handdator

Visa fullständig version : Kört runt med slang till luftmassemätare bortkopplad



billerby
2013-03-13, 18:41
Hej,

Lämnade in min Golf IV 98, på verkstad förra veckan för att koppla in airbag, byta bromsvätska och byta klämma på avgasröret. När jag hämtade den märkte jag snart att tomgången pulserade och var väldigt ojämn. Dagen efter ringde min fru då hon fått motorstopp. Åkte för att bogsera men insåg att bilen gick att starta och köra, om än ryckigt samt att motorn ibland dog, varpå jag kunde starta den igen. Tog mig hem och började googla. Gasspjäll och LMM verkade vara det troligaste. Dock kunde jag inte släppa det faktum att bilen gått bra före verkstadsbesöket. Gick ut och började skruva för att rycka i tändkablar. Ser då att det stora röret som går in i LMM (som ett stort dammsugarrör) var frånkopplat... Satte dit det och körde nästföljande dag upp till verkstaden för att släcka felkoder och informera om deras slarv. Mekanikern tog på sig hela skulden och skämdes, han hade tagit bort röret för att komma åt vid bytet av bromsvätska och hade i något läge blivit avbruten och missat sätta på röret. Körde sedan till jobbet och hem utan problem, idag besiktigade jag bilen som gick igenom utan anmärkning. När jag sedan skall köra hem från jobbet när motorn fortfarande är kall hostar den till och dör när jag skall starta i korsning. Lyckas få igång den, men den går som ett tröskverk och dör igen. Får igång den igen efter en stund och allt normaliseras. Sedan kör jag hem utan problem.

Nu till min fråga. Något har ju uppenbarligen tagit skada av att köra runt några mil med en frånkopplad slang från LMM. Har ni några gissningar på vad? Antar att jag borde köra raka vägen till verkstaden och få honom att reparera det han har ställt till med, vill dock gärna ha lite argument om han skulle börja krångla. Kan tillägga att under första hundra metrarna efter jag satt på slangen rusade motorn upp till 4000 varv av sig själv.

larra
2013-03-13, 22:10
prova dra ur kabeln från lmm om den pajar kan bilen bete sig mysko

billerby
2013-03-13, 22:15
Dvs, om jag drar ur kabeln och bilen då beter sig normalt kan man dra slutsatsen att lmm är kass?

polomannen
2013-03-14, 05:45
Inte omöjligt att den har pajat...om den går bättre när kabeln är bortkopplat.

larra
2013-03-14, 21:01
precis då är din LMM paj, då får nog verkstaden ersätta dig med en ny :)

Duratec
2013-03-15, 06:43
Dvs, om jag drar ur kabeln och bilen då beter sig normalt kan man dra slutsatsen att lmm är kass?

Tar man ur kontakten till LMM så brukar (iaf volvo som jag råkat ut för detta på tidigare) gå på ett "link home mode". Alltså ett läge där det iaf går att köra bilen, men att den går på grundinställning med blandning för luft/bränsle och med reducerad effekt.
Typfelet med LMM är som flera skriver i tråden att bilen går kass, oftast för fett.