handdator

Visa fullständig version : Bygga om blinkersspak?



JettaGTS
2007-08-11, 20:25
Hej!
Har en Jetta -90, och har en blinkersspak med integrerad varningsblinkers, som sitter bakom ratten. Nu är spaken paj, och skall ersätta den, men vill samtidigt ha den andra varianten, där varningsblinkersknappen sitter på brädan istället för bakom ratten.
Går det att göra på ett bra sätt?
Någon som gjort det?

Jani Hast
2007-08-12, 22:45
Hej!
Har en Jetta -90, och har en blinkersspak med integrerad varningsblinkers, som sitter bakom ratten. Nu är spaken paj, och skall ersätta den, men vill samtidigt ha den andra varianten, där varningsblinkersknappen sitter på brädan istället för bakom ratten.
Går det att göra på ett bra sätt?
Någon som gjort det?

Du vill alltså ha den gamla smalla spakarna ???
För dom grövre du har nu finns det ingen anna variant för.

JettaGTS
2007-08-13, 14:32
Nej, inte de smala spakarna.
Var på skroten och såg själv att det var de nyare/tjockare spakarna, UTAN varningsblinkers bakom ratten, utan det satt en brytare på panelen...

razer
2007-08-13, 21:53
Enklaste är väl att byta elsystemet i bilen och montera spak+knapp.
Sen får man hitta rätt plastkåpa som inte har hål för varningsblinkersknappen.

R.Grönberg
2007-08-13, 21:55
Nej, inte de smala spakarna.
Var på skroten och såg själv att det var de nyare/tjockare spakarna, UTAN varningsblinkers bakom ratten, utan det satt en brytare på panelen...

Varför vill man bygga om en bil till att se äldre ut? =)
Känns ju bra mycket cleanare och moderna där den sitter på dom nya

onk
2007-08-13, 22:12
Sitter den i spaken asså? Hade jag ingen aning om.. Vilken årsmodell kom det?

Manny
2007-08-13, 22:22
Sitter den i spaken asså? Hade jag ingen aning om.. Vilken årsmodell kom det?

typ -90 nångång.... precis som mk3

Megapolaren
2007-08-14, 15:03
Det finns väl minst tre olika grundmodeller på spakarna. Fram till 87 sitter dom små. Mellan 88-89 sitter stora spakarna, men varningsblinkersen sitter fortfarande i panelen. Efter 90 så brukar det vara centralelektronik och har bilen det så sitter knappen till varningsblinkersen ovanpå rattkåpan.

Ta en blinkersspak från en bil med cenralelektronik och jämför med en från en bil utan. Det borde vara rätt lätt att klura ut vilka sladdar som sköter varningsblinkers. Då är det ju bara att koppla om och använda knapp i panelen istället. Har man tur så passar kanske tom spaken från en bil utan centralelektronik direkt på.

razer
2007-08-14, 16:07
Min jetta 16v har knappen inbyggd i spaken.

R.Grönberg
2007-08-14, 16:55
Min jetta 16v har knappen inbyggd i spaken.

Okey du vann du var värst;)

razer
2007-08-14, 18:28
Okey du vann du var värst;)
Jag bara påpekade att det inte bara är bilar med RP motorn som har knappen inbyggd i spaken.

Megapolaren
2007-08-14, 20:36
Jag bara påpekade att det inte bara är bilar med RP motorn som har knappen inbyggd i spaken.

Nej precis, alla bilar med centralelektronik har knapp på spaken. Centralelektroniken introducerades så vitt jag vet först i Jetta under hösten 89 för att något senare introduceras i golf.

R.Grönberg
2007-08-14, 20:46
Jag bara påpekade att det inte bara är bilar med RP motorn som har knappen inbyggd i spaken.

Jag trodde du menade ute på spaken=)
Hehe
Nu förstog jag=)
Men dom gamla spakarna och dom nya som kom -88 vet jag går att skifta mellan iaf

JettaGTS
2007-08-14, 21:45
Ngn som vet om det går att utföra, eller är det bökigt att modda grejerna?
Tänk på att jag inte är en expert inom detta område :)