handdator

Visa fullständig version : Sälja org-fälgar - dåligt för andrahandvärdet?



Micke_t
2013-03-24, 16:12
hej, jag har funderat på att sälja mina 18-GTI-org-fälgar. Kommer i så fall att köpa andra vw-18-fälgar. Påverkar detta andrahandsvärdet negativt?

Vad tror ni att jag kan få för mina org-fälgar (nyskick) ?



/micke

samuel2
2013-03-24, 18:31
Värdet är svårt att uppskatta då det inte finns många på marknaden. De jag hittar finns till salu för 7' men de är då helt nya så kanske 5' om de är i bra skick.

Peter-C
2013-03-24, 19:19
Hej Micke.

Har du möjlighet att förvara dem så tror jag det har betydelse för vissa framtida köpare. Som reservdel går de ju på 5tkr/st (om de heter Detroit).

Original är ju alltid en fördel, behåll dem :) !

/Peter

TheDeadDorkster
2013-03-24, 20:53
i dagsläge är det inte så mycket värdeskillnad, men om 10-15 år kommer folk bli galna i dom.
I dagsläge söker jag t.ex. Speedline-fälgar till corrado i originalskick, men det är väldigt svårt att hitta i Sverige till rätt pris (har inte försökt så mycket i Tyskland). Även vanliga Golf IV GTI-originalfälgar (Montreal II samt RS771) börjar bli svåra att hitta på blocket. För några år sen hittade man annonser var annan dag lite var som helst i landet.
"Jahre"-fälgarna är stort sett omöjliga att hitta utanför moderlandet och går där för riktigt stora pengar.

Åkesson
2013-03-24, 22:09
jag fick 5000 för mina helt nya 17" GTI fälgar

Micke_t
2013-03-26, 18:40
Tack för era tankar. Eftersom förvaringsutrymmen är ett problem kommer jag tyvärr inte att kunna behålla fälgarna så om jag hittar några andra som jag gillar blir det väl till att lägga ut dom på blocket.

Marcus
2013-03-26, 21:34
Påverkar detta andrahandsvärdet negativt?

Ja, det gör det.

DPC
2013-03-26, 22:00
Jag värderar originalfälgar högt. Tycker det ser lite konstigt ut på en Gti eller liknande modell när de inte har de snygga och till modellen tillhörande originalfälgarna.

Micke_t
2013-03-29, 19:42
Har funderat lite på dessa VW-fälgar (se bifogad bild). Här kostar de runt 20 tkr men på tyska vw-sidan är priset hälften.
Någon som vet om jag köpa direkt från VW i Tyskland?

Motosport Black 18"

1571

Marcus
2013-03-29, 21:36
Åk ner och köp direkt av någon Volkswagen-handlare på Fehmarn, typ Burg eller varför inte Heiligenhafen. Alternativt kolla om de kan skicka som paket med DHL.

Premis
2013-04-02, 14:40
Åk ner och köp direkt av någon Volkswagen-handlare på Fehmarn, typ Burg eller varför inte Heiligenhafen. Alternativt kolla om de kan skicka som paket med DHL.

Är det mycket billigare där?

Marcus
2013-04-02, 16:19
Är det mycket billigare där?

Micke_t skriver ju:
Har funderat lite på dessa VW-fälgar (se bifogad bild). Här kostar de runt 20 tkr men på tyska vw-sidan är priset hälften. Någon som vet om jag köpa direkt från VW i Tyskland?

:)

Min egen erfarenhet är att det är bättre pris på däck och fälg i Tyskland. När jag köpte kompletta vinterhjul (VW-original-fälgar + däck) så var det cirka halva priset enligt erbjudande hos VW-handlare i Tyskland jämfört med VW-handlare i Sverige. Nu blev det ändå inte det tyska erbjudandet eftersom det var kontinentala vinterdäck (Autobahn-däck) och jag behövde vinterdäck för nordiska förhållanden. Men klarar man sig med det förstnämnda så brukar det vara mycket bättre pris hos VW-handlare i Tyskland. Se Winterkompletträder-katalogen: http://www.volkswagen-zubehoer.de/pdf/wkr/WKR.pdf

Premis
2013-04-02, 16:23
Micke_t skriver ju:

:)

Min egen erfarenhet är att det är bättre pris på däck och fälg i Tyskland. När jag köpte kompletta vinterhjul (VW-original-fälgar + däck) så var det cirka halva priset enligt erbjudande hos VW-handlare i Tyskland jämfört med VW-handlare i Sverige. Nu blev det ändå inte det tyska erbjudandet eftersom det var kontinentala vinterdäck (Autobahn-däck) och jag behövde vinterdäck för nordiska förhållanden. Men klarar man sig med det förstnämnda så brukar det vara mycket bättre pris hos VW-handlare i Tyskland. Se Winterkompletträder-katalogen: http://www.volkswagen-zubehoer.de/pdf/wkr/WKR.pdf

Såg det nu.

Se där, nä rätt däck ska det vara men om fälgarna är aå mycket billigare kan det vara ett alternativ.

Sugen på 17/18" vinterhjul, helst en uppsättning Denver iofs men aldrig att jag betalar orginalpris för dom.