handdator

Visa fullständig version : 5 växlar eller inte????



dieselrules
2007-08-12, 13:35
Har köpt en 87:as golf diesel ej turbo. På växelspaksknoppen står det att det finns 5 växlar finns även ett läge för den femte växeln men det finns ingen växel där!!! Kort sagt kan man på något sätt identifiera en 5 växlad låda utifrån??? Det kan vara två fel som jag ser det: den har varit 5 växlad och det är bytt låda till en 4 växlad, det är ett länkage som inte är iordning.

Mvh

Peter

Roffe
2007-08-12, 14:00
man ser det lättast genom att det finns ett grönt lock på vänstra sidan av lådan har du det är det 5:växlat har du inte det är det en 4:petare

dieselrules
2007-08-12, 15:03
Längst ut på vänstra sidan av lådan sitter det ett grönt lock jajamänsan!! Men likt förbenat får jag inte in nån 5:e växel. Länkaget känns inte glappt. Har provat att "hjälpa till" under huven vid växling naturligtvis stillastående. Läget finns där, men det känns och hörs som det är absolut tomt och ingen hemma där.

What too do what too do!!!!!!

Roffe
2007-08-12, 15:19
kan ju vara så att drevet blivit kärvat och förra ägaren har slängt bort skiten pga för lite olja i lådan (ska vara 2 liter) just detta med för lite olja dödar 5:e växeln då den knappt för någon olja eller så är alla tänderna väck på dreven :O

R.Grönberg
2007-08-12, 15:41
Längst ut på vänstra sidan av lådan sitter det ett grönt lock jajamänsan!! Men likt förbenat får jag inte in nån 5:e växel. Länkaget känns inte glappt. Har provat att "hjälpa till" under huven vid växling naturligtvis stillastående. Läget finns där, men det känns och hörs som det är absolut tomt och ingen hemma där.

What too do what too do!!!!!!

Sitter ett plastlänkage på lådan, (det lilla som är en 5 cm långt och helt i plast) byt det och din växellåda kommer säkert få en 5:a igen=9
Kostar 25:- på v.a.g

Lillen
2007-08-12, 16:01
man ser det lättast genom att det finns ett grönt lock på vänstra sidan av lådan har du det är det 5:växlat har du inte det är det en 4:petare

Byter man locket får man ett grönt!
Kan ju vara bytt lock med andra ord?

Manny
2007-08-12, 16:03
locket kan vara gult med!

Engberg
2007-08-12, 19:50
Växellådsfästet på den 5-vxl lådan har genomgående bult från sidan.
Den 4-vxl har det bultat rakt uppifrån,så är det på mk1 lådan iaf.
Fästet jag men är alltså det som sitter längs ut på vxlåds gaveln.

dieselrules
2007-08-14, 07:03
Har provat era tips men det är fortfarande ingen hemma . Inte ens ett spår av lite drevrassel eller liknande. Kort sagt det finns inget där men tack i alla fall.

Roffe
2007-08-14, 10:57
ska du väck med lådan eller du skiter i att inte finns någon 5:e växel? går ju att sätta dit menar jag..

Mini_me
2007-08-14, 12:34
...ta bort det gröna locket och bulta bort gaveln (Mkt enkelt) så ser du.

Dom kan ju ha tagit bort femmans drev pga att det dog...

knotan
2007-08-14, 14:37
Kolla vilken kod som lådan har, kan ge ledtråd om det är en 4 eller 5 växlad.
http://www.scirocco.org/gears/
Litet tips på utväxling,

Koden bör finnas enligt sidan...
"Codes located at bottom of Bell Housing "

Hoppas att det hjälper

dieselrules
2007-08-15, 11:57
Tänkte först skita i vilket. Men det verkar som att det finns hopp om liv iaf. Om man tar lös gaveln hur kriminelt är det att kasta in ett nytt drev så att säga. Har en lös 5växlad låda men orkar banne mig inte byta hela lådan.

Mvh

Peter

P.S. Nån som vet när golfen kom som tdi????

R.Grönberg
2007-08-15, 12:04
Tänkte först skita i vilket. Men det verkar som att det finns hopp om liv iaf. Om man tar lös gaveln hur kriminelt är det att kasta in ett nytt drev så att säga. Har en lös 5växlad låda men orkar banne mig inte byta hela lådan.

Mvh

Peter

P.S. Nån som vet när golfen kom som tdi????

-95 ungf.
Eventuellt en sen -94 men 95 kom den i sverige

Roffe
2007-08-15, 12:09
Hur man byter 5:e växeln på 020-lådor
http://www.brokevw.com/5thswap.html