handdator

Visa fullständig version : Golf Iv hackar och går orent



golf_robin
2013-03-07, 19:07
Hejsan!
har ett problem med min bil som jag inte blir klok på.

för en tid sen så började den gå orent vid gaspådrag, hackar och går orent låter som den inte går på alla cylindrar, den beter sig så här när bilen blivit varm , när den är kall går den som den ska inga problem.

ska man göra en omkörning tillexempel så hackar det som bara den och rett va det är så kommer den och går .

har bytt.

Stift
Kablar
Soppafilter
Vevaxelgivare

felsökte bilen på en firma och enda felkoden som kom upp va att vevaxelgivaren va trasig därför byte jag den
ihopp om att jag hade hittat felet. men nej så va det tydligen inte.

börjar ledsna nu då allt ja bytt är eldelar i princip och inte går att lämna tillbaka så det kostar bra mycket i onödan.

så snälla ä'r det någon som har nått förslag eller kunskap om detta fenomen.???

har ett hål i avgasystemet innan katten precis som ska lagas imorgon men detta kan väl inte va felet?


tacksam för svar..

maccke
2013-03-07, 19:52
Hejsan!
har ett problem med min bil som jag inte blir klok på.

för en tid sen så började den gå orent vid gaspådrag, hackar och går orent låter som den inte går på alla cylindrar, den beter sig så här när bilen blivit varm , när den är kall går den som den ska inga problem.

ska man göra en omkörning tillexempel så hackar det som bara den och rett va det är så kommer den och går .

har bytt.

Stift
Kablar
Soppafilter
Vevaxelgivare

felsökte bilen på en firma och enda felkoden som kom upp va att vevaxelgivaren va trasig därför byte jag den
ihopp om att jag hade hittat felet. men nej så va det tydligen inte.

börjar ledsna nu då allt ja bytt är eldelar i princip och inte går att lämna tillbaka så det kostar bra mycket i onödan.

så snälla ä'r det någon som har nått förslag eller kunskap om detta fenomen.???

har ett hål i avgasystemet innan katten precis som ska lagas imorgon men detta kan väl inte va felet?


tacksam för svar..

HAr du kollat temp givaren?

J.L
2013-03-07, 22:21
Ligger felkoden på givaren kvar efter bytet? Dålig kontakt eller kabelbrott?

Tändspole eller kablar?

Mät upp batteri, generator, kolla jordflätor, jordpunkterna m.m.

Hoppas det löser sig

Sn00k
2013-03-08, 01:01
tändspolar, tempgivare, luftmassemätare är dom stora bovarna som inte alltid ger några felkoder.

tändspolar ger korta snabba "ryck" i gången, märks tydligast vid segdragning på hög växel, typ 5:an i 40km/h och fullgas.

tempgivaren gör att motorn tror att den är kall fortfarande när den i själva verket är varm och borde dra ner på soppan, eller vice versa, kan förklara varför den går bra kall men inte varm.

luftmassemätaren är en lite speciell pjäs, ganska känslig.. kan ge en rad olika symptom, men oftast väldigt ojämn gång och mjukare "ryck" vid gaspådrag, pendlande tomgång å misständningar är inte ovanligt heller.


ett hål i avgas framför katten och lambdasonden kan definitivt orsaka problem om det sitter på ett dåligt ställe och drar med sig syre till lambdan, då fetar motorstyrningen på för att den tror att det finns oförbränt syre i avgaserna, och motorn blir att sura å dumma sig.
när motorn är kall går den inte på lambdareglering, bara när lambdan kommit upp i temp, vilket även detta kan förklara varför bilen går bra kall men inte när den blivit varm.