handdator

Visa fullständig version : Tips på R32 Dynaudio upgrade...



firefreak
2013-02-26, 10:56
Tjoho!

Ville bara tipsa om en enkel upgrade för er med Volkswagen Sound i era R32.

EOS och Passats Dynaudiosystem har ett slutsteg som passar rakt av i R32an och som ger dubbla effekten och bättre ljud.

Väldigt eftertraktade slutsteg och dom såldes ut av VW 2011 för ca 11 dollar. Nu kostar ersättaren ca 9000:- som dessutom inte passar.

Artikelnumret som passar är: 1Q0 035 456 B.

Happy hunting!

Merlinen
2013-02-26, 12:56
Volkswagen Sound = 10 högtalar kittet?

3 i vardera framdörrarna och 2 i back??

firefreak
2013-02-26, 13:11
Exakt. Du måste ha slutsteget under förarstolen. Är där inget slutsteg så måste kabelstocken bytas och stereon kodas om.

Merlinen
2013-02-26, 13:18
ok, då skulle det fungera på min altså.

Cullberg
2013-02-26, 14:28
Jag gillar skarpt denna typen av uppgradering.
Har du fått hem den som som du beställde Ola?


ok, då skulle det fungera på min altså.

Har du slusteg som standard Fredrik?

Merlinen
2013-02-26, 14:56
Jag gillar skarpt denna typen av uppgradering.
Har du fått hem den som som du beställde Ola?



Har du slusteg som standard Fredrik?

Japp, har 10 högtalare med slutsteg under förarsätet som standard på min.

Cullberg
2013-02-26, 15:16
Japp, har 10 högtalare med slutsteg under förarsätet som standard på min.

Jag har också 10 högtalre, men har inte kollat om jag har slutsteget. Tycker ljudet orignal är helt kass...

Merlinen
2013-02-26, 15:30
Jag har också 10 högtalre, men har inte kollat om jag har slutsteget. Tycker ljudet orignal är helt kass...

Ok, då ska du också ha ett steg under förarstolen

Cullberg
2013-02-26, 18:55
Ok, då ska du också ha ett steg under förarstolen

Det visade sig att jag inte hade detta. Du har REH utrustningspaket medans jag har REG som utrustningskod. Synd.

firefreak
2013-02-26, 23:22
Som jag har förstått det så om upgraden ska fungera så måste bilen ha slutsteget där original.

Jag fick slutsteget idag men monterade haldexupgraden ikväll istället. Slutsteget monteras imorgon. Jag återkommer med hur det låter... :)

Ekan
2013-02-27, 00:37
Om man har Dyna audio på en golf mk6 är det rätt eller fel antal högtalare då?!

Chesmal
2013-02-27, 07:28
Va fan , det tar ju aldrig slut med att köpa saker till bilen :]

firefreak
2013-02-27, 08:40
Va fan , det tar ju aldrig slut med att köpa saker till bilen :]

Träffade en till med en r32 här nere igår som bara bytt luftfilter på sin än så länge. Han sa samma sak som när jag fick provköra din Andrej. "Det här måste jag också ha"... :)

QboT
2013-03-19, 17:49
Kollade min utrustningskod o jag har med "REH" precis som Merlinen, vilket innebär att Merlinen får leta upp inte bara ett utan två sådana slutsteg.....:) Messa mig när du hittat de Merlinen.

Firefreak har du testat än??? kom igen berätta NUUUUUUUU....:)

Merlinen
2013-03-19, 17:50
Kollade min utrustningskod o jag har med "REH" precis som Merlinen, vilket innebär att Merlinen får leta upp inte bara ett utan två sådana slutsteg.....:) Messa mig när du hittat de Merlinen.

Firefreak har du testat än??? kom igen berätta NUUUUUUUU....:)

Det var tyvärr trasigt det Ola fick :(
Så det behövs då 3st ;)

Edit:

Verkar som att "3C0 035 456 L" också passar men är ej 100% säker än, kollar vidare.

firefreak
2013-03-20, 21:26
Det var tyvärr trasigt det Ola fick :(
Så det behövs då 3st ;)

Edit:

Verkar som att "3C0 035 456 L" också passar men är ej 100% säker än, kollar vidare.

Tjo.

För att bespara er problem så ser fitment numren ut såhär:
1Q0 035 456 B Confirmed R32 fit
3C8-035-456 B Verified Jetta fit (R32)

Dessa är de enda som passar. De andra har antingen fel antal högtalare, fel typ av delningsfilter eller liknande.

Trots en mellanregister kanal som var kass på det jag hittade så märkte man direkt skillnad. Stramare bas, bättre diskant och klart mer detaljer.

Vissa äldre RNS510 kan behöva kodning med Vagcom till kod 7 för Dynaudio.

QboT
2013-03-21, 08:06
firefreak du skriver så att QboTiddi inte fattar. Det övresteget 1Q0, det fattar jag att det sitter i EOS o passar i golfen. So far so good. Men det undre som nu tillkommit 3C8, vilken bil hittar man det i?(Passat), o verified Jettafit, huh? Passar i våra golfar??
*går o tar en treo, sluuuuurp*

QboT
2013-04-16, 09:38
Jag får hoppa över detta med slutsteg ett tag. Jag får inte ens min RCD510 att fatta att det sitter slutsteg i bilen. Just nu kör den högnivåsignal till slutsteget o kopplar jag in VAS-PC till den så tror bilen att det e en RNS510 som sitter i bilen. Vet inte om man kan göra någon typ av hardware reset på radion o försöka koda om från början. Kan ju vara så att gateway o 510:an inte lirar så bra. För ny stereo för min gamla gateway. Sitter fast nu.
Värsta scenariet är väl att sätta tillbaka 500:an o sälja av 510:an. Men den e ju sååååå snygg.

Cullberg
2013-04-16, 12:36
Jag får hoppa över detta med slutsteg ett tag. Jag får inte ens min RCD510 att fatta att det sitter slutsteg i bilen. Just nu kör den högnivåsignal till slutsteget o kopplar jag in VAS-PC till den så tror bilen att det e en RNS510 som sitter i bilen. Vet inte om man kan göra någon typ av hardware reset på radion o försöka koda om från början. Kan ju vara så att gateway o 510:an inte lirar så bra. För ny stereo för min gamla gateway. Sitter fast nu.
Värsta scenariet är väl att sätta tillbaka 500:an o sälja av 510:an. Men den e ju sååååå snygg.

Måste bara vara felkodat?

firefreak
2013-04-16, 15:15
Jag får hoppa över detta med slutsteg ett tag. Jag får inte ens min RCD510 att fatta att det sitter slutsteg i bilen. Just nu kör den högnivåsignal till slutsteget o kopplar jag in VAS-PC till den så tror bilen att det e en RNS510 som sitter i bilen. Vet inte om man kan göra någon typ av hardware reset på radion o försöka koda om från början. Kan ju vara så att gateway o 510:an inte lirar så bra. För ny stereo för min gamla gateway. Sitter fast nu.
Värsta scenariet är väl att sätta tillbaka 500:an o sälja av 510:an. Men den e ju sååååå snygg.

Mja, har du köpt en för ny RCD-510 eller RNS-510 så måste du byta CAN-gateway också.

QboT
2013-04-16, 17:10
510:an e 2012 års modell. Det e säkert som Cullberg säger att den e felkodad. Men VAG:s eminenta VAS-PC klarar inte av detta om maninte har HEX:koderna som behövs. Så vad jag skulle behöva för att få det att funka via VAS-PC e en likadan bil som har VWsound o en 510. Skulle man få hexkoden från en sådan så skulle det inte vara några problem, men det e ju inte så lätt. Goooooglat runt men alla verkar använda VAG-com till detta. Även kollat med teknisk support på VW o ovanstående var vad han föreslog. Det finns inga färdiga hex att mata in....:(
Det jag googlat så verkar det vara som Cullberg säger,att en VAG-COM skulle kunna vara lösningen. Har en på jobbet som har en,men hans kabel verkar inte fungera längre så han skall beställa en ny om 2 veckor (palla vänta), så får vi se om jag kan få liv i grejjerna.

Vågar knappt spela på den nu då jag misstänker att den skickar högnivåsignal till slutsteget o det kan ju inte steget må bra av direkt. får ha upp volumen på 50% för att det skall bli "normal" lyssningsvolym.

firefreak, jag har googlat runt på gatewayen men kan inte hitta att jag måste byta om jag inte drabbats av "battery drain issue", o det har jag inte. Säger du att jag måste byta den ändå pga att jag har för ny stereo?

Merlinen hade samma system i sin tror jag, men haugeman(nya ägaren) kanske har tillgång till VAS_PC o kan läsa ut hexen:):)

Cullberg
2013-04-16, 17:48
Jag har Vag-com, i "närheten" av Göteborg. Men har inte hundra koll på hur den skall installeras dock!

QboT
2013-04-19, 17:49
Den installeras i din laptop, drivrutin för kabeln krävs men drivrutinen e med på cd-n. Sen skall det bara vara o plugga den i bilen o köra.HAr hittat en VAG-com i frölunda som jag skall åka till vid tillfälle o se om det hjälper. Annars åker 510:an ut o 500:an in igen.....(:

Cullberg
2013-04-19, 18:36
Jo så långt är jag med, jag menade själva installationen an 510:an

QboT
2013-04-20, 11:44
Ah då e jag med. Det enda man behöver när man byter stereon e en antennadapter bak på radion då genII o III har olika anslutningar, annars e själva handsken samma. Köpte min adapter på VAG för en trehundring. Man kan även använda endast den ena av antennanslutningarna bak på radion o behöver då ingen adapter, men jag tror det e något lurigt för när jag gjorde det så fick jag betydligt sämre mottagning på radion så på något sätt har fm/am något gemensamt i antennsystemet.
I bakluckan sitter en antennförstärkare på v-sida o den nedersta tråden i baktutan är antenn+att det finns antenn på taket.

Vad har du för radio i din Cullberg?