handdator

Visa fullständig version : Centrallås - gissa felet



mtm
2007-08-10, 21:44
Golf IV GTi -00 med Defa CAN (använder orginal-fjärren)

Låser/larmar jag med fjärren så låser alla dörrar.

Låser jag med nyckeln i förardörren så låser den endast förardörren.

Låser/larmar jag med fjärren och sen låser upp förardörren med nyckeln så går inte larmet. Gör jag likadant på passagerardörren så går larmet.

Vad är trasigt/fel?

Vad behöver jag göra/laga/byta?

Har läst både larm-manualen och bilens manual utan framgång.

Tacksam för svar!

/mtm

Henrik.M
2007-08-10, 22:09
Låskistan i förardörren eller rättare sagt microbrytaren i låskistan.
Innebär hur som helst ett byta av hela låskistan.

Vanligt förekommande fel.

Sök här http://www.gtiklubben.nu/old/forum/search.pl på byta låskista alt låskista..det har skrivits spaltmeter om det och jag har vid ett flertal tillfällen även länkat till en manual.
Tyvärr ha ja tappat länken i samband med en datorkrasch , men någon kanske har den kvar/vet var den finns.

Ganska omfattande jobb om man aldrig gjort det förut.

mtm
2007-08-10, 22:45
Tack för ditt svar Henrik!

Är det helt omöjligt att bara byta/laga microbrytaren?

Börjar nästan ångra mitt köp nu, listan på "vanligt förekommande fel" börjar bli lång...

Ska söka och se vad jag kan hitta.

Har bytt clipsen som håller rutan på samma sida för typ 2v sen (btw också ett VFF) så så mycket mer omfattande än så kan det väl inte vara? Har hur som helst inte råd att lämna in den (litar f.ö. inte på VAG-mekar heller) så jag får väl försöka tills jag dör om jag inte får till det.

Ska söka och se vad jag hittar, tack för tipset!

Edit:

Hittade denna länk (http://forums.vwvortex.com/zerothread?id=1542461).

Verkar förklara det mesta, enligt den ska man även kunna laga den delen som är defekt och därmed undvika att lägga dyra pengar på att byta allting.


/mtm

Henrik.M
2007-08-10, 23:03
(litar f.ö. inte på VAG-mekar heller)

Då ska du skita i det jag just skrev. ;-)

mtm
2007-08-10, 23:17
Då ska du skita i det jag just skrev. ;-)

Haha, då är du väl undantaget som bekräftar regeln då... :D

Min misstro gäller inte bara VAG, utan märkesmekar öht. Självklart är alla inte dåliga och det är inte individernas fel, men jag vill heller inte chansa.

Kan jag inte fixa det själv så lejjer jag hellre ut det till nån kunnig på forumet, känns som att pengar kommer mer till sin rätt där.

Men vill du flyga ner till fjollträsk och meka så är du hemskt välkommen! ;)

Kan stå för logi och kost. :D

/mtm

Mr dOhC
2007-08-11, 00:53
http://forums.vwvortex.com/zerothread?id=1015107&postid=9506802#9506802

Henrik.M
2007-08-11, 11:30
Se där , där var länken jag hade i åtanke. =)

mtm
2007-08-11, 21:43
Sådär, då var delarna beställda... 1300:- med lite rabatt.. usch, blir nudlar i 1 år framåt...

Ska riva allt på tisdag tänkte jag, ska samtidigt riva båda bakdörrarna för att byta ut "triangeln" och hela styrskenan för rutorna (båda börjat bubbla(rost))

Har ni några tips på vad jag kan behöva mer och/eller passa på att byta när jag ändå har rivit allt? Vill helst inte behöva göra om det för att något annat VFF (vanligt förekommande fel) dyker upp... Vill heller inte stå där med allt rivet och komma på att "jaha, jag behöver en sån också" eller "den skulle jag haft en ny av".

Vad finns det för fler VFF jag kan förvänta mig? Finns det nån som sammanställt en bra lista?

Tack igen!

/mtm

cisco
2007-08-12, 03:55
Microbrytare från Clas Ohlson, 18kr, en del pyssel och vips kan man gå på restaurang.
Jag gjorde det på en Octavia -01 härom veckan.

cisco
2007-08-12, 04:07
Jag orkade aldrig med den där tejpen och läste heller inte någon manual. Inte är jag bilmek heller. Hemligheten är tror jag helt enkelt att inte vara så rädd om grejorna. Händer det så händer det.
Fast å andra sidan kan det gå riktigt illa ibland. orsaken till att jag sitter uppe nu är att jag skulle elda lite skräp och så brann ett hus ner. Så nu måste jag vakta det som är kvar så inte fler hus brinner ner. Visserligen inte särskilt bra hur men ändå.
Inte nog med det, centrallåset funkade inte lite tidigare i kväll. Måste kolla signalerna från brytaren i morgon.
Men med en större omsorg i valet av brytare och så tror jag att ska kunna få en hyfsad lösning.
Man skulle till och med kunna sätta dit en gammaldags innebelysningsbrytare.
Nu har det slutat regna, dags att gå ut.

mtm
2007-08-12, 10:52
orsaken till att jag sitter uppe nu är att jag skulle elda lite skräp och så brann ett hus ner. Så nu måste jag vakta det som är kvar så inte fler hus brinner ner. Visserligen inte särskilt bra hur men ändå.

0_0 !

Hmm, min enda bil och jag behöver den dagligen... hade scenariot varit annorlunda hade jag säkert kunnat fixa det med någon sådan lösning men nu måste grejjerna funka... så ingen resturang för mig... :(

Hoppas det löser sig med branden...?

/mtm

mtm
2007-08-14, 19:15
Så då var det fixat!

Tog ca 2h att demontera, byta ut och montera allt.

(Egentligen tog det 3h, men det är bara för att jag är ett klantarsel)

Nu fungerar allt som det ska igen, jävligt skönt.

Imorgon ska jag byta ut rost-"triangeln" och stysskenan på båda bakdörrarna som har börjat rostat... Blir nog spännande...

Någon som har gjort det och har något tips?

Tack!

/mtm

cisco
2007-08-14, 21:27
Jag köpte en extra bil för att kunna meka i lugn och ro. Så nu har vi 3 bilar som gått 20-25 tusen mil. Förut var det en ny.
Mycket roligare faktiskt och just det att man kan hålla på och fixa så länge man vill är väldigt tilltalande. Det är möjligen inte ekonomiskt försvarbart men förmodligen inte helt oekonomiskt heller.

Aspen-83
2007-08-20, 16:05
Så då var det fixat!

Tog ca 2h att demontera, byta ut och montera allt.

(Egentligen tog det 3h, men det är bara för att jag är ett klantarsel)

Nu fungerar allt som det ska igen, jävligt skönt.

Imorgon ska jag byta ut rost-"triangeln" och stysskenan på båda bakdörrarna som har börjat rostat... Blir nog spännande...

Någon som har gjort det och har något tips?

Tack!

/mtm

Du får gärna skriva om hur det gick att byta "triangeln" ... samt vad den kostade..

Skulle nämligen behöva göra samma sak själv,

//Mange