handdator

Visa fullständig version : byta växellåda golf 4 gti -00



JoelPettersson
2013-03-30, 07:10
Tjena! nu är de så att jag fick totalrasad växellåda på min golf 4 1.8t gti -00 och funderar på om man ska ge sig på att byta den själv eller om man ska lämna in den. min fråga då är om det är svårt att byta? vad ska man tänka på? finns det något man ska passa sig för? vilka lådor passar? osv.


//joel

vw-power
2013-03-30, 11:02
Först lossar du och tar bort batteriet.
Sen tar du bort alla övre bultar du kommer åt och lossa växellänkaget, sätt en övre motorbrygga.
När alla bultar är borta börjar du på undersidan och gör samma sak.
När lådan ska ut så drar bort den från motorn lite sen måste du vrida lådan moturs, sett från bilens vänstra sida annars får du inte bort den pga framvagnsbalken, med lyft och kunskap är lådan borta på ca 30 min till en timma beroende på om man använder luftverktyg eller vanliga samt lyft.
Ett tips, håll reda på alla skruvar och var noga med att alla kablar och likn är borta. Lika så att du inte klämmer något när du monterar tillbaka lådan. Lycka till

maccke
2013-03-30, 18:02
Tjena! nu är de så att jag fick totalrasad växellåda på min golf 4 1.8t gti -00 och funderar på om man ska ge sig på att byta den själv eller om man ska lämna in den. min fråga då är om det är svårt att byta? vad ska man tänka på? finns det något man ska passa sig för? vilka lådor passar? osv.


//joel


Är man någorlunda händig och har tillgång till garage och verktyg så är det inga problem.
Kan ju ta lite extra tid när det är första gången, men har man tid och ork så är det ju onödigt
att kasta bort pengarna på ett verkstadsbesök