handdator

Visa fullständig version : Prisbild golf r mk6



Mikegti
2013-02-25, 18:37
Haft min 2012 R utannonserad drygt en månad nu ligger 25000kr under billigaste 12:an på blocket och intresset är nästan obefintligt. Jag tycker det är lite märkligt. Men folk håller kanske extra hårt i plånboken nu. Det finns både 10or och 11or i samma pris klass dom har lite bättre utr men mer mil.
Skulle skaffa en lite mer pendlings vänlig kärra som det inte gör ont att lägga mil på.
Den får ligga kvar annons tiden ut men det ser väldigt trögt ut
Med vänlig hälsning, Mike

DPC
2013-02-25, 19:09
Hur ser din spec ut? Hur många dörrar? Vilken växellåda? Och när är bilen tagen i trafik?

Mikegti
2013-02-25, 19:29
http://www.blocket.se/vastmanland/Golf_R_nyskick_laga_mil_44455025.htm?ma=1
Bilen är en tidigt uttagen 2012 modell 11orna var slut när denna beställdes togs ut 2011-07.
Helt avstängbar esp samt led belyst regskyllt resten står i annonsen rullat 1600mil idag.
Med vänlig hälsning, Mikael

samuel2
2013-02-25, 19:38
Mycket snygg bil!

Gör det inte ondare att sälja bilen än att lägga mil på den... Bättre pendlingsbil året runt än Golf R är svår att tänka sig i alla fall om du vill köra säkert och snabbt till jobbet. Min ED35 2012 (visserligen ingen R men ändå) rullar runt 3,5' per år. Behåll.

Om vi förutsätter att den är 1,5 år gammal alltså bör den med "vanliga" uträkningar vara värd runt 0.8x330' alltså runt 260'. Sedan är nog årstiden fel för att sälja en sportig Golf.

DPC
2013-02-25, 19:48
Just kombinationen tre dörrar och manuell kan vara lite mer svårsåld än tex en femdörrars med dsg. Men manuell låda är i mina ögon ett köpargument! Delar samuel2 prisuppskattning. Det finns många drömmare på blocket.. Nej, behåll bilen om du inte får acceptabelt betalt och vänta åtminstone till våren.

Själv så släpper jag min R i inbyte till en handlare i april då jag har beställt ny bil. Fick acceptabelt betalt och kommer inte bemöda mig att sälja själv.

Mikegti
2013-02-26, 06:26
Uträkningen borde se ut så här 360x0,8=288000
Manuell låda var ett krav från mig läst för mycket skit om dsg.
Borde va säsong nu på vintern då den är roligast att köra.
Den får bli kvar och det gör absolut ingenting
Mike

DPC
2013-02-26, 07:05
Jag hoppas första ägaren inte betalt bruttopris på bilen? Värdeminskning räknas från faktiskt betalt pris och ingen fiktiv summa. Jag brukar skriva av mina bilar med 15 % årligen av ingående värde. Har stämt ganska bra hittills. Ex, om en bil kostar 340' netto ny och sedan är ett år och åtta månader gammal så blir det precis 260'.

Som sagt, manuell låda är ett säljargument! Jag valde att inte gå in mer i detalj men visst spelar alla problem med dsg roll!

Fundera ett varv över hur din annons ser ut. Stolpa gärna upp fakta istället för massor med löpande text och så skulle jag tagit bort onödig info om Esp. Die hards som vill sladda vet att 2012 har en generösare Esp, övriga, den stora massan kan missförstå din andemening och tro att du kört skiten ur bilen med urslagen Esp.

Peter-C
2013-02-26, 18:15
Tycker ni är för optimistiska avseende värdeminskningen.

15-20 % per år av restvärdet skulle jag föreslå. Viss prutmån får ju de flesta så den bör minskas från köpesumman. Tar vi då tex 335 tkr med denna kalkyl blir utgångsvärdet 335 (år 1) -50tkr (6 mån år 2 restvärde 285tkr) -21tkr = 264 tkr.
Tappet är ju större de första åren. Jag vill absolut inte vara negativ, endast min uppfattning. 15 % känns nästa för lite de första åren...

/Peter

PS Kanonfin Bil!!

Tezzantezz
2013-02-26, 19:17
Tycker det är otroligt hur mycket Golf R har tappat i pris, trodde dom skulle stå mycket högre!
Men marknaden verkar vara väldigt dålig i huvudtaget, inte bara för Golf R!?
/Tessan

Marcus
2013-02-26, 19:21
Utan att kunna R-marknaden så skulle jag nog säga att det enda som jag kan se som negativt är att den är 3-dörrars och saknar original grill. Tror att det ger färre potentiella kunder. I övrigt en toppenbil och härligt med en manuell :-)

davve
2013-02-26, 19:24
Pendlingsvänlig bil att lägga mil på = Corvette? :)

Tezzantezz
2013-02-26, 19:50
saknar original grill.

Gör den?
Är väl "bara" ett svart VW emblem?
/Tessan

Crille82
2013-02-26, 20:16
Man skulle kunna göra en jämförelse med min GTI som jag försökte sälja i höstas. Bilen är likt trådskaparens 3-dörrars, vilket troligtvis gör att man tappar 9 av 10 potentiella köpare. Hur som helst... Den är United grey, har RCD510, Dynaudio, backkamera, 19" Interlagos-replika samt 17" original Denver med dubbfria vinterdäck. Kostade ny, 283500:- brutto + sommarhjul, dvs ca. 295´.
När jag försökte sälja var bilen ganska precis två år gammal och gått strax under 2000 mil. Annonsen var bättre än de flesta på Blocket och jag begärde 189´, fanns ingen -11 med så få mil i närheten av vad jag begärde. Intresset var absolut noll, ingen kom och tittade och annonsen gick ut på tid efter två månader...

Tror tyvärr inte en 3-dörrars R är lättare att sälja än en 3-dörrars GTI...

DPC
2013-02-26, 20:46
Tycker ni är för optimistiska avseende värdeminskningen.

15-20 % per år av restvärdet skulle jag föreslå. Viss prutmån får ju de flesta så den bör minskas från köpesumman. Tar vi då tex 335 tkr med denna kalkyl blir utgångsvärdet 335 (år 1) -50tkr (6 mån år 2 restvärde 285tkr) -21tkr = 264 tkr.
Tappet är ju större de första åren. Jag vill absolut inte vara negativ, endast min uppfattning. 15 % känns nästa för lite de första åren...

/Peter

PS Kanonfin Bil!!

Bara nyfiken, men vilka menar du är för optimistiska? Jag och Samuel har föreslagit 260' och du 264'. Är väl bara ts som har en högre uppfattning om priset? Sen håller jag med om att tappet är värst i början, men om det är 15 eller 20 % beror lite på mindset när man räknar. Jag räknar alltid från nettopriset och då brukar 15 % funka bra.

DPC
2013-02-26, 20:50
Tycker det är otroligt hur mycket Golf R har tappat i pris, trodde dom skulle stå mycket högre!
Men marknaden verkar vara väldigt dålig i huvudtaget, inte bara för Golf R!?
/Tessan

Den har klarat sig ganska bra i jämförelse med andra dyrare bilar. Har bekanta med nya BMW som skalat av hälften av nypriset på tre år.. Ju dyrare bil desto värre relativ värdeminskning.

Peter-C
2013-02-26, 21:24
Bara nyfiken, men vilka menar du är för optimistiska? Jag och Samuel har föreslagit 260' och du 264'. Är väl bara ts som har en högre uppfattning om priset? Sen håller jag med om att tappet är värst i början, men om det är 15 eller 20 % beror lite på mindset när man räknar. Jag räknar alltid från nettopriset och då brukar 15 % funka bra.

Jag uttryckte mig lite luddigt - tror att det är mer än 15 % årligt tapp på så nya bilar som 1 -2 år gamla. Det har inget med att det är en R att göra. Gäller säkert generellt. Skrev ju 15 – 20 % säg någonstans mitt emellan, då blir det lägre pris än vad jag skrev typ 240 -250kkr.

Till sist så regleras det ju vad nästa ägare vill betala för bilen, marknadskrafterna.

5 dörrars GTI -09 - -11 mk6 har under hösten trillar ned en bra bit under 200 kkr i snabb takt. Skiljer ju avseende miltal utrustn. osv..

Worst case är ju att man blir stående med en fräsch blåmet R med snyggt svart VW emblem. Får man för dåligt så kan man lika väl njuta av bilen och lägga mil på den. Med åren så bromsas ju prisfallet.

/Peter

Marcus
2013-02-26, 21:37
Gör den?
Är väl "bara" ett svart VW emblem?
/Tessan

Ja, men i mitt tycke är det inte ett originalutförande.

Crille82
2013-02-26, 21:59
Kollade lite snabbt på R-utbudet på Blocket. De flesta objekten närmar sig tre år gamla och har ofta gått 4-5000 mil. Det begärs ca. 250-260´, i mitt tycke helt orimligt när de kostade ca. 320-330´ netto nya. Köpa en bil för 320´, köra tre år och 5000 mil och sälja för 240-250´ är helt orealistiskt...

Såldes för inte länge sedan en "ny" hallbil (R -12 som gåt 50 mil) på mitt jobb för 285´. 4-dörrars med RCD510, 19" och sollucka.

Tezzantezz
2013-02-26, 22:01
Ja, men i mitt tycke är det inte ett originalutförande.

Emblemet sitter så man vrider på det för att byta tillbaka till original om nu Mikael bytt till ett svart och inte lackerat om original.
Fortfarande en modifikation som inte är "nänmvärd" och har han köpt ett svart går det ju alltid att vrida tillbaka original! :-)
/Tessan

DPC
2013-02-27, 07:52
Jag uttryckte mig lite luddigt - tror att det är mer än 15 % årligt tapp på så nya bilar som 1 -2 år gamla. Det har inget med att det är en R att göra. Gäller säkert generellt. Skrev ju 15 – 20 % säg någonstans mitt emellan, då blir det lägre pris än vad jag skrev typ 240 -250kkr.

Till sist så regleras det ju vad nästa ägare vill betala för bilen, marknadskrafterna.

5 dörrars GTI -09 - -11 mk6 har under hösten trillar ned en bra bit under 200 kkr i snabb takt. Skiljer ju avseende miltal utrustn. osv..

Worst case är ju att man blir stående med en fräsch blåmet R med snyggt svart VW emblem. Får man för dåligt så kan man lika väl njuta av bilen och lägga mil på den. Med åren så bromsas ju prisfallet.

/Peter

Vi brukar vara överens Peter ;) så jag undrade bara hur du tänkte! Jag håller med dig i det mesta du skriver. Beteendet för värdeminskning gäller i stort sätt alla bilar. Undantagen är bilar i golfklassen med miljöklassad diesel som verkar hålla riktigt bra andrahandsvärde.

Jag sitter delvis på facit då jag ska byta in min bil om ca två månader och har ett fastslaget inbytespris. Priset jag får ger en årlig värdeminskning på ca 13,5 % från nyköp. Det bör tilläggas att jag köpte bilen förmånligt med bra rabatt när det begav sig.

DPC
2013-02-27, 07:57
Kollade lite snabbt på R-utbudet på Blocket. De flesta objekten närmar sig tre år gamla och har ofta gått 4-5000 mil. Det begärs ca. 250-260´, i mitt tycke helt orimligt när de kostade ca. 320-330´ netto nya. Köpa en bil för 320´, köra tre år och 5000 mil och sälja för 240-250´ är helt orealistiskt...

Såldes för inte länge sedan en "ny" hallbil (R -12 som gåt 50 mil) på mitt jobb för 285´. 4-dörrars med RCD510 och 19".

Finns många drömmare på blocket. Delar din uppfattning är det är dyrt med 260' efter tre år på en bil för 320' ny.

285' för en nästan ny bil låter som en bra affär!

Peter-C
2013-02-27, 12:57
Vi brukar vara överens Peter ;) så jag undrade bara hur du tänkte! Jag håller med dig i det mesta du skriver. Beteendet för värdeminskning gäller i stort sätt alla bilar. Undantagen är bilar i golfklassen med miljöklassad diesel som verkar hålla riktigt bra andrahandsvärde.

Jag sitter delvis på facit då jag ska byta in min bil om ca två månader och har ett fastslaget inbytespris. Priset jag får ger en årlig värdeminskning på ca 13,5 % från nyköp. Det bör tilläggas att jag köpte bilen förmånligt med bra rabatt när det begav sig.

Det låter bra.

OT - På vår firma lämnade vi som inbyte en A6:a Avant TDI 170 / 1000 mil för ett år sedan som då var uttagen 7 månader tidigare. Den minskade i värde en förskräcklig massa pengar - över 25 % på 7 mån.. Det var förra generationens A6 men en ny bil. Anledningen var att min kollega tyckte bilen var för slö. Vi fick bra rabatt på ersättaren :-)

Det är delvis det jag tänker på. När det är ”skitnytt” så blir svårare att få till ett acceptabelt pris. MK6 är ju förra generationen numera.

Din är ju 3 år i dagarna om jag inte missminner mig, så då hinner det att jämna ut sig…… Verkar vara en bra deal du fått till. Vad blev det för bil?

/Peter

DPC
2013-02-27, 18:18
Du har bra koll, bilen blev tre år igår! Kommer släppa den vid ca 38 månaders ålder om inget oförutsett inträffar. Det blir en ny (nu svär jag nästan..) kombi av annat tyskt märke. Kan pm:ā om du vill veta mer..

Crille82
2013-02-27, 18:29
F31? =)

DPC
2013-02-27, 18:35
En bra gissning. Skulle kunna vara en sådan ;)

Marcus
2013-02-27, 18:54
Ein Münchener :-)

Peter-C
2013-02-27, 19:49
Du har bra koll, bilen blev tre år igår! Kommer släppa den vid ca 38 månaders ålder om inget oförutsett inträffar. Det blir en ny (nu svär jag nästan..) kombi av annat tyskt märke. Kan pm:ā om du vill veta mer..

PM:a gärna, alltid intressant! Inte helt otippat fabrikat :)

/Peter

Crille82
2013-02-27, 20:41
BMW gör mycket trevliga bilar, har haft ett par stycken. Skulle absolut kunna tänkt mig en till 3-serie om jag körde såpass mycket (3000 mil /år) som jag gjorde när jag köpte GTI:n. Nu kör jag endast 6-700 mil /år och har siktet inställt på att "bruksköra" året runt i något sportigare från Stuttgart...