handdator

Visa fullständig version : Köpa dieselbil (Passat,Golf...)



Pärontopp
2013-04-08, 10:39
Hejan!
Jag går i bilköpartankar och efter att ha kört bensindrivna bilar (Volvo,Opel & Ford) hela livet går mina tankar nu mot en dieselbil och då en Passat kombi eller möjligen kanske en Golf.

Var runt nu i helgen och tittade på ett gäng passat varianter, Både 140 och 170 hästars modellen, ett och två år gamla bilar med ca 1500-2000 mil på mätaren, Provkörde både manuell och DSG men gillade inte alls DSG lådan, Det är väl en vanesak kanske...

MEN en sak som jag nu funderar på och som jag har hört att det snackas om är det här med kortare körsträckor och att det tar lång tid innan motorn blir varm och värmen kommer i kupen.
Hur är det egentligen, Ni som har nyare diesel VW, Tar det lång tid innan bilen blir varm på vintern?

Jag kör visserligen runt 2300-2500mil per år, men jag har bara fem km till jobbet och dit och hem åker man ju fem dar i veckan, Jag funderar därför lite på hur lämpligt det är med en dieselbil och så korta körsträckor?

Premis
2013-04-08, 11:23
Tar oftast lång tid att få upp värmen ja och kör du bara 5km kommer den troligen aldrig att bli varm. Köper du dessutom en riktig snåldiesel så får du definitivt ingen vidare värme på en sådan kort sträcka. Dessutom drar den mycket soppa så kort.

Så det låter inte som en jättesmart kombination.

Gasekke
2013-04-08, 11:31
Sedan så mår väl inte partikelfilter kanske så jättebra av så mkt småkörning har jag för mig, och då blir det fort dyrt att fixa.
Erik

Marcus
2013-04-08, 11:59
Jag har cirka 18-20 km till jobbet och halvvägs börjar det väl likna värme, om än inte på topp. Jag hade inte köpt diesel om dina 5 km till jobbet är primärt användningsområde. TDI 170 med DSG6 är för övrigt en underbar kombination i en familjebil som Passat :)

Pärontopp
2013-04-08, 14:30
Tack för svar,

Ja det är ju ett litet ilandsproblem det här...
Man får väl börja cykla dom korta körsträckorna...? usch!

Dom bensindrivna TFSI/TSI motorena tycker jag inte känns så direkt lockande.
Och ska man köpa en dieselbil med extra dieselvärmare så tycker jag nästan att vitsen med en snåldiesel försvinner, Det blir ju ett par extra dl per mil i förbrukning om man ska ha värmaren till att gå hela tiden.
Ja sen finns det ju visserligen motorvärmare också som ett alternativ till att snabbare få bilen varm.

Ja det är sannerligen inte lätt att köpa bil...

Marcus
2013-04-08, 14:57
2,0 TSI 211 DSG verkar väl trevlig? :) (men ovanlig...)

Premis
2013-04-08, 15:38
Tyvärr har man offrat viss användbarhet i och med den downsizingtrend som råder, specielt med dieselbilar. Visst man kan lösa värmen lite med motorvärmare och bränslevärmare men bor man i fel klimat så får man ändå problem. Kort: vill du har värme kommer det kosta bränsle och vad ska man då med en 99 grammare till när det inte ens räcker till att värma kupén ..

Kanske våra norrländska vänner på formumet kan beskriva bättre hur miljökärror funkar där uppe.