handdator

Visa fullständig version : 272 eller 288 graders kamaxlar Mk2 16v?



kim_gulle
2013-03-29, 20:24
Funderar på att köpa mig nå skojigare kamaxlar till 16 ventilaren nu när jag har skaffat mig en brukis på sidan av den.
Just nu så är det K-Jet på den som funkar hur klockrent som helst. Skitbra lambda värden över hela registret. Körde den på E85 i somras med modifierad styrtrycksventil och ett knippe insexnycklar i handskfacket hela tiden och det funkade ypperligt (så länge man inte gick över 6500 rpm då det började gå lite tunnt). Kör numera på vanlig bensin igen. Planerar att som småningom montera Digifant 1 på den. Alternativt Megasquirt som jag har bra erfarenhet av. Kanske blir nu i sommar. Men K-jeten funkar ju så bra så egentligen så finns det ju ingen anledning att byta ut den heller bortsett från att jag vill pilla elektroniskt sprut istället. :)

Men om man skulle utgå från att jag behåller K-jeten men orginal insug och hela balunsen, varva max 7200, hur skulle då ett par 288 graders kamaxlar fungera? Jag vet hur man kan höja varvstoppen till 8000 med orginal tändboxen om det skulle behövas, men jag tror inte jag vill varva så mycket. Tvivlar på att lyftarna och fjädrarna gillar det heller. Iofs så skulle jag ju kunna montera hårdare fjädrar och lättviktslyftare för att klara detta, men då lär ju inte bottendelen palla istället till slut.
Eller skulle då, om man inte vill varva mer än 7200, ett par 272 graders kamaxlar fungera bättre? Vill inte gärna överkamma motorn i onödan.

Har en uppsättning 41mm individuella spjällhus liggandes också från en Honda hoj. Men det blir lite småjobbigt med besiktning då. Och dessutom har jag inget passande insug än heller. Vill just nu mest bara göra motorn lite skojigare och ändå fixa besiktningen utan problem. :)

Sn00k
2013-03-29, 23:37
k-jet gillar inte vassa kammar då det påverkar luftvågen.. det finns lösningar för detta dock.

precis som du själv nämner så orkar inte hydrauliska lyftarna med mer än 7500rpm, på sin höjd 8000 med bra fjädrar å lättviktare, så det finns ingen anledning att köra på 288orna.. sikta på 272orna, dom kommer ge dig ett betydligt bredare register, rent generellt då, det skiljer enormt mellan olika tillverkare av kammar.
262-272 grader och lite trevligare lyft räcker gott på en 16v för att dra ut till 7500.

separata spjällhus och avstämda runners med trattar är ju GULD värt på en sugis, men blir lite luddigare med besiktning då.. går ju dock att bygga ett plenum även fast man kör med denna setup, utan att påverka den negativt.

kim_gulle
2013-03-29, 23:55
k-jet gillar inte vassa kammar då det påverkar luftvågen.. det finns lösningar för detta dock.

precis som du själv nämner så orkar inte hydrauliska lyftarna med mer än 7500rpm, på sin höjd 8000 med bra fjädrar å lättviktare, så det finns ingen anledning att köra på 288orna.. sikta på 272orna, dom kommer ge dig ett betydligt bredare register, rent generellt då, det skiljer enormt mellan olika tillverkare av kammar.
262-272 grader och lite trevligare lyft räcker gott på en 16v för att dra ut till 7500.

separata spjällhus och avstämda runners med trattar är ju GULD värt på en sugis, men blir lite luddigare med besiktning då.. går ju dock att bygga ett plenum även fast man kör med denna setup, utan att påverka den negativt.

Var det jag var fundersam över. Lär nog skaffa 272 gradarna isåfall då. Lutar åt Newman tror jag. Säljs av TSR-Performance i England.

Har alltid velat ha individuella spjällhus, mest för responsen som dem ger. Går ju med föggar också men dem ger ju inte samma enkelhet som ett sprut. Frågan har dock alltid varit vilka spjällhus man ska köra med. Dem jag har nu är från Honda Cbr1000rr. Men har nu börjat kika på dem uppsättningarna som sitter på Suzuki GSXR1000. Dessa smalnar av från 51 till 44mm och har en mer fördelaktig design för att sitta på en bilmotor. Hade nog då också tänkt köra med en volymburk över trattarna och kalluftsintag borta till höger i motorrummet där K-Jeten sitter, och nåt bra filter där såklart. Tänkte bygga om ett orginalinsug och använda de befintliga spridarhålen och nå bra spridare som atomiserar bra med tanke på att dem sitter så pass nära ventilerna.

Men detta ser ju ganska extremt ut så bilprovningen lär ju inte gilla det. I värsta fall får man väl då plocka tillbaka K-jeten.

kim_gulle
2013-03-30, 08:42
Finns det förresten någon här som vet hur det funkar med de mekaniska lyftarna som inte kräver lashcaps utan är justerbara?
Här är en länk till dem som Newman tillverkar: http://www.tsr-performance.com/webshop/parts-by-category/cylinder-heads-head-parts-and-camshafts/newman-cams-pulleys-and-accessories/newman-camshaft-accessories/newman-cams-mechanical-lifter-conversion-golf-1-8-2-0-16-valve/

Funkar dem bra? Tappar dem sin justering etc? Låter ju jävligt nice att slippa mickla på med lashcaps och grejer om man ska bygga nån högvarvig motor framöver.