handdator

Visa fullständig version : Försäkring Golf GTI 35 edition



Hamburger SV
2013-03-02, 17:27
Har i väntan på att få svenskt regnr på min importerade 35 Edition kollat upp försäkringar på en 35 Edition som står på Blocket. Som alltid skiljer det galet mycket mellan olika bolag!!! Eftersom jag importerat bilen ska jag nog ta helförsäkring direkt. Folksam, som var billigast vad gäller importförsäkring var löjligt dyra... Så här ser listan ut just nu

Trygg-Hansa 6802 kr
If 7572 kr
Länsförsäkringar 10779 kr
Folksam 13691 kr

såg dock att med Trygg-Hansa gäller ingen försäkring när man kör på bana, oavsett att man inte tävlar på tid, det verkar ju surt för jag är grymt sugen att ta ut bilen på bana, måste kolla upp om If har samma regel.

Var har ni andra hittat bra försäkringsbolag (inser att det beror på rabatter, var man bor osv, men vore intressant att se om det är nåt bolag som utmärker sig särskilt för att ha bra priser

a128
2013-03-02, 17:42
Gå hit:
https://www.compricer.se/forsakring/bil/

och knappa in regnummer och personummer, ta sedan ett ogiltigt tel-nummer så slipper ni evt. att bli uppringd

edit: ser att bilen ej fått något nummer ännu, man kan kanske leta upp ett nummer på blocket och använda det som vägledning

Henrik.M
2013-03-02, 17:53
Ring runt till försäkringsbolagen och spela ut dom mot varandra.
Börja med att via TELEFON hämta offert hos det försäkringsbolaget du har minst att göra med och avsluta med det försäkringsbolaget där du har flest försäkringar & gärna stannar kvar som kund.
Du har på det sättet bästa förhandlingsläget med "ditt" bolag om dom vill behålla dig som NÖJD kund.
Dom brukar mjukna över telefon & sänka sina priser ganska kraftigt om man talar om för dom att man har bättre erbjudande hos ett annat bolag och i värsta fall kan visa offert på det.
Nämner du sen att du funderar på att flytta resten av dina försäkringar till konkurerande bolag så blir det oftas lite extra fart på dom.

Ring dom och kör lite hederlig "kohandel" över telefon och låt dom jobba för lönen. ;-)

I mitt fall är det Trygg-Hansa som gäller på mina försäkringar.
Dom har helt enkelt bäst pris på de produkter jag utnyttjar , samt en MYCKET bra telefonservice och snabba skaderegleringar utan tjafs.

Hamburger SV
2013-03-02, 17:59
Tack, ska kolla runt lite, har faktiskt också nästan alltid haft Trygg-Hansa, får väl hålla tummarna att ingt händer när man kör på bana.

emilson
2013-03-02, 18:25
Kolla med aktsam. Dotterbolag till th. Ligger oftast under th prismässigt.

Babbe
2013-03-02, 21:08
du har nog svårt att hitta något bolag som gäller vid bankörning idag.

Hamburger SV
2013-03-02, 21:18
du har nog svårt att hitta något bolag som gäller vid bankörning idag.
Så hur gör alla ni som ändå kör på bana? Snabb koll på Ifs villkor tolkar jag som att de är ok med körning på bana så länge det inte sker under tävlingsliknande former, dvs utan tidtagning.

krickan4
2013-03-02, 23:35
Vad gör det för skillnad med tidtagning och bankörning utan tidtagning? man gasar ju ändå på det behöver inte vara tidtagning när man testar gränserna :))

Sjove
2013-03-03, 00:16
Så hur gör alla ni som ändå kör på bana?

De e bara till att köra med sunt förnuft och hålla sig på banan. Din SBF eller SMA och ibland din vanliga försäkring gäller om du blir påkörd på banan.

Min filosofi är att om man inte har råd att kvadda bilen så ska man inte köra på bana. Därför kör jag bara med gamla billiga bilar på bana. Min högst personliga åsikt...

frazer
2013-03-03, 01:11
När jag jämförde på en likadan bil så fick jag klart billigaste priset hos Gjensidige. Där betalar jag strax över 4000 kr per år, jämfört med Trygg-hansa som skulle ha runt 12 000 för motsvarande försäkring.

Hamburger SV
2013-03-03, 10:57
De e bara till att köra med sunt förnuft och hålla sig på banan. Din SBF eller SMA och ibland din vanliga försäkring gäller om du blir påkörd på banan.

Min filosofi är att om man inte har råd att kvadda bilen så ska man inte köra på bana. Därför kör jag bara med gamla billiga bilar på bana. Min högst personliga åsikt...

råd har jag, men om man kan välja så är det ju bättre att ta ett bolag som är generösare, sen är det ju självklart att man kommer försöka köra vettigt. Köra annan bil, nja det är ju den här jag vill köra av mig med...

Hamburger SV
2013-03-05, 13:45
jaha, research avslutad

Trygg-Hansa 6410 kr (med viss mängdrabatt)
If 7572 kr
Gjensidige 7827 kr
Aktsam 8301 kr
Länsförsäkringar 10779 kr
Folksam 13691 kr

Ovan gäller fullförsäkring (eftersom det är en importerad bil har jag ju ingen vagnskada...). En del bolag (dock inte Trygg-Hansa) har märkliga villkor när det gäller importerade bilar, Aktsam kräver t.ex. att man antingen kodar om Immobilizer eller har intyg från säljaren att man fått samtliga nycklar, medan t.ex Länsförsäkringar tar ut en extra självrisk vid maskinskada...

Det får bli Trygg-Hansa, som jag historiskt sett haft många gånger och alltid fått bra bemötande ifrån också!

Premis
2013-03-05, 15:20
Tror jag har Aktsam på min 35a, ca 2800/helår halvförsäkring. Har aldrig hittat nått bolag som står för kalaset om man tar ut den på bana.

Krascha inte är tipset helt enkelt. Man håller sig från hetasporrarna på banan och tar det lugnt så löser det sig.

Det värsta jag vart med om är folk som högt skryter hur många hästar dom har och hur dom ska XXX alla på banan, och sedan skrotar sin bil efter ett par minuter. Tar man det lugnt så slipper man sånt normalt :).

Hamburger SV
2013-03-05, 15:55
Tror jag har Aktsam på min 35a, ca 2800/helår halvförsäkring. Har aldrig hittat nått bolag som står för kalaset om man tar ut den på bana.

Krascha inte är tipset helt enkelt. Man håller sig från hetasporrarna på banan och tar det lugnt så löser det sig.

Det värsta jag vart med om är folk som högt skryter hur många hästar dom har och hur dom ska XXX alla på banan, och sedan skrotar sin bil efter ett par minuter. Tar man det lugnt så slipper man sånt normalt :).

Japp, kommer att ta det lugnt! Man har ju mycket att vara rädd om, eller hur!