handdator

Visa fullständig version : Låsmuttrar till fälg



sspc
2013-03-08, 18:23
Skulle byta till sommardäck idag.
Men för att göra en lång historia kort och utelämna några idioter så är låsmutter-nyckeln borta.
Inga däck blev bytta.
Ser ut som intolv bultar.
Några tips om hur jag får väck dom.

AndreasE
2013-03-08, 20:53
Det kan gå att få tag på en ny hos VW. Det är det enklaste.

Annars är det beroende på vad för fälg du har. Är det plåt kan man komma åt med rörtång.
Annars brukar vi på väldigt många bilar per år svetsa på en ny bult ovanpå hjullåset och sedan dra bort den.
Det finns en liten risk för små skador runt bulthålet med detta alternativ, men det är enklare och oftast bättre (enl mig) än att borra.

Lycka till!

Lillen
2013-03-08, 20:56
OM det ÄR orginallåsbult GÅR det att beställa hos VW.
MEN man får beställa en ny sats på sitt regnummer.

Går även att få hjälp att ta loss dem , men gissar att de vill göra det själva och får skötas av verkstan.

sspc
2013-03-08, 21:19
Börjar starkt misstänka att det är samma som på min golf gtd 02
Kan det vara så?

AndreasE
2013-03-08, 21:30
Börjar starkt misstänka att det är samma som på min golf gtd 02
Kan det vara så?

Det är nog samma typ. Det finns säkert 20st olika "koder" på dessa nycklar, men du kan ha tur :)

sspc
2013-03-08, 21:35
Det är nog samma typ. Det finns säkert 20st olika "koder" på dessa nycklar, men du kan ha tur :)

Får gå ut och kolla imorgon.
Återkommer med resultatet.

Ama303
2013-03-10, 11:13
finns det verkligen så många som 20 olika?
har 5st satser vw original låsbultar liggandes hemma och 3 av de 5 har likadana "nycklar"

sspc
2013-03-10, 11:54
finns det verkligen så många som 20 olika?
har 5st satser vw original låsbultar liggandes hemma och 3 av de 5 har likadana "nycklar"

Var någonstans ligger dina nycklar?
Mina har försvunnit även till den andra bilen, däcksverkstaden tog alla till slut.
Måste hitta en lösning på att få loss dom där bultarna och skicka dom dit pepparn växer.

Peter-C
2013-03-10, 12:53
Var någonstans ligger dina nycklar?
Mina har försvunnit även till den andra bilen, däcksverkstaden tog alla till slut.
Måste hitta en lösning på att få loss dom där bultarna och skicka dom dit pepparn växer.

Hej sspc

Lite retligt att bli av med dem. Man vill ju helst undvika svetsen….Förslag:

Åk till VAG med bilen jämte fälgkors. Hämta ut en akut service man (finns hos vår ÅF) med 20 ”bult nycklar”. Prova + lossa aktuella bultar med fälgkorset. Dra i andra bultar på plats - klart.

Det borde rimligen ÅF kunna bistå med, kan ju vara värt en halvtimmes debitering =)

/Peter

sspc
2013-03-10, 13:44
Hej sspc

Lite retligt att bli av med dem. Man vill ju helst undvika svetsen….Förslag:

Åk till VAG med bilen jämte fälgkors. Hämta ut en akut service man (finns hos vår ÅF) med 20 ”bult nycklar”. Prova + lossa aktuella bultar med fälgkorset. Dra i andra bultar på plats - klart.

Det borde rimligen ÅF kunna bistå med, kan ju vara värt en halvtimmes debitering =)

/Peter

Får bli så.


Jag ska till KW Bilservice på Onsdag så får fixa det då.

Lillen
2013-03-10, 22:45
Finns betydligt fler än 20st.
Typ 100st olika , dock beroende på årsmodell och märke(inom VAG).

Manny
2013-03-10, 22:51
Universal-kit för fälgtjuvar:

http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verktyg-och-Verkstadsutrustning/Avdragare/Avdragare-for-lasbara-hjulbultar-7-st-191268/

Lillen
2013-03-10, 23:45
Beroende på årsmodell och modell på låsbultkittet så fungerar detta kitt inte alls.
Mer än hälften har krage på bultarna så detta blir verkningslöst.
OM man har rätt bult kan det dock gå.