handdator

Visa fullständig version : Den ultimata RS-banan...:D)



Faltdach
2007-08-12, 14:42
Var ute på en enkel roadtrip i vårat kära grannland till väster...
Då man är lite sjuk samt snevriden när det gäller Volkswagen och allt som hör därtill...
Kom jag osökt att tänka på att detta måste vara den "ULTIMATA RS-BANAN" för oss VW tokar att köra på;)

RS-BANAN, bild = http://janaxelsson.fotopic.net/p43992057.html
RS-BANAN, film = http://www.youtube.com/watch?v=c965kexgigs

För er som undrar.. har denna RS-banan ett namn... "Trollstigen"..;)

Gu va sjuk roligt det vore att ha denna banan för sig själv:)

Manny
2007-08-12, 15:35
coolt!!!!!!

Roffe
2007-08-12, 15:47
vet någon hur lång "stigen" är??? ser ju grym ut

Lillen
2007-08-12, 16:49
vet någon hur lång "stigen" är??? ser ju grym ut

Ca: 2mil.
Ca: 1000m stigning på den biten.

Trollstigen (jag har cyklat den och hela vägen till Oslo) ligger vid en mycket fin dal - Isdalen.

Ser ut som taget ur en trollberättelse , på hösten när det är mörkt ser det ut som gamla sägner berättar och troll och tomtar som lever mitt i djupaste skogen =)

Där ligger även Trollväggen , den berömda klippa som alla dårar hoppar ut från med Basejumpskärmar. Sedan hoppas de att de hinner lösa ut skärmen innan marken kommer =)

Geiranger (nästa och minst lika berömda dal) där norges kända fjordland brukar få besök av alla JÄTTElyxkryssare är fint att åka busbil.
Där finns en kringelkrokväg med mer stigning per kilometer men inte lika berömda svängar. Dock minst lika berömt hotel som någonannanstans.

En del söder om detta svänger man av mitt på flatfjället och in i en tunnel som leder mot ett berömmt skid/skibumställe där ja åkt mycket skidor som heter Stryn. Fin dal även det.

Fortsätter man mot Gullbrannsdalen och oslo kan man istället vika i Lom mot Galdhöpiggen och Jotunheimen. Minst lika fint.

Osv osv osv mycket att se och róliga vägar att åka!!!

Roffe
2007-08-12, 16:57
Lillen = Ironman? O_o

Lillen
2007-08-12, 17:08
Lillen = Ironman? O_o

Nixx mer Stupid Man =)
Men det var kul då på den tiden haha.

Faltdach
2007-08-12, 17:50
Ca: 2mil.
Ca: 1000m stigning på den biten.

Trollstigen (jag har cyklat den och hela vägen till Oslo) ligger vid en mycket fin dal - Isdalen.

Ser ut som taget ur en trollberättelse , på hösten när det är mörkt ser det ut som gamla sägner berättar och troll och tomtar som lever mitt i djupaste skogen =)

Där ligger även Trollväggen , den berömda klippa som alla dårar hoppar ut från med Basejumpskärmar. Sedan hoppas de att de hinner lösa ut skärmen innan marken kommer =)

Geiranger (nästa och minst lika berömda dal) där norges kända fjordland brukar få besök av alla JÄTTElyxkryssare är fint att åka busbil.
Där finns en kringelkrokväg med mer stigning per kilometer men inte lika berömda svängar. Dock minst lika berömt hotel som någonannanstans.

En del söder om detta svänger man av mitt på flatfjället och in i en tunnel som leder mot ett berömmt skid/skibumställe där ja åkt mycket skidor som heter Stryn. Fin dal även det.

Fortsätter man mot Gullbrannsdalen och oslo kan man istället vika i Lom mot Galdhöpiggen och Jotunheimen. Minst lika fint.

Osv osv osv mycket att se och róliga vägar att åka!!!

Som en messerschmidt....
måste jag rätta Lillens geografikunskaper;)
Trollstigen, dvs självaste stigningen ligger i Isterdalen.
Trollveggen, ligger i Romsdalen.. dvs inte samma dal... http://janaxelsson.fotopic.net/p43992034.html

Mer info finner ni på denna sidan http://www.trollstigen.net/ om ni skulle vara sugna att åka dit;)

Lillen
2007-08-12, 18:30
Som en messerschmidt....
måste jag rätta Lillens geografikunskaper;)

Blablablablaaaa.
Messerschmidt mm mm.

Ja Janne har naturligtvis rätt.
Det var ju ändå 10 år sedan Cykelturen =)
Senilitet tillsammans med motorintresse borgar för glömska.
Sedan kollade ja inte kartan som jag borde ha gjort =)

Men kul att fler än jag har upptäkt denna grymma "bana" och natur.

vw-power
2007-08-12, 23:37
jäklar va cool rs-bana, håller med om att det är optimala rs-banan =)
jaha ska vi sätta ett datum för rs-körning då =)

Raz
2007-08-15, 08:27
Det vore kul med en ordentlig KulTur där, jäklar vilken väg! :-)

wolfbane1967
2007-08-17, 09:38
Mycket fina bilder!