handdator

Visa fullständig version : Golf R



Mikegti
2013-03-27, 19:37
Lämna in bilen på möllerbil V-ås idag för system koll. Bilen har börjat rycka lite vid hård belastning typ som täningen inte hänger med eller en dålig spridare eller tänspole! Symtomen ger inga felsignaler och märks endast vid full gas över 4000rpm.
Problemet är att vag inte kommer in i styrsystemet står bara error på deras skärm dom har provat samma dator på en ed 35 samt en golf r 2011 och där funkar det. Så en felsökning har inte kunnat genomföras.
Någon som har ideer om ryckningar och det andra.
Tänstift ny bytta utan skillnad samma symtom. Går det att mäta upp tänspolarnas kondition utan att vara inkopplad motbilens dator?
Mike

anri52
2013-03-27, 20:06
Kolla upp hpfp (högtryckspumpen), kolla även cam followern.
Lättast att kolla pumpen är med (Vagcom) kör några loggor
så ser man direkt om pumpen ger börvärde vid belastning.

Merlinen
2013-03-27, 20:47
Kolla upp hpfp (högtryckspumpen), kolla även cam followern.
Lättast att kolla pumpen är med (Vagcom) kör några loggor
så ser man direkt om pumpen ger börvärde vid belastning.

Men dom kommer ju inte in med datorn.
Kan ju vara bilens ECU/dator som är suck.

Marcus
2013-03-27, 21:03
Går det att skriva en tydligare/mer specificerad ämnesrubrik?

Mikegti
2013-03-27, 21:13
Går det att skriva en tydligare/mer specificerad ämnesrubrik?

Visste inte hur jag skulle beskriva det i rubriken verkar inte gå att ändra.
Som ni noterat så funkar inte vagcom!!!

- - - Uppdaterad - - -


Kolla upp hpfp (högtryckspumpen), kolla även cam followern.
Lättast att kolla pumpen är med (Vagcom) kör några loggor
så ser man direkt om pumpen ger börvärde vid belastning.

Jag ringer möller imorgon och delger dom dina synpungter är detta kända brister på tidiga r modeller eller gäller det även 2012?

anri52
2013-03-27, 21:26
Men dom kommer ju inte in med datorn.
Kan ju vara bilens ECU/dator som är suck.

Man bör åka till en annan Vag verkstad å testa eller försöka få tag på nån med vagcom.
Vet inte hur vanligt det är med ECU knas, om bilen är "chippad" kan ju felet ligga där.

Använder Möllerbil vagcom?

anri52
2013-03-27, 21:43
Detta symtom du nämner har jag haft på min Golf Gti 30 edi och då var det pumpen som strula,
en 2012 med senaste versionerna på allt så känns det lite långsökt,men som sagt allt kan ju
gå sönder dock. lycka till hoppas det ordnar sig

Lillen
2013-03-27, 22:01
Varför vill du att han ska använda VAG-com??
Audi/VW använder ett orginalprogram för att läsa allt man kan läsa.
Det handlar mer om att veta hur man ska läsa av diagnosen.

anri52
2013-03-27, 22:31
Vag får använda vilket instrument som helst, hoppas de kan lösa det hela å komma in i styrsystemet,
själv har jag vagcom som verktyg och löser en hel del problem via loggar.

DPC
2013-03-28, 07:24
Skumt att de inte får kontakt med styrsystemet. Är eller har bilen varit trimmad?

Mikegti
2013-03-28, 09:49
Bilen uthämtad. dom har kommit in i systemet och kollat alla viktiga mätpungter temp givare bränsle tryck osv inga avvikelser.
Det ända dom inte lyckas läsa ur är info om är tänning. Inga felkoder eller andra spår av chippning funna.
MVH Mike

Premis
2013-03-28, 10:48
Spår av trim behöver inte vara så lätt att hitta.

Dom kan väl blåsa om mjukvaran och se om det funkar ifall du misstänker att tidigare ägare lekt runt.

Fick du reda på varför dom inte kom in i enheten?

Garanti på kärran? Klart dom ska hitta felet om du säger att den rycker så mycket.

Lillen
2013-03-28, 14:50
Tänk även på att varför de inte kommit in i programvaran först är förmodligen för att de måste skicka en förfrågan först. Så man får tillstånd att komma in och rota där man inte har att göra.
Så inget fel i det , det är ju bara bra.

anri52
2013-03-28, 16:04
Micke>> Hur länge har du haft felet? Kan ta ett tag innan felkoden visar sig.

Testade de bilen under belastning, min pump tex funkade klockrent
så länge jag körde normalt perfekta värden osv, men så fort jag tryckte på så var
börvärdet 120 bar men pumpen gav typ 90 bar detta gjorde att det blev ryckigt.
Jäkligt tråkigt detta på en så pass ny och fin bil..

anri52
2013-03-28, 16:07
Tänk även på att varför de inte kommit in i programvaran först är förmodligen för att de måste skicka en förfrågan först. Så man får tillstånd att komma in och rota där man inte har att göra.
Så inget fel i det , det är ju bara bra.

Var skickar tuningfirmorna sina förfrågningar..... för att få tillstånd att trimma menar jag?

Lillen
2013-03-28, 17:44
Var skickar tuningfirmorna sina förfrågningar..... för att få tillstånd att trimma menar jag?

Vad är du ute efter.
Du fattar uppenbarligen vad jag menar!?
Förklara din fråga!

Jag jobbar själv på VW/Audi , vi kan inte rota hur som helst i styrstýstemen.

Henrik.M
2013-03-28, 19:15
Man behöver inget speciellt tilstånd för att gå in och avläsa Mv-Blocken i motorstyrningen.
Däremot händer det ibland att man av okända anledningar ej får kontakt med styrdonen.
En omstart av datorn och en recycle av 15 spänningen brukar bota detta OM man kan utesluta ev chippning.
Det som jag tror "lillen" tänker på är att du behöver behörighet samt inloggningsuppgifter mot servern för att göra mjukvaru uppdateringar på styrdonet alternativt återställa styrdonet mot fabrikens inställningar. (Går att göra om man misstänker ex felkodade styrdon).

Skrivet på forumspringaren.

Lillen
2013-03-28, 19:21
Precis.
För t.ex programvaruuppdateringar eller om man ska lägga in programvara i styrdonet.
Har t.ex bilen varit chippad mm kan detta vara problem.

Säger ju inte att tråden handlar om det men iaf.

Henrik.M
2013-03-28, 19:33
Såg att jag bara förklarade hälften , så jag förklarar kortfattat.
VAG:s diagnosinstrument har uppkoppling till fabrisservern där alla uppgifter om bilens styrdon , hur det är kodat ev mjukvaruuopdateringar till berörd bil etc etc finns lagrat.
För att komma åt detta måsta man logga in på servern med inloggningsnamn och lösen.
Denna behörighet måste man ansöka om märke för märke (VW/AUDI/SEAT/SKODA) och varje behörighet är personlig eftersom det är knutet till dig.


Så vet även dom som kanske inte visste vad jag menar. :)

Har inget med ämnet att göra men nu är det förklarat.

Skrivet på forumspringaren.

anri52
2013-03-28, 19:36
Vad är du ute efter.
Du fattar uppenbarligen vad jag menar!?
Förklara din fråga!

Jag jobbar själv på VW/Audi , vi kan inte rota hur som helst i styrstýstemen.

Kan tänka mig att ni Vw mekaniker måste göra någon slags förfrågan till teknisksupport
när det gäller vissa ändringar i styrsystemet,

Men att komma in i systemet behövs inga förfrågningar. de punkter som
Möllers bil gjorde kan vem som helst göra om man har rätt verktyg.. Glad påsk alla

Henrik.M
2013-03-28, 20:07
Kan tänka mig att ni Vw mekaniker måste göra någon slags förfrågan till teknisksupport
när det gäller vissa ändringar i styrsystemet,

Men att komma in i systemet behövs inga förfrågningar. de punkter som
Möllers bil gjorde kan vem som helst göra om man har rätt verktyg.. Glad påsk alla

Läser du bara några inlägg högre upp så är det redan förklarat. ;)

Information i allmänt syfte som ej heller har med tråden att göra.
Dom ändringar vi inte kan göra kan ej heller teknisksupport göra , dock kan Teknisksupport vidarebefodra loggar och protokoll till fabriken , som i sin tur bedömmer ev problem och därefter tar fram ny mjukvara till ett specifikt styrdon om dom anser att det behövs pga av dom fått in fler felrapporter som pekar åt samma håll.
Det finns alltså inget "överhuvud" på golvet eller i supporten som har mer behörighet att ändra något än någon annan. :)
Intresse och nyfikenhet är nyckeln till kunskap som i sin tur är nyckeln till att lösa problem , det brukar vara det som sätter gränserna inte verktygen. :)

Konstigare än så är det faktiskt inte att hålla på med moderna bilar.

Nu har jag/vi delvis glidit från ämnet känns det som. :)

Skrivet på forumspringaren.

anri52
2013-03-28, 20:44
Läser du bara några inlägg högre upp så är det redan förklarat. ;)

Information i allmänt syfte som ej heller har med tråden att göra.
Dom ändringar vi inte kan göra kan ej heller teknisksupport göra , dock kan Teknisksupport vidarebefodra loggar och protokoll till fabriken , som i sin tur bedömmer ev problem och därefter tar fram ny mjukvara till ett specifikt styrdon om dom anser att det behövs pga av dom fått in fler felrapporter som pekar åt samma håll.
Det finns alltså inget "överhuvud" på golvet eller i supporten som har mer behörighet att ändra något än någon annan. :)
Intresse och nyfikenhet är nyckeln till kunskap som i sin tur är nyckeln till att lösa problem , det brukar vara det som sätter gränserna inte verktygen. :)

Konstigare än så är det faktiskt inte att hålla på med moderna bilar.

Nu har jag/vi delvis glidit från ämnet känns det som. :)

Skrivet på forumspringaren.

Tack för denna info! Hehe det är lätt att glida ifrån ämnet ibland,
Hoppas nu trådskaparen får ordning på bilen.

Mickeelfstedt
2013-03-28, 23:36
Sitter en plastversion av intercooler som det är snabbkoppling på, kolla om du haft läckage där... Det hade jag på min gti mk5 som det sitter likadan i. Det blir laddtrycksfall och bilen hackar. Du kan i så fall silicona/limma skarvarna eller byta slangarna och intercoolern till aluminium-modellen som sitter i Audi s3...