handdator

Visa fullständig version : Golf 2, ny vikt och tvåsitsig - reg besiktning.



16-2 Lennartsson
2013-03-09, 08:24
Hej.
Jag har rensat min Golf GTi 16v från 1990 på baksäte och diverse annan onödig inredning, har även plastrutor bak.
Jag skulle vilja ha denna inreggad som 2sitsig och med ny vikt så att jag kan köpa en biltrailer som passar med min dragbil, Passat 2.0 FSI 2006. Efter att jag pratat med besiktningskillen på Bilprovningen så verkar det inte som om det går??? Visst måste det finnas många andra som gjord detta utan att ha bur i bilen?

J.L
2013-03-09, 08:43
1 passagerare är inga problem, däremot totalvikten är nästintill omöjligt, om man inte går via sfro, men då blir det dyrt och jag har inte fått helt klart över om det går eller ej heller.

Valpen
2013-03-09, 22:45
Det är bara att kasta in en bur i den roger. Lika så bra att ta hela steget till banbil. kommer ju inte bli någon familjeracer ändå.
Du får plats med barnstol fram ändå ;o)

Manny
2013-03-09, 23:01
Pappersvikten är oväsentlig för vad du får lasta på släpet, det är den faktiskt vikten just då du kör med släpet som räknas. Polisen måste ta fram vågen om du ska kunna få för överlass.

Så lätta på, köp ett vettigt släp o lasta, väg och se om totalvikten överskrids.

Om polisen stoppar dig och säger att det är överlass för att bilen väger si och så på pappret så är det bara att be han väga dig. Enkelt att ta bort nummerskyltar med så kan ingen kolla vikten på den lastade bilen.

J.L
2013-03-09, 23:10
Jasså? Jag har hört flera som fått böter när de dragit en tom kaross till skrot, utan vare sig motor, drivlina, hjulupphängning eller inredning, där polisen gått på pappersvikten.


Enkelt att ta bort nummerskyltar med så kan ingen kolla vikten på den lastade bilen.

Precis, enkel lösning, en bil på släp kräver inga reg-skyltar.

Manny
2013-03-09, 23:14
En bil på räknas som last, och last behöver inte finnas i bilregister ens, och måste vägas.

Däremot är totalvikten på släpet 10kg för mycket för vad dragbilen får dra på B-kort så är det böter och olovlig körning om det bara hade varit en leksaksbil på släpet, eller tom tomt. I det fallet är pappervikten ruskigt viktig.

Men på flaket räknas bara den faktiskt vikten. Vågen måste fram.

P-plats.se
2013-03-10, 00:17
Polisen gör det enkelt för sig och går på tjänstevikten på den lastade bilen är en klassiker...
Om det håller i rätten så undrar jag vart vi är på väg!?



Däremot är totalvikten på släpet 10kg för mycket för vad dragbilen får dra på B-kort så är det böter och olovlig körning om det bara hade varit en leksaksbil på släpet, eller tom tomt. I det fallet är pappervikten ruskigt viktig.

Om den sammanlagda totalvikten inte översiger 3500kg och släpets bruttovikt inte överstiger bilens maximala släpvagnsvikt så går det idag.

larra
2013-03-10, 00:55
Men har dom inte ökat vikten till 4250kg på bkortet, ett rykte jag har hört vet ej om det stämmer

J.L
2013-03-10, 08:08
Men har dom inte ökat vikten till 4250kg på bkortet, ett rykte jag har hört vet ej om det stämmer

Jo, men uppkörning krävs, och då tar jag hellre BE ;-)

PassatGT16v
2013-03-10, 08:13
Jo men då måste du köra upp för att få det tillägget, finns att läsa på transportstyrelsens sida bland annat vad som gäller.
Man kan då gå på vad bilen får dra, inte vad den får dra med B-kort.

16-2 Lennartsson
2013-03-10, 08:24
Tackar för svaren. Då besiktar jag bara bilen och väger den själv på typ Stena eller liknande ställe och letar släp efter den vikten.
Sedan får väl Polisen väga den på vägen om dom är sugna på det :-)

Manny
2013-03-10, 09:51
Väg sedan släpet med lasten på, inte säkert att släpets egenvikt stämmer till 100%, dessutom vet du om du kan lasta i tex domkraft, däck i bilen om du har vägt hela släpet med last =).