handdator

Visa fullständig version : Dåligt oljetryck ibland!!



Jonny
2013-03-11, 17:17
Hej!
Jag har läst alternativa trådar idetta ämne som tydligen drabbar oss alla, men min Passat 1,8t-03 tappar oljetrycket mer sällan.
Ibland när jag legat på jämn gas länge typ motorväg,då kan lampan tändas, om jag då släpper gasen en stund och därefter gasar vidare kan lampan slockna och det i veckor. Men efer senaste olje bytet var vi på semester i dalarna en natt med -20 grader, när jag starta bilen på morgonen lyste lampan redan på tomgång och jag tyckte motorn lät hårt, när jag öppna locket till olje påfyllninge hörde man nästan oljan stiga upp till kammen och lampan slockna. Därefter åkte vi 20 mil hem utan varken att oljelampan tändes eller skrammel från motorn.Min fundering är kan det vara nå med vevhusventilation som koksar oxå, för skulle jag haft dåligt tryck alla gånger lampan tänds tycker jag den skulle skurit för länge sen. kan meddela att bilen gått
11400 mil,longlifeservice till ca 10000 mil därefter biltemas helsyntet en gång om året ca750 mil mellan byterna. Bilen går för övrigt kanonbra, men trökigt att man inte tydligen kan lita på lampan. För skulle silen ha koksat så har man väl dåligt tryck jämt inte bara ibland. hoppas på svar från er kunniga!

Henrik.M
2013-03-11, 17:50
När silen koksar kan du ha dåligt oljetryck precis när som helst.
Vissa har det ibland vissa konstant , beror på hur mycket sot och skit som pumpen suger upp mot silen samt hur mycket sot och skit som fastnar i silen.

Jonny
2013-03-11, 18:08
Tack för svar. Men om Kokset är så "flyktigt" skulle det inte följa med oljan ut då vid oljebyte.Jag trodde kokset var stenhårt att det en gång fastnat så var det kört. Jag glömde nämna att jag gjort
2 stycken sköljningar vid dom senaste oljebyterna utan resultat. Jag tycker att jag har ett högt lufttryck i oljepåfyllnings hålet, därav frågan om vevhusventilationen är nå kännt problem. Om man har dåligt oljetryck bör man väl inte ha nått högt lufttryck där heller. Jag tyckte det liksom släppte nått när jag öppnade locket, men det kan vara tillfälligheter,vad vet jag, tacksam för mer förslag!

Henrik.M
2013-03-11, 18:25
Tack för svar. Men om Kokset är så "flyktigt" skulle det inte följa med oljan ut då vid oljebyte.

Kokset brukar bränna fast , sen kan det vara allt från flagor/till klumpar som lossnar & ligger som rester i tråget.
Har du dessutom gjort sköljningar av motorn och inte fått ut allt skit , så samlas det i tråget.
Typ så här.

http://www.garaget.org/?car=209414&image=2102842

Dock hör man ganska omgående när motorn tappar trycket , den låter inte vackert.

boster
2013-03-11, 19:45
har du provat att köra med OMEGA 907 invändig motortvätt
http://www.youtube.com/watch?v=t-z4P1ghePM

Jonny
2013-03-11, 19:50
ja så hette det, det har jag gjort 2ggr på halv et år ungefär

boster
2013-03-11, 20:07
jag skulle ta ner tråget och kolla silen ev: byta oljepump

Jonny
2013-03-11, 20:23
tror jag får göra det som många med mig riva ner tråget.

Jonny
2013-03-15, 18:44
Kan meddela att jag kört en vecka nu utan att oljelampan tänds en enda gång, kul bil:confused: