handdator

Visa fullständig version : Golf R Oljeförbrukning, orolig :(



FiNCH
2013-03-24, 16:04
Tjena tjena!

Jag har nu haft min Golf R i snart 2 månader och har kört ganska exakt 386 mil med den.
Ibland gasar jag men oftast kör jag lugnt och fint, har pressat upp den i 250km/h en gång för att testa.

Jag gasar aldrig innan bilen blivit varm, kör alltid jätte fint tills oljan och vattnet kommit upp i temperatur, vattnet till 90 grader och oljan till minst 70 innan jag börjar leka.
Bilen står Måndag -> Fredag på firman då jag är borta i veckorna, på fredagen innan jag kommer dit skickar jag ett SMS till min Defa mottagare som sätter igång motorvärmaren cirka 3 timmar innan jag anländer, allt för att jag är rädd om min motor!

När jag köpte bilen så kollade jag oljan, den stog på cirka 70% av skalan på oljestickan.
Jag kollade oljan i förrgår och då stog den på 20%, nojjig som jag är så inbillar jag mig att jag sett i syne så jag kollade idag igen, men nejdå den står på 20%, jag låter alltid motorn vara avstängd cirka 1 minut innan jag kollar oljan så allt får rinna ner, och jag låter alltid motorn gå ungefär 1 minut innan jag stänger av den så att Turbon får varva ner osv.

Bilen är servad med 2000 mils intervaller, men jag plannerar att göra mellanservicar var 1000 mil, på Torsdag ska den få 6000 mils service och jag plannerar då som sagt att mellanserva den 1000 mil efter det.

Guys... Im worried, min förra Polo GTi drog också olja dock betydligt mer.

samuel2
2013-03-24, 16:47
Jag har totalt fyllt på en liter olja på 4700 mil sedan ny i min ED35 (mest långkörningar). Det känns däremot som om oljeförbrukningen ökat något den senaste tiden men det har kanske med kylan att göra.

Direkt efter köp tänkte jag också serva med 1000 mils intervall men efter att läst flertalet amerikanska forum trådar om hur bra oljan behåller sin kvalité även efter 2000 mil så kör jag på service efter färddatorn vilket blir runt var 2300:e mil. Min förra bil en BMW 525 E39 körde jag från 6000 - 20 000 mil och servade med 2500 - 3000 mils intervall och vad jag kunde bedöma var motorn i suveränt skick vid försäljning.

FiNCH
2013-03-24, 17:34
Men man blir orolig, bilen går ju super bra, men varför äter den olja? Finns ju alltid en anledning!

Premis
2013-03-24, 18:10
Kolla den när du har låtit den stå längre, kan ju påverka.

FiNCH
2013-03-24, 18:29
Ska pröva!

DPC
2013-03-24, 20:51
Är du säker på att du läste av stickan rätt första gången? Sen kan det finnas en förklaring till att nivån sjunkit en del under din ägo och det skulle kunna bero på att förra ägaren kanske körde mycket kortkörningar nu under vintern vilket kan samla kondens i oljan och höja nivån. Om man sedan kör bilen ordentligt varm ett par ggr så ångar vätskan bort och man får en skenbart hög förbrukning. Håll koll på nivån från och med nu och framåt så får du se om nivån fortsätter att sjunka eller stannar av. Min R drar ca 2,5 dec per tusen mil (1/4 på stickan) och jag använder motorns effekt.

FiNCH
2013-03-24, 21:04
På Torsdag servas den, från å med då kommer jag hålla koll.

Men ska den verkligen dra ngn olja alls?
Trots att man använder motorns effekt?

DPC
2013-03-25, 07:03
Förutsatt att tillverkaren har lyckats med konstruktionen så kan svaret både vara ja eller nej. Det finns en trade off mellan ex friktion och förbrukning när det gäller utformning av kolvringar. Går man för långt åt låg bränsleförbrukning så kan man istället drabbad av hög oljeförbrukning. Så ja, de ska dra lite olja om tillverkaren inte har struntat helt i friktionsförluster. Och klart att du ska använda motorn, det är den gjord för och påverkar oljeförbrukningen i liten omfattning såvida du inte ligger och pressar i 220+ på Autobahn timme ut och timme in.

FiNCH
2013-03-25, 09:28
Får se hur mkt den drar, den borde inte dra speciellt mkt iaf, tidigare ägare har inte fyllt på en droppe olja alls!
Ringde han å frågade.

Har hört att bilar kan börja dra olja när det är dags att byta, och oljan är dax å byta de ser man på den!
Det finns även lite kondens på oljelocket, när man tar bort det!

Peter-C
2013-03-25, 12:47
Hej Patrik.

Får jag gissa – Kanske att du har haft olika underlag /lutning när du kollat oljan.

På min TSI har det stor betydelse. Blev förvirrad i början när bilen var ny att det skiljde så mycket i oljenivå från gång till gång. Sedan dess kollar jag bara när bilen står plant på samma ställe.

Att den skulle dra mer innan oljebyte verkar mindre sannolikt. Det var ju positiv feedback från förra ägaren. :D

/Peter

FiNCH
2013-03-25, 13:14
Det kan hända att det inte va helt plant första ggn, men nu igår när ja kollade va de så plant som möjligt!
Jag antar att det bara är att göra service, å sen hålla lagom koll, eller vänta tills lampan lyser!
Den varnar ju med Gul lampa först innan det är katastrof med röd lampa.

Merlinen
2013-03-25, 15:04
Tycker det är vanligt att TFSI drar lite olja , specielt gammla motorkonstruktioner som AE113 som R/S3/ED.30/ed.35 m.fl har.

Premis
2013-03-25, 16:19
Tycker det är vanligt att TFSI drar lite olja , specielt gammla motorkonstruktioner som AE113 som R/S3/ED.30/ed.35 m.fl har.

Stämmer bra, normalt. Min GTI MKV drog kanske 1L på 1000 mil, drog mer vid 1000 mil än vid 7000 mil. ED35an är nere på ca 30% efter 1000 mil, men då minns jag inte vad den stod på vid 0 mil (troligen en bit under 100%).

Har för vana att ha 1L ståendes i bagagen på mina bilar. Skoda-dieseln har en oöppnad flaska efter 9000 mil så visst är det skillnad mellan olika motorer.

FiNCH
2013-03-25, 16:39
Frågan är om det är skadligt för motorn i längden att den drar olja...

Premis
2013-03-25, 17:14
Frågan är om det är skadligt för motorn i längden att den drar olja...

Det är normalt i motorer men det beror på hur mycket den drar. Den får nog dra bra mycket innan det blir "skadligt". Igensotade avgasventiler och trasig katalysator är väl det jag kan tänka mig är det som sker, ev. beläggningar i förbränningskammaren också. Men 1L på 1000 mil är ju inget.

För normalförbrukning så finns det ingen anledning att ens fundera i dom termerna, gör man det så kan man lika gärna plasta in bilen och aldrig röra den :).

I längden är allt skadligt för en motor.

Lillen
2013-03-25, 17:24
Är du orolig kan du ju be verkstaden göra ett oljeförbrukningstest!
Så får du exakta mått på hur mycket olja bilen dragit och vilka mått som gäller!

Bättre det än att spekulera.

FiNCH
2013-03-25, 18:06
Tror inte det är ngn fara, men man blir orolig.
Vad ja har hört så är Golf R motorn en av dom bästa motorerna typ, den tål stryk, den håller, den tål trim, sen överlever jordens undergång ungefär, det är typ vad ja har hört, sen när jag kör mellanservice var 1000 mil så lär man inte behöva fylla på, eftersom den då hela tiden har olja å hinner inte dra något.

DPC
2013-03-26, 07:06
Du ska inte oroa dig. Håll koll på nivån efter service och mät alltid med samma förutsättningar (lutning, tid efter avstängd motor).

Sen så kan hög oljeförbrukning leda till koksppbyggnad på toppland, ringpaket mfl ställen. Detta kan i sin tur leda till följdskador, men detta är en konceptuell fråga och knappast något någon ägare behöver oroa sig över, detta har Vw koll på. Drabbas man ändå av hög förbrukning så beror det sannolikt på något annat som inte behöver vara skadligt.