handdator

Visa fullständig version : Kulledsförlängare g3 pluschassi



VR6_Linus
2013-03-05, 17:24
Såg en annan tråd i samma ämne men detta gäller G3 med pluschassi(vr6) har letat men hittar ingenstans, någon som vet var det finns att köpa.
Även hylsor för att vända styrlederna.

Babbe
2013-03-05, 22:00
tyvär finns den ingen enkel lösning för vr6/gti spindlar.

Rob har tagit fram till sin bil men han säljer dem ej. som du ser är det en ganska avancerad lösning då den även måste vinklas inåt för att man inte skall få ökad spårvid och lite konstiga vinkalar pga hur kulbulten är designad från början
http://i32.photobucket.com/albums/d15/RobT1/DSC01070.jpg

Lillen
2013-03-05, 23:11
Ser inte problemet i detta??
Det enda problem som finns ÄR att hitta rätt vinkel på fäderbenet sedan.
Så man inte frångår den räta linje mellan led och topplagring.

Få i övrigt är det ju samma sätt att tänka som med en rak infästning.
Det är ju bara endast om man skall göra hela delen det blir ett problem.

Men en "förlängare" som de andra exemplen är det ju bara en vanlig 19mm ledtapp.
Så det fungerar med en 19mm "förlängare".

Eller hur menar du Babbe?
Är du med på vad jag beskriver?

MiWi
2013-03-06, 01:28
Även jag söker efter detta.

Hur skulle det fungera med deras lösning?

http://www.pmwltd.com/products.php

Står ingenting gällande pluschassi men finns till 19mm-spindel samt A3-chassi.


Volkswagen Lower Ball Joint Extender:
For All Models Using The 17mm Or 19mm Ball Joint

Fits pinch clamp on stock VW upright, and stock ball joint shank. Returns lower control arm to proper angle to improve front suspension geometry on cars that have been lowered. Machined from 4140/4142 steel and heat treated to a tensile strength of 150,000 PSI. Standard extender drops ball joint 1.5 inches. Can be machined to special lengths.


VW Bumpsteer Kit for A1,A2, A3 chassis:

Kit consists of 2 tapered bushings, 2 hardened 7/16 washers, and 2 class 10 12X1.5 nylon stop nuts.
Installation instructions included with kit.

Norpan
2013-03-06, 01:42
Bara en tanke... Golf 3 med pluschassi har koniska sindelleder mot spindeln.
Dom utan pluschassi har bara en rak tapp så ovansående passar iaf inte pluschassi bilar.

Tror att det blir svårt att få till nån vettig lösning till dom som dessutom ska vara hållbar och
inte knäckas i första kurvan...

Lillen
2013-03-06, 12:47
Det kan ni nog fasen ha rätt i!?
Det är något jag inte kan riktigt.

Måste kolla på det när jag har det löst!

Men är man ute efter samma spårvidd går ju det att uppnå med fyrbultade Mk III grejor.
Går ju även att pussla ihop fembultad medbringare/nav med fyrbultat hus och länkarm mm mm.

Men i övrigt tror jag Norpan har rätt........nånstans i bakhuvudet känns det så!

Babbe
2013-03-06, 21:57
att montera vanliga spindlar på en GTI/VR6 är dä ingen direkt vinst i. då Rc är lägre på den redan.

http://www.bildelsbasen.se/index.php?index=default&link=item&post_id=6234065

http://www.bildelsbasen.se/index.php?index=default&link=item&post_id=20761175

hur skall man justera vinkeln mot topplagringen utan att vinkla om den nere. då får man flytta infästningen där uppe och då har man större bekymmer med camber och och för bredd spårvid, som drar med sig för korta styrstag/drivaxlar samt lite plats i skärmarna.

som sakt där är nog mer vinst i att höja bilen lite än att bara förlänga om det är snabba varvtider man är ute efter.

Lillen
2013-03-06, 22:02
Nu missförstod du mig nog.
Jag menar att har man inte pluschassie men vill åt spårvidden.
Då kan man ju ta fyrbultade Mk III grejor så får man samma sak.

För att köra pluschassie har jag full koll på.
Det ser helt annorlunda ut hela vägen.
Så det förstår jag.

MiWi
2013-03-06, 22:20
Så slutsatsen blir att det helt enkelt inte är rekommenderat att ändra kulleden på pluschassit då spindeln har sitt utförande?

Hur är det med bumpsteer-kitten, är det lika mycket stopp gällande dem?

Lillen
2013-03-06, 23:41
Egentligen är det väl OK med förlängare på även pluschassie , men det är betydligt med avancerat.
Man måste se till att få linjen rätt , att förlängaren inte inverkar på den geometri som finns inbyggt i spindeln.

Bumpsteerkittet påverkar inte detta så det lär vara ok , det motverkar ju bara det dåliga man får av att sänka för mycket. Dvs , när länkarmen passerar vertikalt läge bli det kortare mellan styrledernas infästningar och man behöver kompensera för detta.
Så OK för min del med bumpkittet!

MiWi
2013-03-07, 02:21
Lysande, tack för svar! :)

VR6_Linus
2013-03-07, 11:59
Tack för alla svar, då vet man varför det inte finns färdiga kit att köpa! :)

Om man nu skulle spåna vidare och verkligen lösa problememet, höja bilen är inte ett alternativ för min del :)
Antingen tillverkar man enligt Robs konstruktion och köper PMW styrledshylsor
Eller helt ny framvagn, är tex G4 spindlar "bättre" för vinklarnas skull, tänk inte på stötdämpare/fäste mot kaross. Bil kommer troligen bli ombyggt fordon. Alt 2 hjälper det att bygga nya länkarmar och fäste i kaross som är högre monterade, denna lösning skulle innebära minskad ofädrad vikt med.