handdator

Visa fullständig version : Octavia, motorlampan tänt sig sen jag hjälpstartade en annans bil



JettaSport
2013-03-24, 22:26
Som rubriken säger så märkte jag att motorsymbol-lampan tände sig efter att ha hjälpt en vän i nöd med urladdat batteri.

hade motorn i gång som man(jag) brukar, vi kopplade på startkablarna, och han fick igång sin bil. Packade ner kablarna.

Provade stänga av och vrida om o starta igen men symbolen kvarstod...

I dag testade jag lyfta på minus-polskon 20 sekunder men det fick inte bort motor-lampan.

Är det nåt som som händer när jag kör bilen nu tror ni? Den känns som vanligt.

1,6 liters skoda octavia uttagen 03/04

maccke
2013-03-24, 23:41
Som rubriken säger så märkte jag att motorsymbol-lampan tände sig efter att ha hjälpt en vän i nöd med urladdat batteri.

hade motorn i gång som man(jag) brukar, vi kopplade på startkablarna, och han fick igång sin bil. Packade ner kablarna.

Provade stänga av och vrida om o starta igen men symbolen kvarstod...

I dag testade jag lyfta på minus-polskon 20 sekunder men det fick inte bort motor-lampan.

Är det nåt som som händer när jag kör bilen nu tror ni? Den känns som vanligt.

1,6 liters skoda octavia uttagen 03/04


Bara att kolla felkoder!

JettaSport
2013-03-25, 07:15
Bara att kolla felkoder!

det där har jag tänkt lite på oxå... att man kanske kunde skaffa sig en scanner/felkodsläsare nu när man har en bil som "känner av" alltmöjligt (vilken min gamla gol2 inte gör... )

Har biltema nån som fungerar (läs:en som jag har råd med)?

Janne.M
2013-03-25, 12:51
http://item.mobileweb.ebay.co.uk/viewitem?itemId=400196491928

Billig och bra

JettaSport
2013-03-25, 16:49
okej.

har aldrig handlat på ebay o funderar om jag ska göra det när firman inte ligger inom landets gränser.
hittade denna u281 på ställen som finns i sverige och då landar priset på runt 400kr vilket är mer än ebay:s kan man säga även om jag inte har euro-kursen klar exakt i huvudet.

Såg samtidigt att det fanns speciella olje och service-intervalls-släckarapparater som just bara släckte 5000, 3000 och 1500mils-kontrollerna.

finns den funktionen i den föreslagna u281?
U281 VAG CAN OBD2 / EOBD2 SCANNER. För VAG-bilar som VW, Skoda, Audi, Séat, Jetta, Golf, Beatle, Touareg, GTI, Passat'

tack för tipset på scannern! :) :)

maccke
2013-03-30, 18:07
Som rubriken säger så märkte jag att motorsymbol-lampan tände sig efter att ha hjälpt en vän i nöd med urladdat batteri.

hade motorn i gång som man(jag) brukar, vi kopplade på startkablarna, och han fick igång sin bil. Packade ner kablarna.

Provade stänga av och vrida om o starta igen men symbolen kvarstod...

I dag testade jag lyfta på minus-polskon 20 sekunder men det fick inte bort motor-lampan.

Är det nåt som som händer när jag kör bilen nu tror ni? Den känns som vanligt.

1,6 liters skoda octavia uttagen 03/04



Kan rekomendera VAG COM
Kostar lite mer men man vet att det fungerar!

Tycker du det är för dyrt så kolla med dina polare så kan ni ju dela på kostnaden och köpa in tillsammans!