handdator

Visa fullständig version : Golf gti mk6 som pendlar bil?



mattias77
2013-03-06, 10:19
Hej gott folk är lite trött på att köra sparbössan hyundai i30 1,6crdi. Finns det någon chans att man kan motivera frugan att en golf gti mk6 är bra?:-). Som läget är nu kör jag 128km tor ca 20 dagar i månaden (två skift) till jobbet. Trafiken är mkt låg och knappt inga stopp alls. ligger i princip på farthållare 105km/h som det är nu med min bil. max 2-4 omkörningar per resa.
Kör eco till jobb men inte annars;-).

Villken förbrukning kan man vänta sig sommar/vinter?.

Givetvis finns det stor risk för ett besök hos stertman...allt lite sugen på avgas+map:-).

Grymt trött på tråkig kombi därav byte även tittat på bmw 123d men frågan är om inte vw lockar allra mest!.

Frugan har en vw tiguan 140 tdi som vi alltid använder på helger så allt trafik till mataffär, m.m görs med den.

Vad tycker ni blir det synd att lägga massa mil på golfen eller blir tokdyra driftskostnader mot nu???.

Tänkt mig en gti 2011-2012 med max ca 3000mil. 5-dörrars med lite extra utrustning på, Vad kan man få en för prutat och klart, Ej inbyte om det är firma tänkte sälja min hyundai privat.

Premis
2013-03-06, 13:08
ABorde väl hamna på lite över 0.7 på en standard GTI. Vad kör du sparbössan på? 0.5? Vad spelar några dl för roll när värdeminskningen fullständigt svämmar över förbrukningen som utgiftspost? :).

Sparbössan tar dig till jobbet för ~ 20k/år, en GTI kanske för 28k/år. Alltså 6-700 spänn dyrare per mån.

En GTI -11 kostar dig dessutom ca 27k första året i värdeminskning.

Har man råd med det så kan inte 6-700 spänn (motsvarande en tankning extra) vara nån direkt deal-breaker :p

Räknade med inköpspris på 195k för en -11/-12. Borde vara hyffsat för en beräkning iaf.

Tycker generellt att diesel är överskattat ekonomiskt. Förbrukningen skiljer inte otroligt, bilen är mycket dyrare och skatten kostar mer. Sedan är det iofs något speciellt med lågvariga motorer på motorvägen :).

mattias77
2013-03-06, 13:31
ABorde väl hamna på lite över 0.7 på en standard GTI. Vad kör du sparbössan på? 0.5? Vad spelar några dl för roll när värdeminskningen fullständigt svämmar över förbrukningen som utgiftspost? :).

Sparbössan tar dig till jobbet för ~ 20k/år, en GTI kanske för 28k/år. Alltså 6-700 spänn dyrare per mån.

En GTI -11 kostar dig dessutom ca 27k första året i värdeminskning.

Har man råd med det så kan inte 6-700 spänn (motsvarande en tankning extra) vara nån direkt deal-breaker :p

Räknade med inköpspris på 195k för en -11/-12. Borde vara hyffsat för en beräkning iaf.

Tycker generellt att diesel är överskattat ekonomiskt. Förbrukningen skiljer inte otroligt, bilen är mycket dyrare och skatten kostar mer. Sedan är det iofs något speciellt med lågvariga motorer på motorvägen :).



Sparbössan snittar ca 0,53-0,55.

Nu var det ju inte bara det ekonomiska som fäller avgörandet, körglädjen väger tungt på golfen!:-).

Sen är ju värdeminskningen på hyundai också i procent minst som golfen eller kanske mer?.

Drar en mappad gti mer bränsle vid eco pendling än orginal?.

Tack för svar!!

Premis
2013-03-06, 14:09
Sparbössan snittar ca 0,53-0,55.

Nu var det ju inte bara det ekonomiska som fäller avgörandet, körglädjen väger tungt på golfen!:-).

Sen är ju värdeminskningen på hyundai också i procent minst som golfen eller kanske mer?.

Drar en mappad gti mer bränsle vid eco pendling än orginal?.

Tack för svar!!

Sant, koreanen sjunker ju som en sten i jämförelse procentmässigt, GTI'n håller värdet bättre :) räknade med 14% värdeminskning per år på GTI'n (tror det blev precis 12%/år på min förra GTI).

Ett bra trim lär ju inte påverka negativt vid slökörning alls. Ofta optimerar man för högre oktan (98) och då drar den mindre även vid dellast, men inte hundra på hur man löser det när man trimmar FSI med deras skojiga insprutare. Hade räknat med samma förbrukning, allt annat känns petigt akademiskt.

samuel2
2013-03-06, 16:37
Jag har inte mer än 8 mil ToR till jobbet men nog finns det betydligt bättre pendlingsbilar.

Min GTI ED35 är; stötig, högljudd, bränsletörstig, blir smutsig alltför lätt och riskerar körkortet mest helatiden.

Om du tycker det låter bra så köp en direkt :)

Har du funderat på en GTD?

Premis
2013-03-06, 17:38
Jag har inte mer än 8 mil ToR till jobbet men nog finns det betydligt bättre pendlingsbilar.

Min GTI ED35 är; stötig, högljudd, bränsletörstig, blir smutsig alltför lätt och riskerar körkortet mest helatiden.

Om du tycker det låter bra så köp en direkt :)

Har du funderat på en GTD?

Måste vara nåt fel på din för min ED35 är bekväm, tyst, känner sig hemma i tvätthallen och får den mat den förtjänar som vilket fullblod som helst ;).

Men stämmer, finns Alltid en bättre bil.

mattias77
2013-03-06, 17:48
Jag har inte mer än 8 mil ToR till jobbet men nog finns det betydligt bättre pendlingsbilar.

Min GTI ED35 är; stötig, högljudd, bränsletörstig, blir smutsig alltför lätt och riskerar körkortet mest helatiden.

Om du tycker det låter bra så köp en direkt :)

Har du funderat på en GTD?



Låter ju underbart!;-). Är det inte så att ed35 samt golf R är betydligt törstigare än vanliga gti mk6?.
Blir det diesel blir det nog ingen vw tyvär då letar jag nog upp en 123d istället. att bilar blir smutsiga får man nog leva med då min nuvarande bil är vit och jag kommer aldrig mer köpa en vit hur snyggt det än är:-).

DPC
2013-03-06, 18:11
En vanlig Gti har nya motorn som är bränslesnålare jämfört med r och ed35, så ja, den Gti du är intresserad av går billigare.

Premis, bra uträkning, tror den stämmer rätt så bra.

mattias77
2013-03-08, 12:53
Hejsan igen, Tänkte dra ock kika på en Gti imorgon. Dock 3-dörrars och vit men har ju aldrig kollat på en ordentligt så..
Funderar på den röda färgen tornardo red, Är den käslig för blekning som gamla tiders röda eller?, Tycker om koceptet tornardo röd med gråa bbs samt svagt tonade rutor:-).

Duratec
2013-03-08, 19:30
Hejsan igen, Tänkte dra ock kika på en Gti imorgon. Dock 3-dörrars och vit men har ju aldrig kollat på en ordentligt så..
Funderar på den röda färgen tornardo red, Är den käslig för blekning som gamla tiders röda eller?, Tycker om koceptet tornardo röd med gråa bbs samt svagt tonade rutor:-).

Någon blekning behöver du nog inte vara rädd för på dagens röda bilar. Numera är alla röda bilar klarlackade, som tur är! :) (undantag finns säkert, men en röd vw personbil har klarlack)

Peter-C
2013-03-08, 21:06
Hej Mattias.

GTI TSI 211 hk org. är en ganska bensinsnål rackare som är alldeles utmärkt som bruks / pendlarbil. Du får söka på förbrukning GTI i forumet, finns många trådar om det. DSG höjer servicekostnaderna avsevärt, vilket kan vara bra att veta. DSG servas efter 6000 mil.

Solid lack (ej met.) - Alla solida VW lacker har i likhet med met. lack klarlack i toppskiktet och har haft det i ett antal år. För typ 30 år sedan kom det ut klarlack med UV skydd i sig. Röd bil borde inte vara mycket större risk än andra kulörer.

GTI MK 6 Köp! =) – de är ju ganska prisvärda som beg. bilar idag.

/Peter

PS Har BSR mapp, märkte ingen skillnad på bensinförbrukningen före och efter installation.

mattias77
2013-03-08, 22:31
Tack så jätte mycket för alla svar!, Återkommer med bilder när jag handlat en Mk6 :-)

Crille82
2013-03-09, 15:09
Hejsan igen, Tänkte dra ock kika på en Gti imorgon. Dock 3-dörrars och vit men har ju aldrig kollat på en ordentligt så..
Funderar på den röda färgen tornardo red, Är den käslig för blekning som gamla tiders röda eller?, Tycker om koceptet tornardo röd med gråa bbs samt svagt tonade rutor:-).

Skickat PM till dig, min bil är till salu...

Tezzantezz
2013-03-09, 17:02
Min bil används dagligen, blir ändå ca 6 mil om dagen (ca 250 dagar om året)...
Jag måste säga att de går jätte bra och då har jag ändå ett avgassystem som låter lite (Eurojet)! :-)
/Tessan

AndreasE
2013-03-09, 17:30
Ser inte heller några problem med Gti som pendlarbil. Visst att det finns oljebrännare som är billigare per mil, men man vill ju ha lite kul också :)

Premis
2013-03-09, 19:14
Ulricehamn - ~Gbg idag, 12 mil motorväg mest, körde lagligt (+5km/h på mätaren). 0.70L/mil enl. förbrukningsmätaren.

Inte illa för en ED35 tycker jag :).

... Sedan ska jag kanske inte nämna vad den drog Till ulricehamn lite sen så där till liftöppning ;). Kör man lagligt så drar den som vilken småbilsbensinare som helst.

mattias77
2013-03-09, 21:15
Ulricehamn - ~Gbg idag, 12 mil motorväg mest, körde lagligt (+5km/h på mätaren). 0.70L/mil enl. förbrukningsmätaren.

Inte illa för en ED35 tycker jag :).

... Sedan ska jag kanske inte nämna vad den drog Till ulricehamn lite sen så där till liftöppning ;). Kör man lagligt så drar den som vilken småbilsbensinare som helst.


Tusan visste inte det gick att köra ed 35 under 0,8 :-)!. Var och kollade på den vita idag som stod på Atteviks i växjö. Den verkade vara i bra skick med en ägare. Men faller bort p.g.a 3-dörrar.

Hade pojken med som fyller 10 år på Måndag kan säga att han "gärna" åker GTI istället för Hyundai i30 ;-).


Fasen vad snygga dom är!!

Sciroccogtx16v
2013-03-10, 00:47
Visa grabben en Scirocco!

210 hk motorn är riktigt snål, betydligt snålare än 200 hk. Körde i Danmark i somras, typ 80 km/h slät fin väg, under 0,6!


Fredrik

mattias77
2013-03-10, 08:58
Visa grabben en Scirocco!

210 hk motorn är riktigt snål, betydligt snålare än 200 hk. Körde i Danmark i somras, typ 80 km/h slät fin väg, under 0,6!


Fredrik



Dom är ju riktigt snygga dom med, Synd på 3-dörrars bara. Men det är ju en liten sportbil;-). Visste inte att scirocco fanns med 211 hk motor i sverige bara sett 200 hk. När kom 211hk?

Sciroccogtx16v
2013-03-10, 12:54
Dom är ju riktigt snygga dom med, Synd på 3-dörrars bara. Men det är ju en liten sportbil;-). Visste inte att scirocco fanns med 211 hk motor i sverige bara sett 200 hk. När kom 211hk?

Ändrades i produktion november 2009.

Fredrik

Sciroccogtx16v
2013-03-20, 12:20
Om man kör försiktigt så:


1501


Fast det är ju en scirocco 211 hk dsg

Fredrik

mattias77
2013-03-20, 16:47
Tusan det går ju köra riktigt snålt ;-). tar det lite lugnt med bilbyte då våren känns lååångt borta. Men blir en vw iaf. Blir det golf gti så blir det årsmod 2011-2012 och scirocco 2010-.