handdator

Visa fullständig version : 95 eller 98 oktan till "35-an" o/e R



Hornugglan
2013-03-02, 15:51
Hej!
Jag är nyligen stolt ägare till en Golf GTI 35 Edition men har fått olika svar när det gäller kvaliteten på soppan man ska hälla i denna gudomliga kärra! Enligt säljaren räcker det med 95 men enligt insidan på tanklocksluckan står det klart och tydligt 98 dock med 95 inom parentes - 98 (95), 95 dessutom med ett mindre typsnitt. Läser man sedan manualen står det att inga garantier gäller om man kör på för låg bränslekvalitet och om något skulle hända med motorn. Jag har också mailat med en "35-ägare" på blocket och han har kört 9 av 10 tankar 95 utan problem. Han sa dock att bilen är mappad för 98 från fabrik. Vad innebär detta egentligen?

Jag kollade också en VW broschyr från 2011 med "35-an" medtagen och där står klart och tydligt 95 oktan. Snacka om att man blir förvirrad!!

För min del spelar någon tiondel från 0-100 ingen roll, dvs jag förstår att bilen kanske blir något snabbare och går lite bättre med 98, men jag frågar fr a ur ett garantiperspektiv samt om det är farligt att köra motorn med 95. Är det på egen risk?

Finns det någon som kan belysa frågan ordentligt vore jag jättetacksam! Ska snart tanka bilen själv för första gången.

a128
2013-03-02, 16:01
Det går bra med 95 oktan , knacksensor går in och reglerar tändpunkt och evt. laddtryck, den som menas med för lågt oktantal är om man tankar tex. 91/92 oktan som dock inte finnes i Sverige,
om något år kommer 95-E10 bensinen till Sverige som innehåller ca 10% sprit vilket gör att den då i praktiken kommer att hålla ca 97 oktan

AndreasE
2013-03-02, 16:04
Hej!
Jag är nyligen stolt ägare till en Golf GTI 35 Edition men har fått olika svar när det gäller kvaliteten på soppan man ska hälla i denna gudomliga kärra! Enligt säljaren räcker det med 95 men enligt insidan på tanklocksluckan står det klart och tydligt 98 dock med 95 inom parentes - 98 (95), 95 dessutom med ett mindre typsnitt. Läser man sedan manualen står det att inga garantier gäller om man kör på för låg bränslekvalitet och om något skulle hända med motorn. Jag har också mailat med en "35-ägare" på blocket och han har kört 9 av 10 tankar 95 utan problem. Han sa dock att bilen är mappad för 98 från fabrik. Vad innebär detta egentligen?

Jag kollade också en VW broschyr från 2011 med "35-an" medtagen och där står klart och tydligt 95 oktan. Snacka om att man blir förvirrad!!

För min del spelar någon tiondel från 0-100 ingen roll, dvs jag förstår att bilen kanske blir något snabbare och går lite bättre med 98, men jag frågar fr a ur ett garantiperspektiv samt om det är farligt att köra motorn med 95. Är det på egen risk?

Finns det någon som kan belysa frågan ordentligt vore jag jättetacksam! Ska snart tanka bilen själv för första gången.

Vad jag har hört så ska alla Tfsi motorer gå på 98. Bilar som har högre effekt i synnerhet.

Bilarna är gjorda för att köras på 98, vilket enl VW kan betyda att man får störningar om man kontinuerligt kör på 95.

Mina egna bilar som har Tfsi motorn har jag alltid kört på 98 av denna anledning. Enl mina beräkningar så drar bilen mer med 95, så pass mycket mer så att det är värt pengarna som 98 kostar extra.

Mitt råd är att köra på 98, då slipper du dessutom etanol inblandningen som inte finns i 98 oktan.

Mvh
Andreas

Fredrix
2013-03-02, 16:16
Bilarna är gjorda för att köras på 98, vilket enl VW kan betyda att man får störningar om man kontinuerligt kör på 95.

Tar motorn skada av 95 så är de ju rent ut sagt dåliga. Det är ju en standardmotor som sitter i bruksbilar.
Körde enbart 98 på min förra GTi (mkV) tills de bytte ut pumparna här mot e85. Fick då 5 mil att åka för att tanka 98.

DPC
2013-03-02, 16:45
Just "gamla" 2,0 TFSI-motorn som sitter i Gti V, Ed30, Ed35 och R är gjord för 98 oktan och kan undantagsvis köras på 95 oktan, därför står 95 oktan inom parentes på tanklockets insida. Sen är det självklart så att bilen knackreglerar ned sig med 95 oktan, så det ska inte vara någon fara att köra en stund på 95. Håller med att det är oklart vad som egentligen gäller. Har också sett svenska broschyrer som säger 95 oktan, medan tyska dito är tydliga med att 98 oktan gäller. Jag har sett ett antal fall för 2,0 TFSI som har koksat rejält i inloppsröret efter att ha kört med 95 oktan, sen om det beror på bränslet eller andra faktorer vet jag ej. Jag har aldrig ens funderat över vilket bränsle jag hällde i min förr Gti v eller min nuvarande R.. Tankade faktiskt 10 liter 95 i min r för första gången på tre år för ett par veckor sedan när jag klantade till det på motorvägen mellan Nyköping och Södertälje. Och skillnaden märks bland annat på att växelindikatorn begär uppväxling på höga varvtal och full gas. Det har den aldrig gjort tidigare.

AndreasE
2013-03-02, 18:09
Det går bra med 95 oktan , knacksensor går in och reglerar tändpunkt och evt. laddtryck, den som menas med för lågt oktantal är om man tankar tex. 91/92 oktan som dock inte finnes i Sverige,
om något år kommer 95-E10 bensinen till Sverige som innehåller ca 10% sprit vilket gör att den då i praktiken kommer att hålla ca 97 oktan

Jag blev tvåa :)

Dock så finns det vissa som fått problem med sina Tfsi efter att enbart ha kört på 95, ryckig gång bl.a.

Men det finns klara nackdelar med etanol i bränslet, ingen fara nu, men när de höjer blandningen med upp till 10% så känns det sådär.

Kan bilda rester i motorn efter förbränning
Lägre energi innehåll
Sämre smörjförmåga
Högre förbrukning

Det som stör mig lite är att priset på 95 inte kommer sänkas, trots större del av den billigare etanolen.

Mvh
Andreas

Hamburger SV
2013-03-02, 18:16
Grattis till en fantastisk bil, jag har också precis blivit ägare till en 35 Edition, hade samma fundering som du men har för säkerhets skull tankat 98, med tanke på kommentarerna i tråden lär jag fortsätta med det...

Mk1
2013-03-02, 19:01
I denna tråd finns lite info om vad som kan hända med 95 oktan i TFSI motorn...
http://www.gtiklubben.nu/forum/showthread.php?17064-Kraftigt-nedsmutsat-insug-Golf-gti-2005-Vad-kan-detta-bero-p%E5-FOTON!

AndreasE
2013-03-02, 20:00
I denna tråd finns lite info om vad som kan hända med 95 oktan i TFSI motorn...
http://www.gtiklubben.nu/forum/showthread.php?17064-Kraftigt-nedsmutsat-insug-Golf-gti-2005-Vad-kan-detta-bero-p%E5-FOTON!

Precis det jag menade, och eftersom förbrukningen sjunker finns det inte heller någon ekonomisk vinst i att köra 95.

Hornugglan
2013-03-02, 21:36
Ja denna länk skapar ju ännu mer ångest om det nu bevisligen verkligen är orsakat av 95 oktanig bensin! :-) Ni som har kört både 95 och 98, hur mycket skiljer det i bränsleförbrukning? Utan att vara alltför mycket snålänning så skiljer det ju ändå upp till 70 öre litern för 98. Går det på ett ut tack vare lägre förbr?

- - - Dubbelpost? - - -

Grattis till dig också! Blir nog 98 även för mig.

a128
2013-03-02, 21:40
Den Golf 1,6Fsi från 2004 jag haft gick märkbart billigare och bättre/mjukare på 98/99 oktan än 95, men tog man 95okt spetsat med E85 för en 50-100:- så gick den tom. bättre än på ren 98/99okt

Hornugglan
2013-03-02, 21:41
Vad jag har hört så ska alla Tfsi motorer gå på 98. Bilar som har högre effekt i synnerhet.

Bilarna är gjorda för att köras på 98, vilket enl VW kan betyda att man får störningar om man kontinuerligt kör på 95.

Mina egna bilar som har Tfsi motorn har jag alltid kört på 98 av denna anledning. Enl mina beräkningar så drar bilen mer med 95, så pass mycket mer så att det är värt pengarna som 98 kostar extra.

Mitt råd är att köra på 98, då slipper du dessutom etanol inblandningen som inte finns i 98 oktan.

Mvh
Andreas

OK. Tack som sagt för alla kloka råd och tankar.

AndreasE
2013-03-02, 22:54
Ja denna länk skapar ju ännu mer ångest om det nu bevisligen verkligen är orsakat av 95 oktanig bensin! :-) Ni som har kört både 95 och 98, hur mycket skiljer det i bränsleförbrukning? Utan att vara alltför mycket snålänning så skiljer det ju ändå upp till 70 öre litern för 98. Går det på ett ut tack vare lägre förbr?

- - - Dubbelpost? - - -

Grattis till dig också! Blir nog 98 även för mig.

Precis som jag skrev så när jag jämförde själv på vår Passat -07:a med Tfsi motorn så tjänade man tom på att köra 98.
Nu var det inga vetenskapliga tester, men ändå.
Med tanke på problemen som kan komma är det nog att vara lite dumsnål.

Hornugglan
2013-03-02, 23:53
OK. Låter sunt! Det får bli 98

emilson
2013-03-03, 00:17
Ja denna länk skapar ju ännu mer ångest om det nu bevisligen verkligen är orsakat av 95 oktanig bensin! :-) Ni som har kört både 95 och 98, hur mycket skiljer det i bränsleförbrukning? Utan att vara alltför mycket snålänning så skiljer det ju ändå upp till 70 öre litern för 98. Går det på ett ut tack vare lägre förbr?

- - - Dubbelpost? - - -

Grattis till dig också! Blir nog 98 även för mig.

Det skiljer 40 öre normalt sett mellan 95 och 98 oktan. Däremot när det är priskrig på soppan skiljer det mer eftersom det krigas bara på 95 oktan.

Caddy1988
2013-03-03, 08:26
40 öre per liter, vad gör det på en 60 liters tank. 24 kr, det är det fan värt o köra 98 på, bilen går bättre, om det nu är en prestandabil, är det en vanlig bil utan turbo o grejer, så tar den bara mer soppa.

boster
2013-03-03, 11:02
40 öre per liter, vad gör det på en 60 liters tank. 24 kr, det är det fan värt o köra 98 på, bilen går bättre, om det nu är en prestandabil, är det en vanlig bil utan turbo o grejer, så tar den bara mer soppa.

Hm.... där har du fel du kommer längre på en tank 98 mot 95 i en vanlig sug motor på grund att det är två olika energivärde du behöver inte gasa lika mycket med 98 mot 95

J.L
2013-03-03, 15:19
Precis, körde alltid 98 i alla bilar, tills det har försvunnit på alla tappar häromkring, så nu har jag inget val, och förbrukningen ökar med någon deciliter.

Peter-C
2013-03-03, 17:26
OK. Låter sunt! Det får bli 98

En och annan gång kan man tanka 95 i en bil som är avsedd för 98, som sagts så finns det ju inte 98 tillgängligt alltid. Vid de tillfällen jag gjort det brukar jag köra mer ”kärringaktigt”.

Ligga och fresta på med 95 i tanken ska man nog undvika med en sådan bil =).

Grattis till en trevlig bil. BTW Du behöver absolut inte ha ångest för några 95 tankningar, men jag förstår din tanke....

/Peter