handdator

Visa fullständig version : Är Golf Mk2 GL från början vanliga CL bilar?



TomasGolf
2013-03-30, 16:49
Hej

Jag ägnar stor del av min fritid till att läsa om Volkswagens historia och nu har jag kört fast i mina privata "amatörstudier" av Volkswagen.

Hur som helst så är min fråga följande: Är Golf Mk2 GL egentligen en CL som blivet utrustad efter att den lämnat bandet?

Dvs, är en GL från början en CL som utrustats efter att den tillverkats?

Andersson Racing
2013-03-30, 17:23
Hej

Jag ägnar stor del av min fritid till att läsa om Volkswagens historia och nu har jag kört fast i mina privata "amatörstudier" av Volkswagen.

Hur som helst så är min fråga följande: Är Golf Mk2 GL egentligen en CL som blivet utrustad efter att den lämnat bandet?

Dvs, är en GL från början en CL som utrustats efter att den tillverkats?

Det heter ju så fint "Golf CL med GL-paket" i Sverige. Kan faktiskt inte tänka mig annat än att GL-paketet monteras på det löpande bandet i hemlandet.

kim_gulle
2013-03-30, 18:05
Är det inte så också att GL har mono-jet och inte förgasare?

MiWi
2013-03-30, 20:44
Är det inte så också att GL har mono-jet och inte förgasare?

Även CL fanns med Monojet och RP-maskin bland annat.

Mikegti
2013-03-30, 21:30
Är ganska säker på att gl paketet var fabriks monterat. Det innehåll bland annat, styrservo samt el justerbara speglar samt centrallås.

G60 V-spec
2013-03-30, 21:34
Just varför det heter CL med GL-paket är för att Sverige skulle unvdvika någon skatt när dessa bilarna såldes här. Hade dom varit GL från fabrik, alltså inköpta som endast GL, så hade skatten varit högre. Det är iallafall vad jag fått höra från några håll :)


Mvh Vlado

Andersson Racing
2013-03-31, 19:50
Är ganska säker på att gl paketet var fabriks monterat. Det innehåll bland annat, styrservo samt el justerbara speglar samt centrallås.

Glöm inte plyschklädsel och nackstöd i baksätet.

TomasGolf
2013-04-01, 10:59
Just varför det heter CL med GL-paket är för att Sverige skulle unvdvika någon skatt när dessa bilarna såldes här. Hade dom varit GL från fabrik, alltså inköpta som endast GL, så hade skatten varit högre. Det är iallafall vad jag fått höra från några håll :)


Mvh Vlado

Okey, vet du om idén om att sälja bilarna som "CL med GL-paket" är ett unikt fenomen för några länder medan de såldes som bara "GL" i andra länder?

Det skulle ju förklara en del :)

G60 V-spec
2013-04-01, 21:43
Vet bara det jag fått höra, och jag säger inte att jag har rätt. Men vill gärna ta reda på det mer :)