handdator

Visa fullständig version : Kulledsförlängare??? Topplagringar???



GTI G60
2013-02-26, 07:55
Har funderat på att få lite bättre vinklar på bärarmen på min Golf Mk2 nu när den är ganska sänkt.
Har någon erfarenhet av "kulledsförlängare" och vart har ni köpt dom?
Hittar i USA och UK, men handlar ju gärna här i Swe.
Eller någon som har cad-ritning på dom :)

Även Justerbara Topplagringar står på önskelistan.
Vill kunna justera Camber och Caster separat, inte som på t.ex DLI-Tekniks.
Tips?

Lillen
2013-02-26, 19:49
Jag har inte hittat i Sverige iaf.

Topplagringar finns ju att hitta med då får man ju montera på annat vis än orginal!

GTI G60
2013-02-26, 20:22
Vart ska man köpa dom då?

Vart hittar du Topplagringarna i Sverige?

Lillen
2013-02-26, 20:37
Vart ska man köpa dom då?

Vart hittar du Topplagringarna i Sverige?

Vill du svetsa finns det på www.igmab.se
De bygger racingbilar , rallycrossbilar och avancerade gatbilar.
Bra kvalla och god service , inte billigast.

Duger det med såna runda , så köper du de som har offset , så får du ju lite både camber & caster.
De finns ju hos DLI men även ebay eller andra.

GTI G60
2013-02-26, 21:07
Rätt dyra tyvärr.
Får kika runt lite, eller göra egna.

Men kom gärna med massa tips på kulledsförlängare och topplagringar....

MiWi
2013-02-26, 23:02
Vart går "gränsen" för där kulledsförlängarna bör användas på ett chassi? Även jag funderar på att investera i det.

Lillen
2013-02-26, 23:27
Vart går "gränsen" för där kulledsförlängarna bör användas på ett chassi? Även jag funderar på att investera i det.

Egentligen så fort länkarmarna passerar vågrätt läge både statiskt OCH vid infjädring.
Det vill säga är det mer än vågrätt(uppåtpekande) vid stillastående så lär det bli en del "bumpsteer" vid infjädring. Att det sedan om man passerar vågrätt läge i statiskt tillstånd bli ganska mycket mindre mått mellan infästningarna när det fjädrar in är ju logiskt då en bil med McPherson ju OFTAST har lite camber OCH caster som ställer till det ytterligare.

Det kan ju vara en ide att fundera på ett så kallat "bumpsteerkit" åxå som sänker infästningen på styrleden OM man tänker flytta infästningen för kulleden!

Så det är bara att börja fundera ut något smart =)

Babbe
2013-02-27, 18:15
sänker man kulleden (sänker rollcentert) måste man sänka styrstaget också annars får man väldigt mycket bumpsteer och konstigt uppförande

Lillen
2013-02-27, 19:23
Instämmer med Babbe!

GTI G60
2013-02-27, 21:09
Ja Bumpsteer ska jag självklart fixa om jag fixar kulleden.
Vad är för/nackdelar med att förlänga kulleden mot att höja upp den?

typ så..
1298

Lillen
2013-02-27, 22:27
Det där är helt fel.
Med en sån lösning flyttar du bara problemet.
Spindelleden sitter ju forfarande på samma plats med samma mått i sin led.
Det är ledpunkten du måste flytta INTE infästninge!

Är du med?

Tänk en rak linje mellan spindelled och topplagring.
Om man flyttar upp infästningen så ändrar du ju inte ledens geometri.
Den blir den samma men länkarmen hamnar i ett annat läge.

Svårt att förklara enkelt.

GTI G60
2013-02-28, 10:04
Förstår...

Sn00k
2013-02-28, 12:44
slå en kik på dessa: http://www.usrallyteam.com/index.php?main_page=product_info&cPath=76_206_219&products_id=1399

kanske inte dom billigaste, men riktigt trevlig kvalite.
camber + caster fullt justerbart, med hjulen på marken, som det ska vara.. ökar kontakten med vägen enormt, utan att flyta runt eller kännas stötigare än original.. behöver inte skruvas/moddas dit heller.

finns mer godsaker värda att slå ett öga på i den kategorin: http://www.usrallyteam.com/index.php?main_page=index&cPath=76_206_219

Scott på USRT är bra att ha å göra med och har inga problem att skicka till sverige, kan vara intressant nu när dollarn står rätt okej i kurs.. =)

GTI G60
2013-03-01, 07:07
Verkar ju nice att man kan justera utan hissa upp.
Men jag som inte är så grym på utrikiska, går camber justera utan att ändra caster och tvärt om?

Sn00k
2013-03-01, 12:38
man justerar båda sammtidigt medans man har tex lasermätning på bilen, går att justera och hålla en av dom still med hjälp av en spärrskaftsförlängare, när man sen är nöjd med dom båda så låser man lagringen med en bult ovanifrån.
dom är ganska smidiga att hålla på med och används flitigt inom rallycross på andra sidan pölen, så dom tål en hel del stryk jämfört med original-lagringarna.

att justera någonting upphissat är ju helt värdelöst då man får hålla på å chansa å lyfta upp bilen ett 10-tal gånger innan man hamnar rätt då man ändå måste mäta i nersänkt läge.. står bilen med vikten på hjulen så blir det rätt direkt.

GTI G60
2013-03-01, 14:45
så man kan justera camber utan att caster rör sig?

GTI G60
2013-03-04, 07:35
Skickade iväg en beställning igår :)
Ball Joint Extenders och Track rod flip kit.
http://ourtech.bigcartel.com/category/mk2-golf

Ska bli intressant om jag märker någon skillnad.

Lillen
2013-03-04, 19:18
Härligt!
Hoppas det fungerar med frakt mm.
Skriv gärna hur det fungerat då.

GTI G60
2013-03-05, 06:53
Ja det ska väl funka bra med frakten skulle jag tro.
3v leveranstid, men det gör mig inget.