handdator

Visa fullständig version : Däcktrycksgivare Golf GTI MK6-10



olumat01
2013-03-07, 07:29
Fick en chock igår när jag skulle beställa nya sommardäck och nya fälgar inkl nya däcktrycksgivare. Däckhandlaren ville ha ca 1000 kr/st för givaren, mina gamla sitter på vinterdäcken och enligt handlaren så kan dom lätt gå sönder om man flyttar dom. Nu är inte det ett alternativ att hålla på att flytta givare varje säsong.
Någon som vet om det finns billigare att köpa eller om man kan stänga av funktionen (vill inte att bilen skall varna varje gång jag startar), jag känner inget jätte behov av att ha dessa givare då jag har klarat mig ganska många år utan. Hittar man givare till ett hyfsat pris så kan det vara ett alternativ.

Mats

Ama303
2013-03-07, 07:56
vad jag vet så fungerar däcktryckövervakningen på en mk6 utan några givare. tror att den mäter hjulets omkrets/hastighet via abs-givaren och sedan varnar för lågt tryck ifall något hjuls värde avviker från de övriga.

annars går det också att stänga av funktionen helt om du har tillgång till vag-com (vcds)

Mr_Big
2013-03-07, 07:58
Jag vet inte om vi pratar om samma sak men är inte däcktrycksgivarens knapp den som finns i handsfacket på mk6, bl.a på min Golf R?
Jag har inga givare på däcken utan den känner av via absmodulen som sitter på bilen om trycket är för lågt. Var likadant på min Mk5.
Eller har du något annat system eller har jag missat något?

Mr_Big
2013-03-07, 08:02
Kan det vara så att däckhandlaren inte riktigt har koll alternativt snackar skit och försöker lura dig på pengar? :-)

Ama303
2013-03-07, 08:18
mr big: precis så funkar det på min gti ed35 -12, och min tidigare GT -10, så nog är det försäljaren som inte har koll :)

olumat01
2013-03-07, 08:24
Kan vara så att däckhandlaren inte riktigt vet vad han pratar om. Jag har samma knapp i handskfacket som du dock trodde jag att det sitter någon form av givare i ventilen. Då är det säkert inget problem och att däckhandlaren inte hade koll på just min modell. Jag får vänta och se vad resultatet blir då jag inte beställde några givare. Tack för hjälpen, nu känns det bättre. Mats

Ama303
2013-03-07, 09:01
inga sensorer sitter i fälgarna.. dock kommer övervakaren att varna efter par körda mil med nya hjulen. Då får du bara nollställa den.
tändning på, håll in set-knappen ca 10sek tills lampan på panelen slocknat... klart

Mr_Big
2013-03-07, 09:49
Ama303 du har pm angående foto på garaget.org.

AndreasE
2013-03-07, 18:54
Det finns Golf MK6:or som har givare i hjulen, och det kommer bli allt vanligare och vanligare.

Jag kan ordna givare till dig för ca 550:-/st plus moms och ev frakt.

Min Golf har indirekt system som det heter, det betyder att den mäter på ABS:en.
Ett direkt system är det du har, det betyder att det sitter sensorer i hjulen. Mycket mer exakt system, dock dyrare för kunden.

Det blir lagkrav inom kort på TPMS (Tyre Pressure Monitor System). Det ska sitta på alla nya bilar efter september 2013 om jag minns rätt.
Det indirekta systemet som är billigare är än så länge inte godkänt inom EU, vilket betyder att som det ser ut nu så kommet ALLA nya bilar ha sensorer i hjulen = DYRT!

Långt svar blev det :)

Hör av dig om jag kan hjälpa dig med något annat.

Mvh
Andreas

AndreasE
2013-03-07, 18:59
Kan vara så att däckhandlaren inte riktigt vet vad han pratar om. Jag har samma knapp i handskfacket som du dock trodde jag att det sitter någon form av givare i ventilen. Då är det säkert inget problem och att däckhandlaren inte hade koll på just min modell. Jag får vänta och se vad resultatet blir då jag inte beställde några givare. Tack för hjälpen, nu känns det bättre. Mats

Man ser utifrån på ventilen om det sitter givare.

Antingen så har man en skruvad ventil=Garanterat givare

Eller så har man svart gummiventil, sk Snap In ventil, och då är den tjockare i materialet än vad en vanlig ventil är.

OM du har givare i hjulen så kommer du få en varningslampa på displayen utan givare i bilen. Borde dock gå och koda bort i vag-com.

Premis
2013-03-07, 20:07
EU: Indirekt mätning, ej lagkrav, använder indirekt metod. US: Lagkrav via NHTSA, sensorer.

Det finns dock inget som säger i amerikanska lagkravet att du Måste ha en sensor. Hur EU-kravet är utformat vet jag ej. Känna korkat att nämna en specifik teknik.

Faktum är att det går att fixa US-kravet utan sensorer (ett märke i koncernen har löst det). Får hoppas att EU-kravet fungerar med det också då.

Köra runt med givare är bara dyrt och onödigt.

Har jobbat med att utvecklat skiten så lite koll har man iaf :p

Cullberg
2013-03-07, 22:34
Finns det alltså MK6 både med ABS-mätning och Givarmätning?

AndreasE
2013-03-07, 22:48
Finns det alltså MK6 både med ABS-mätning och Givarmätning?

Ja, enligt mina uppgifter så är det så. Troligtvis så är dessa monterat på amerikanska golfar, men nu gissar jag lite.

Premis
2013-03-07, 22:49
Finns det alltså MK6 både med ABS-mätning och Givarmätning?

Det förvånar mig att det skulle finnas på EU. US-bilar som importeras har det ju.

Peter-C
2013-03-07, 22:57
Skönt att slippa sensorer, hög krångelfaktor.

Det indirekta systemet fungerar- har haft nytta av det vid punktering. Bilen varnade, körde in och pumpade på mack, åkte 80 mil till innan spiken drogs ur.

/Peter

Premis
2013-03-08, 08:59
Amerikanska lagkravet är lite fyrkantigt och specar några absoluta tryck som skall detekteras (typ 1.5 bar, minns ej exakt från dom cert jag gjort). För det första är det trycket Löjligt lågt och redan långt under alla säkerhetsgränser och för det andra är det inte anpassat till däckstyp, fordon det sitter på osv.

Anledningen till att man ska mäta absoluttryck i US är att väldigt många luftpumpat saknar mätare, man vill alltså direkt vara säker på att man få rätt tryck i däcket. I EU så har vi högre standard och kommit på att man faktiskt kan ha en mätare på luftutrustningen.

Sedan är det rätt kul att veta exakt däcktryck i däcken om man pysslar med racing, men måste vara duktig overkill att kräva det på Alla fordon.

Billigare att skicka med en digital biltematryckmätare som gör jobbet 10 gånger bättre än vilken mackmätare som helst.

Det finns dock fordon i EU som har sensorer redan nu. Det är inte för att dom måste ha det utan för att en tillverkare tror dom kan tjäna pengar på att sälja det till kund :).

Mr_Big
2013-03-08, 10:27
Luftpumpar i USA saknar mätare? Skämtar du?
Måttar dom med synen eller?

Ibland känns landet där borta som ett riktigt U-land.

Premis
2013-03-08, 11:13
Luftpumpar i USA saknar mätare? Skämtar du?
Måttar dom med synen eller?

Ibland känns landet där borta som ett riktigt U-land.

Der var orsaken när kravet skrevs, kan hända att utvecklingen har gått fram sedan dess, vem vet :).

DPC
2013-03-08, 17:43
Samtliga bilar jag haft/har från Vw (svensksålda) räknar med Abs-givarna, dvs inga tryckgivare i hjulen.

AndreasE
2013-03-08, 17:57
Samtliga bilar jag haft/har från Vw (svensksålda) räknar med Abs-givarna, dvs inga tryckgivare i hjulen.

Samma för mig!

Edestig
2013-10-03, 13:06
Jag blåser liv i denna tråd igen ... har just köpt en ny Golf GTI Mk7 (nu 2000 km) och kan upplysa om att det är indirekta givare som mäter på ABS. Anledningen till att jag kollade efter lite noga var att jag köpte vinterhjul separat och inte av VW säljaren för att spara in några tusenlappar och ville vara säker på att jag inte behövde köpa direkta givare till varje fälg. När jag pumpar upp däcken till rätt tryck finns resetknappen i displayen och den dyker upp automatiskt när varninglampan är tänd. Bara att konfirmera att alla däck har rätt tryck och så har bilen en "base-line" som den mäter ifrån.

Vad jag tycker om min nya Golf GTI??!! ..... :cool: