handdator

Visa fullständig version : Fråga tsi 211 hk och ljud vid kallstart



Sciroccogtx16v
2013-03-12, 22:15
Hej

Har en 211 hk TSI som när man startar den kall, typ nu när det är minusgrader ger ifrån sig ett obestämbart ljud, typ ett snabbt rassel som om lyftarna inte var oljefyllda eller nått. Det är väldigt kort typ en halv till en sekund.,är detta normalt eller nått att oroa sig för?

Fredrik

Lilla_Vargen
2013-03-12, 22:57
Kan vara så illa som den hydraliska kamkedjespännaren som börja bli dålig alternativt att kedjan är slapp.

Hur långt har den gått ?

Inristat via stenplattan...

Sciroccogtx16v
2013-03-12, 23:47
2000 mil....

Fredrik

Lilla_Vargen
2013-03-12, 23:58
Hmm... låter lite väl lite för att vara det...
När var den inne för senaste service ?

Inristat via stenplattan...

Sciroccogtx16v
2013-03-13, 00:16
Hej

Oljebyte vid 1000 mil och service vid 1750 eller så...

Brukar dom vara HELT tysta vid kallstart? Någon annan som har en likadan motor som har hört nått?
Har nog bara hört de när dörren varit öppen så det är ju inget åskmuller direkt..

Fredrik

PS varför är man så paranoid...det är väl bara att köra, försäkringen tar ju smällen om det rasar....men det är ju min fina bil, vill inte att det ska va nått fel...

Peter-C
2013-03-13, 00:37
Hej Fredrik

Jag har exakt samma motor CCZ. Har inte noterat något oljud vid kallstart. Min står ju alltid i garage på natten i plusgrader men under dagen är den ju ute. (har ingen motorvärmare).

/Peter

PS startmotorn har alltid låtit lite sketchy när den ”varvar” ner efter start, det är nog normalt. Antar att det är startmotorn, låter varm som kall tror jag.

Sciroccogtx16v
2013-03-13, 12:55
Jag rotade runt på diverse forum igår kväll och det har tydligen varit lite problem med kamkedjesträckarna även på 2 liters motorerna. Det är tydligen så att det finns en spärr som skall göra att sträckaren inte släpper spänningen helt på kedjan när motorn är avstängd. Denna har tydligen fallerat på en del motorer. Det verkar dock inte vara så att kedjan hoppar över och rasar motorn i första taget men det finns en procedur framtagen för stt kolla funktionen på spärren om man misstänker att den inte funkar.

Jag har kontaktat verkstan så får vi se vad dom säger. Garantin gick ut i december men jag räknar kallt med att dom tar på sig detta om det visar sig att det är ett fel.

Fredrik

Sciroccogtx16v
2013-03-13, 22:07
Så här låter det, svårt att få bra ljud men ni får ett hum om det kanske.

http://youtu.be/XfCtdkNUsKY

Fredrik

Peter-C
2013-03-14, 00:01
Så här låter det, svårt att få bra ljud men ni får ett hum om det kanske.

http://youtu.be/XfCtdkNUsKY

Fredrik

Som jag nämnde har jag ett ljud som inträffar vid samma tillfälle som det du spelat in. Trodde möjligen det hade med startmotorn att göra – svårdefinierat.

Var ute i garaget nu, bilen har stått i 5-6 tim. Startade 1:a gången och ljudet kom som vanligt. Stängde av. Vid 2:a och 3:e starttillfället direkt efter varandra så kom det inte något ljud, har inte tänkt på det innan. Vet i fan vad det är….. Inget utpräglat kedje rassel. Kan ju vara helt normalt. =). Det har funnits där sedan bilen var ny, (gått 5400 mil).

/Peter

polomannen
2013-03-14, 06:42
2 liter motorn har inte problem med kedje sträckarna.

Det är bättre om du filmar vid motorn iställe och be nån köra på starten.

Sciroccogtx16v
2013-03-14, 13:21
Kanske är helt normalt, får nog ta med mig en bulle till verkstan....
När du säger det så låter det mer som om startmotorm kanske ligger kvar och att den rappar i frihjulet.

Fredrik

Sciroccogtx16v
2013-04-03, 18:40
Lämnade bilen idag, fick VIP treatment:



1615

Fick denna som lånebil!

Dom skall starta den imorgon bitti så får vi se. Tror inte längre att det är nått fel, har lyssnat på några andra som verkar låta likadant, mer eller mindre.

Fredrik

Lilla_Vargen
2013-04-03, 19:15
VERY NICE!
Håller tummarna för sol... ;)

Via kranaprataren på mobilen...