handdator

Visa fullständig version : Golf mk1 -75 funderingar kring hallgivare



sgt_nelson
2013-03-28, 09:38
Tjo!

Håller på o ska stoppa i en ny motor i en golf mk1 -75. det är en 1,8 bottendel med 1,6vev, PG topp med dubbla ventilfjädrar, misab insug med Weber 32/36 förgasare och extraktorgrenrör.

De jag funderar på är vilka faktiska fördelar/nackdelar det skulle vara att köra med en fördelare med hallgivare eller köra på en utan? Vi har en härva som är för bilar utan hallgivare också fick vi en klippt härva från en mk2 med hallgivare. är det värt att skarva in härvan med hallgivare på vår orginalhärva?

D_Stenlund
2013-03-30, 16:52
Eftersom vi bygger på samma bil så ber även jag lite folk som har koll på denna biten att skriva sin syn på saken:)
Glad påsk på er alla.

sgt_nelson
2013-04-02, 15:29
Ingen som har koll på detta?

kim_gulle
2013-04-02, 20:51
Man slipper ju brytarspetsar och sånt skit om man kör med brytarlöst och riktigt tändslutsteg. Blir ju stabilare och starkare gnista bland annat. Lättare att få den att gå bra, funkar bättre med högeffektspolar etc. Skulle välja brytarlöst före brytarsystem varje gång om jag kunde. Byggde själv bort brytarsystemet på min Mk1 L. Iofs då med orginal 1.1 liters motorn, men jävlar vilken skillnad det blev på stabiliteten på gnistan när man körde stroblampa på veven. Monterade för övrigt en Accuspark då om någon undrar.

MiWi
2013-04-02, 22:34
Killar, denna tråden är till er för lite inspiration:

http://golfetta.forum24.se/golfetta-about1052-0-asc-165.html

:)

Fördelen är ett mycket stabilare tändsystem. Brytarlöst alla dagar i veckan. :)

D_Stenlund
2013-04-02, 22:59
Såg ju nästan för smidigt ut, fick ju dock en halv stamm av dig måste se vad som inte borde vara kvar bara.
Känns som de är en stor fördel av byta.

MiWi
2013-04-02, 23:45
Såg ju nästan för smidigt ut, fick ju dock en halv stamm av dig måste se vad som inte borde vara kvar bara.
Känns som de är en stor fördel av byta.

Det är tre kablar som du behåller. Ska se om jag kan forska fram vilka det är. :)

Henrik.M
2013-04-03, 07:34
Plocka stam , tändmodul , tändspole samt fördelare från en mk2.
Sen är det bara att bulta fast på mk1:an.
Gjort det själv och skillnaden mot spetsar är som natt och dag.

Skrivet på forumspringaren.

D_Stenlund
2013-04-03, 09:40
Då har vi allt som behövs. Stammens kablar är i detta fall till hallgivaren, tändspolen och tändmodulen? Eller någon ytterligare?
Fick en avklippt stamn från mk2, avklippt vid boxen.
/ mvh danne

Henrik.M
2013-04-03, 21:21
Schema.

Skrivet på forumspringaren.

D_Stenlund
2013-04-04, 07:24
Tusen tack!

T-mek
2013-04-05, 13:13
Stämmer det där verkligen? Brukar inte signalen finnas på hallgivarens mittstift på de flesta vw-fördelare? (Grön kabel för övrigt)

Henrik.M
2013-04-05, 13:35
Stämmer det där verkligen? Brukar inte signalen finnas på hallgivarens mittstift på de flesta vw-fördelare? (Grön kabel för övrigt)

Min bil rullar då , så det borde stämma.
Kan dubbel kolla vid tillfälle vilka stift som går in var från hallgivaren.
Skrivet på forumspringaren.

T-mek
2013-04-05, 13:57
Brukar ju vara uppmärkt på anslutningen till hallgivaren, så är man vaken borde det ordna sig. :-)

Fick en känsla att fördelaren på bilden är nåt annat än vw, kanske en HEI? (chevacrap) De har annan ordning på anslutningarna..

Henrik.M
2013-04-06, 15:06
Nu har jag kollat och T-Mek du har rätt.
Schemat stämmer förutom på den punkten du nämner , hallgivarsignalen ör felritad nere vid fördelaren.
Dock stämmer numreringen uppe vid tändmodulen.
Nr 6 ska ner till nr nr 2 på hallgivaren (mitten). :)

Skrivet på forumspringaren.

D_Stenlund
2013-04-06, 19:36
Tack o bock:)

D_Stenlund
2013-08-11, 17:01
Tillbaka till ämmnet 1 sek, den röd,svarta kabeln som ska eller ska inte sitta på tändspolen, den är avklippt på våran. Vi har en svart som går från tändmodulen, sedan en grön som sitter i samma plasthölje som den rödsvarta som är avklippt. Men känslan är att den skall ha ett hus att bo i också:)?