handdator

Visa fullständig version : Passar vw 16v motorn i min passat cl -90?



Dakla22
2013-04-10, 15:55
Hejsan!

Har en VW passat cl (35i b3) från -90 med en 8v motor
Och det är så att jag har kommit över en 16v motor från en golf mk2 och undrar nu vad som passar på motorn från min motor.
Hade tänkt sätta mikuni förgasare på motorn så behöver inte veta om insug osv passar.
men till exempel generator, tändning, växellåda och motorfästen är det jag tänker mest på som jag skulle vilja ha svar på ifall det passar direkt på eller om jag behöver införskaffa nytt eller göra nya motorfästen.

och om det redan finns tråd eller nån internetsida som förklarar detta så länka gärna för jag har sökt men med utan resultat eller så söker jag med fel ord.

Mvh //D

Dakla22
2013-04-11, 13:18
Bump?

T-mek
2013-04-12, 10:15
Motorfästena passar.
Svänghjul/koppling behöver du göra något åt, kanske flytta över från 8v-motorn om de är i gott skick?
Är det en KR-motor du ska sätta i? Använd då tändingen komplett från den.
Generator är också lättast att använda den som hör till 16-ventilaren, tror inte det passar utan modifiering annars.
Nytt avgasrör behövs ju också fixas till, kanske köra extraktor?

Sist men inte minst; du vet att det inte kommer att gå att besiktiga den i det utförandet, va? ;-)

Dakla22
2013-04-12, 21:47
Motorfästena passar.
Svänghjul/koppling behöver du göra något åt, kanske flytta över från 8v-motorn om de är i gott skick?
Är det en KR-motor du ska sätta i? Använd då tändingen komplett från den.
Generator är också lättast att använda den som hör till 16-ventilaren, tror inte det passar utan modifiering annars.
Nytt avgasrör behövs ju också fixas till, kanske köra extraktor?

Sist men inte minst; du vet att det inte kommer att gå att besiktiga den i det utförandet, va? ;-)

Tack så mycket för svar!

inte äns om man sätter dit bättre bromsar? :o