handdator

Visa fullständig version : Spikningar?! 16v (KR) turbomotor



SteaM
2007-08-10, 14:16
Jag kör runt med min 16v (KR) turbo spis med s2 kolvar/stakar som är ändrat i motorn i övrigt är inte kompet ändrat.

Nu har jag msns med knacksensor inkopplat osv och den börjar varna på knackningar vid ca 0.8 i ladd.

Hur mycket ska man kunna ladda på min motor? Målet var att köra med 1.5 i laddtryck men ska jag måsta börja ändra förbränningsrum eller ha andra stakar/kolvar då?

Jag har bara satt ihop bitarna och är ganska så nybörjare så vore trevligt om någon som visste kunde ge mig lite hard facts =) Tändkurvan kan/lär nämligen vara helt fel också. Men det jag alltså undrar är hur mycket man ska kunna ladda på en KR spis med s2 kolvar/stakar om allt är optimerat??

Golfmk2Turbo
2007-08-10, 14:20
Oskar kolla vad tändningen står på. Tror det är steg 1. Vad har du för avgastemp vid spikningen samt lambda ??

M V H Kristoffer

SteaM
2007-08-10, 14:36
Lambdan ser bra ut avgastempen är ca 700 grader... vilket ju är lågt. Men är osäker om tempgivarn verkligen är rätt. Har ca 300 grader vid tomgång?

pekka kiiskilä
2007-08-10, 15:08
Backa tändningen mer så kanske du får bort spikningarna för tempen är ju rätt låg.

Golfmk2Turbo
2007-08-10, 15:36
700 grader lät ju riktigt lågt. samt 300 på tomgången. Har ca 500 på tomgången jag.

Men jag tror på det pekka säger..prova sänka tändningen lite. eller kolla i alla fall vad den står på nu på tomgång.

M V H Kristoffer

ventus
2007-08-17, 09:44
Har en vw bora 1,6l. Någon som vet vilka delar ska man leta efter om man vill turbokonvertera?? så billigt som möjligt. Kanske billigare att köpa bil med trubo från början,men nu har jag lagt ut en del pengar på boran så nästa ägare blir skroten :) inte värt o sälja den.

ypzilon
2007-08-17, 10:18
Vad har du för lambdavärde?
Kör du både bränsle och soppa med MSnS?
Skicka över MSQ-filen så kan jag kolla på den...

Sn00k
2007-08-17, 12:10
"Lambdan ser bra ut avgastempen är ca 700 grader..."

ser bra ut? vad är bra? vad ligger AFR:en på?
med 16v-toppen kan du ligga ganska magert å endå ha allt under kontroll.. pga utformningen i förbränningsrummen samt placeringen av tändstift.
runt 13:1 vid 1,5bars ladd, fullt ok.

tändkurvan är A-O.. där finns nästan all effekt att hämta, och där kan du även skrota motorn totalt om du gör minsta fel..
en bra tändkurva är inget man slänger ihop i en handvändning tyvärr, krävs mycke kunskap om motorn ifråga, samt en hel del testande.. det är detta som tar tid vid en mappning.. soppan kan man göra klart på 30minuter med rätt utrustning.. tändningen är däremot lurig å tar tid.

sen kan man, som många brukar göra, "höfta" ihop en SÄKER tändkurva.. men då blir det bara nånting halvdant.. som funkar att åka med, men du kommer inte i närheten av effektiviteten i en riktigt mappad motor.