handdator

Visa fullständig version : Strul med manuell fönsterhiss



golfjessie
2007-08-09, 23:36
Fönsterhissen på passagerarsidan i min 2-d Golf III strular en massa, det är en manuell hiss med vev och det går riktigt trögt, speciellt vid uppvevning och då den sista biten. Vi har försökt att smörja upp delarna i dörren med det hjälpte inte direkt mycket. Någon som har tips på vad man kan göra?


Mvh Jess

Mr dOhC
2007-08-09, 23:50
Vajern börjar gå sönder, snurrar upp sig och fastnar så att det går trögt. Gissar jag på. Har råkat ut för det. Blev värre och värre sen gick vajern av och rutan rasade ner i dörren :-P.

Är det så i detta fallet behöver du byta hela mekanismen till den dörren. Kostar 500-600kr för delen på VAG. Försök hitta en självplock skrot då kan du komma billigt undan som jag gjorde. Jobbet är enkelt så det fixar man själv om man pillat lite med bilar innan.

Raz
2007-08-10, 07:13
Prova med att smörja vajern först innan du köper en ny mekanism. Det hjälpte för mig på en Golf 2a som jag hade.

golfjessie
2007-08-10, 12:49
Tack för era svar, såvitt jag kunde se så fanns det två vajrar, en som satt under rutan och en på högra sidan som går längs med rutan. Eller har jag fattat det helt galet?

Vi testade att smörja men det gjorde marginell skillnad.

Bengan.U
2007-08-10, 13:32
Hej.

Ja där är två vajrar.
Vad som händer är att kardelerna
går av i höljet.Fastnar och så
småningom får man inte upp/ner rutan :-(
Shiten gick av :-/ Att försöka byta vajern
kan man ge upp dyrekt.Försök istället
hitta en fungerade hiss på skroten eller
köp en ny.Det blir aldrig bra med att försöka
smörja för efter ett tag så går vajern ändå av.
Då kan det ju som grädde på moset vara
-20 grader kallt ute oxå :-(

MVH/Bengan.U-20