handdator

Visa fullständig version : Tips på coilovers till Golf 6



Masen
2013-03-03, 15:08
Funderar eller ska väll rättare sagt köpa coilovers till min golf 6a MEN vilket fabrikat ska man ha?
Någon som har tips eller erfarenhet utav något kit?

Tack på förhand!

sgt_nelson
2013-03-04, 09:54
Jag kör på KW v.1 på min gti ed30 (samma som golf mk6) mycket nöjda med dom. går inte att sänka toook mycket dock, men suverän kvalitet och inte specielt mycket stötigare än orginal gti dämpare o fjädrar.

Köpte mitt kit från England, tror de va Venom motorsport eller awesomegti.co.uk

//Jerry

AndreasE
2013-03-04, 14:59
Håller med om KW, har kört deras coils flera gånger. Bra kvalité på deras produkter tycker jag!

Har ingen erfarenhet alls av de "nya" fabrikaten typ K-Sport och likanade, de har ju en trevlig prislapp på deras saker.

Annars tycker jag att bättre dämpare och fjädrar är underskattat, många kommer väldigt långt på detta. Problemet med coils är ju alla justeringar, och det är viktigt att det blir rätt, annars har man ju såklart inte lika stor nytta av dom.

KW har även kit med bättre dämpare och fjädrar, värt att kolla på tycker jag!

Tezzantezz
2013-03-04, 20:34
Min röst faller på H&R, sjukt bra kvalitet och väldigt prisvärda!
/ Tessan

AndreasE
2013-03-04, 20:44
Min röst faller på H&R, sjukt bra kvalitet och väldigt prisvärda!
/ Tessan

Mycket riktigt, bra grejor det med. Vi har många kunder som är nöjda med h&r, har dock inte provat de själv.

Masen
2013-03-04, 20:44
Tack för tipsen!
Måste tyvärr ställa en dum fråga... En del kit är man tvungen att beställa rätt diameter på dämparna. Är det bara att mäta dämparn eller vad är standard diametern? Dock är det bara en del fabrikat som har olika diameter.

Särås
2013-03-05, 17:48
Kan varmt rekommendera H&R har sålt mycket av deras produkter och aldrig några problem och snabba och enkla leveranser och support av världsklass även för oss som återförsäljare!

Det finns visa marknader där VW använder olika diameter på fjädrar, men överlag 'r det bara den grövre av versioner vill jag minas.

Åkesson
2013-03-05, 17:55
Även jag kör med H&R och är riktigt nöjd

Masen
2013-03-05, 20:57
Om jag inte tänkt köpa nya fälgar så hade jag utan tvekan handlat utav dig igen Stertman ! :)

Särås
2013-03-05, 22:08
Om jag inte tänkt köpa nya fälgar så hade jag utan tvekan handlat utav dig igen Stertman ! :)

Vi får lösa nått bra så Du blir nöjd annars då? ;-)

ThomasT
2013-03-06, 14:03
H&R, KW eller Bilstein är lite hugget som stucket vilken man väljer. Tre kvalitativa tyska tillverkare...

Du bör dock fundera lite på vilken fokus som du har på användandet av bilen, då flera av dem erbjuder olika setuper med olika inriktning?

Stylingsetup / gatsetup eller bansetup?

.

Lillen
2013-03-06, 14:27
Den grövre av måtten är för bilar som går där det finns dåliga vägar(sverige) så oftast är det detta mått som Särås skriver.
H&R verkar vara det vanligaste valet bland nyare VW-ägare i sverige iaf.

Finns ju annars Bilstein och en dela andra märken med.

Antar att du letar i premiumklassen då det pratas KW , H&R & Bilstein?
För de som ligger snäppet under har ju nära nog flera tusenlappar mindre i pris.
Men oftast lite mindre support och andra saker som spelar in.

Kolla äben Eibach , ofta rätt gatanpassade med bra priser och en ganska stor tillverkare.

Hooloowoo
2013-03-06, 19:26
Jag köpte k-sport förra året. Körde inte riktigt så mycket jag ksulle ha önskat, men jag är nöjd med dem. Verkar gå att sänka rätt mycket, styvheten kan också justeras, hur styvt det blir vet jag inte ritkigt än, men det lär jag bli varse med tanke på mina nya bakhjul som är en smula bredare än original..

Masen
2013-03-06, 19:41
Egentligen skulle det duga enbart med fjädrar. Anledningen är främst att bli av med jeep looken.
Bilen är en pendlar bil men känner att jag vill göra något åt utseendet nu när jag ska köpa 19".

Chesmal
2013-03-06, 19:55
H&R, KW eller Bilstein är lite hugget som stucket vilken man väljer. Tre kvalitativa tyska tillverkare...

Du bör dock fundera lite på vilken fokus som du har på användandet av bilen, då flera av dem erbjuder olika setuper med olika inriktning?

Stylingsetup / gatsetup eller bansetup?

.

+1

Vad Thomas säger :)

Premis
2013-03-07, 13:56
Det bästa vore något som:

- Sänker lagom.
- Ej har sämre komfort än orginal.
- Funkar minst lika bra på bana o gata.
- Håller lika bra som orginal.

Undrar on det finns :)

Särås
2013-03-07, 14:54
Många kunder till oss som kör med H&R fjädrar och H&R krängningshämare, det fungerar fint på gata och bana!

AndreasE
2013-03-07, 19:40
Många kunder till oss som kör med H&R fjädrar och H&R krängningshämare, det fungerar fint på gata och bana!

Håller med, fungerar bra.

Premis
2013-04-09, 14:38
Om man teoretiskt skulle få för sig att slänga på ett gäng H&R säkningningsfjädrar, vad mer behöver man inhandla för prylar förutom fjädrarna? (En mek som kan göra jobbet lär jag iofs få hyra men det är underförstått :)).

Övriga saker jag spontant kan tänka mig är:

- Hjulinställning
- Ljusinställning (xenon)

Masen
2013-04-09, 18:37
http://forums.vwvortex.com/showthread.php?5436532-Rockerdan-s-Build-Mod-DIY-Thread!!!&p=77209201&viewfull=1#post77209201

Jag använde mig utav den guiden när slängde i fjädrarna!

QboT
2013-04-22, 09:16
Masen du har ett ypperligt tillfälle att köpa riktigt bra coilisar nu. Kolla nedanlänk till annons. Bättre än så blir det inte till din bil.
http://www.gtiklubben.nu/index.php?section=market&subsection=showad&id=12791

MVH/
QboT

Masen
2013-04-22, 14:52
Typiskt att du kom med annonsen nu. Har redan köpt h&r fjädrar! :cool:

QboT
2013-04-22, 16:30
Haha ja där ser man. Du blir säkert nöjd ändå. H&R e fina grejjer det med:):):)