja hade jag valt 18" istället för 19" för lite bättre komfort, kanske även lite mindre vägljud. Dessutom hade jag iaf provkört (törs man säga det?) den nya bmw m1 som verkar vara väldigt rolig för ungefär samma peng som en Golf R.

DSG all the way. Manuell växellåda känns så 90-tal på något sätt :). ACC/DCC är värt pengarna tycker jag.

Peter-C
2013-04-15, 17:25
Hej Henke

Gick i precis samma tankar som du. Läste runt och det verkar som att det inte bara är extra hästar + 4motion + vikt som skiljer. Vet du med dig från start att du vill chiptrimma och inte köra regelbundet på bana annat än någon enstaka gång kanske så får du ju mest för pengarna på ed35+chip. Det var min plan iaf. Men så gjorde jag ett fynd på en R så .. :)

Hade jag fått välja hade jag valt 18" istället för 19" för lite bättre komfort, kanske även lite mindre vägljud. Dessutom hade jag iaf provkört (törs man säga det?) den nya bmw m1 som verkar vara väldigt rolig för ungefär samma peng som en Golf R.

DSG all the way. Manuell växellåda känns så 90-tal på något sätt :). ACC/DCC är värt pengarna tycker jag.

Kanske OT M135 – den har dessutom riktig handbroms till skillnad fr Golf MK7, om än lite klenare krycka än i en MK6. M1 -Bilen känns lite mindre i kupén än en Golf..... Har bara provsuttit en 2 dörrars hatchback X-drive 2013. Bra ”high end” känsla!

Utseendet – där vinner nog Golfen oavsett om det är MK6 eller 7, men det är ju som bekant subjektivt.

Golf, 3 eller 5 dörr. Mina tidigare GTI:er har varit 2 dörrars, tyckte det var snyggast förr. Det lär vara väldigt trögt att sälja nyare bilar nu så det är nog inte bara 3 dörrars som är trögsålda=). En fräsch 3 dörrars R blåmet med lågt miltal kan väl inte vara fel.

/Peter