handdator

Visa fullständig version : Flygrost



falun52
2013-04-08, 16:23
Har en ny Tiguan -12 och den blanka listen på sidorna har fått små rostfläckar. Listen är inte en kromad list utan en rostfri matt list. Vid inspektion i dag sa verkstaden att det var flygrost och inget att göra åt det.(garanti) Fler som har samma problem?

Masen
2013-04-08, 16:48
Flygrosten kommer från dubbdäcken

Cullberg
2013-04-08, 16:52
Flygrost kommer från väl från föroreningar i luften, bromsdamm m.m. Detta går oftast att tvätta bort, kolla med närmaste rekondfirma vad dom rekomenderar. Kanske kan fungera med lera/clay.

Masen
2013-04-08, 17:04
Jag hade bakluckan full med flygrost och använde lite polish på en pad! Funkar utmärkt!

Peter-C
2013-04-08, 17:12
Hade gått om flygrost på min vita GTI nederdelen dörrarna + baklucka. Fixade det i påskas.

Det var ganska enkelt att för hand polera bort det med tex ERR-BEE 103 finrubbing. Därefter normal handpolering med ordinärt bilvax. Blev kanon.

Oxalsyra är en annan metod, brukar finnas i fälgrengörings medel. Om det är så bra att ha på plast mtrl kan man ju fråga sig….. Brukar bara ta det på fälgarna.

/Peter

falun52
2013-04-08, 18:21
jag håller med men de på VW plåtverkstan sa att listen är en matt rostfri list, polering skulle göra den blank vilket inte var bra.


Hade gått om flygrost på min vita GTI nederdelen dörrarna + baklucka. Fixade det i påskas.

Det var ganska enkelt att för hand polera bort det med tex ERR-BEE 103 finrubbing. Därefter normal handpolering med ordinärt bilvax. Blev kanon.

Oxsalsyra är en annan metod, brukar finnas i fälgrengörings medel. Om det är så bra att ha på plast mtrl kan man ju fråga sig….. Brukar bara ta det på fälgarna.

/Peter

Merlinen
2013-04-08, 18:26
Bästa mot flygrost är en "Claybar" , fungerar kanon fint mot det mesta liknande små fläckar.

http://shop.bollnasbilvard.se/bilvard/utvandigt/clay-lera-c-720-1.aspx

samuel2
2013-04-08, 22:24
Har en ny Tiguan -12 och den blanka listen på sidorna har fått små rostfläckar. Listen är inte en kromad list utan en rostfri matt list. Vid inspektion i dag sa verkstaden att det var flygrost och inget att göra åt det.(garanti) Fler som har samma problem?

Det är sannolikt inte bara listen som är drabbat av flygrost utan hela sidorna på bilen, bagageluckan, stötfångarna m.m men om bilen inte är vit så syns det inte så tydligt. Köp oxalsyra eller "iron-X" och stryk/spraya på en nytvättad bil och hjälp till med en washmitt.

"Clay-bar" skulle vara mitt andra alternativ då det finns risk för micro repor om det inte utförs med största noggrannhet och med rätt "smörjmedel" etc.

Cullberg
2013-04-08, 22:42
http://www.prorecond.se/webshop/index.php?act=viewProd&productId=561