handdator

Visa fullständig version : Varför är DSG-lådan så populär i Golf GTI/GTD?



Ekan
2013-02-23, 23:34
Letar efter en Gti/Gtd och har testkört både manuell och DSG, visst den är otroligt smidig och bekväm! Men känslan och det roliga i att köra tycker jag försvinner!
Prioriterar köpare smidighet framför känslan och körglädjen med Gti:n?

Hamburger SV
2013-02-23, 23:37
Har också funderat på detta... Gav upp att hitta en GTI 35 edition med manuell låda i Sverige och valde att importera från Tyskland, hämtar pärlan på onsdag

a128
2013-02-23, 23:43
Hur är det igentligen, är det någon större vits att ta hem något från det bilfrälsta Tyskland ?, priserna verkar ibland vara högre än i Sverige

Lillen
2013-02-24, 00:31
Största vinsten är ju att du får vad du vill ha!
Prismässigt är det en bonus OM det blir åt rätt håll.
Mer begagnade bilar , fler år gamla är större vist i.
Ska man ta hem själv så räkna 10.000:- innan den är hemma.

DPC
2013-02-24, 09:52
Letar efter en Gti/Gtd och har testkört både manuell och DSG, visst den är otroligt smidig och bekväm! Men känslan och det roliga i att köra tycker jag försvinner!
Prioriterar köpare smidighet framför känslan och körglädjen med Gti:n?

Tror att många köpare av nämnda modeller är teknikintresserade och gillar dsg för att den är lite av två växellådor i en. Lugnt körd i driveläget är den bekväm och snål medan sportläget eller manuella läget ger snabba växlingar och bra prestanda samt lite roliga ljudeffekter i form av mellangas vid nedväxling och avgaspuff vid fullgasuppväxling.

Jag är personligen som du, jag värdesätter en riktigt fint avvägd manuell låda. Den ska vara kortslagig med rätt mekanisk känsla och förstås med väl avvägda utväxlingssteg. Jag har manuell låda i min nuvarande Golf R och har aldrig ångrat mig.

Min kommande bil kommer dock att ha Auto då modellen jag har valt inte har en lika lyckad manuell låda som golfen.

mangewide
2013-02-24, 11:50
För att man insett att man inte kommer att bli F1 förare, så är DSG lådan det närmaste man kommer :).

DPC
2013-02-24, 13:13
För att man insett att man inte kommer att bli F1 förare, så är DSG lådan det närmaste man kommer :).

Om syftet är att åka fort så har motorn mer betydelse än växellådan. Eller menar du att de tiondelar av en sekund som du tjänar med dsg är avgörande faktorn vid val av låda?

AndreasE
2013-02-24, 13:14
För att man insett att man inte kommer att bli F1 förare, så är DSG lådan det närmaste man kommer :).

Haha, ja lite F1 känsla får man!

Jag har alltid förespråkat man växellåda i sport bilar. Dock måste jag säga att min nuvarande gti med dsg garanterat är snabbare än om jag kört den manuell, eller vad tror ni?

DPC
2013-02-24, 14:02
Som sagt, man tjänar några tiondelar vid varje växling jämfört med en manuell (som förstås sprider beroende på förare). Men, låt säga att man valt 19" istället för 18" så torskar man motsvarande man vinner på dsg. Så har man maximalt bråttom välj dsg och små, lätta hjul.

DPC
2013-02-24, 14:16
En sak som är bra med dsg är att man slipper tappa turbotryck vid växling, så turbomotorer mår bra av dsg. Lånade en gtech PRO i höstas och i loggarna går det att se att det tar lite tid efter växling innan maximalt acc infaller igen (trots bansai växlingar där acc aldrig understeg 0,2 g i växlingarna). Sen så väger dsg mer än en manuell låda vilket förstås inverkar negativt på prestanda.

samuel2
2013-02-24, 16:47
Den manuella lådan ger ytterligare en dimension till körupplevelsen. DSG:n fixar alltid perfekta växlingar men med den manuella får man i alla fall tänka till lite.

Vid slökörning kan jag däremot störa mig på att motorvarvtalet sjunker så långsamt vid uppväxling och det blir medvetet enormt långsamma växlingar för att matcha varvtalet. Det problemet har givetvis inte DSG:n.

Det mest underhållande är ändå att få till perfekt varvtalssynkade nerväxlingar vid snabba inbromsningar gärna med lite extra mellangas så att man kopplar in på nedvarvning (någon som har någon teori om vad som är mest skonsamt att synka när motorvarvtalet sjunker eller ökar?). Det är körglädje :)

Hamburger SV
2013-02-24, 18:34
@ a128, för min del är det lite som Lillen svarade dig, det är nog mer för att jag ville ha en viss bil med viss utrustning, jag importerar inte bilen för att göra ett klipp.

Ekan
2013-02-24, 19:26
Ni som har DSG, vad får ni för varvtal när ni ligger i motorvägsfart? 100-110km/h?
Växlingspaddlarna på ratten är säkert roliga i några veckor men sedan är jag rädd för att jag kommer sakna att få växla själv och bestämma vilket vartal jag vill ha i ingången till en kurva. Mycket ligger nog i känslan av att ha total kontroll!

Sjove
2013-02-24, 19:35
Finns det vanlig automat????

DPC
2013-02-25, 08:26
Inte till Gti/Gtd.

Crille82
2013-02-25, 08:35
Inte till Gti/Gtd.

Inte till någon europasåld Golf MK6.

Merlinen
2013-02-25, 11:30
Ni som har DSG, vad får ni för varvtal när ni ligger i motorvägsfart? 100-110km/h?
Växlingspaddlarna på ratten är säkert roliga i några veckor men sedan är jag rädd för att jag kommer sakna att få växla själv och bestämma vilket vartal jag vill ha i ingången till en kurva. Mycket ligger nog i känslan av att ha total kontroll!

Hittade dessa bilder, altså bara 1'n och 2'n som skiljer sen är det så gott som lika.

1279

1280

Gasekke
2013-02-25, 11:47
Personligen gillar DSG stenhårt och skulle aldrig välja en manuell bil faktiskt, men visst är det trevligt att kunna välja växel och varv tex vid ban/konbanekörning men det löser man ju numera lätt med en mjukvaru uppdatering på dsglådan Ekan.

Jag har giac/stertmans programvara i min låda och med den finns det ännu färre anledningar till att växla själv då alla dumheter som att den växlar själv även i S läge löses + ett mkt bättre launchcontrol (valbart varvtal ) går att välja + div andra förbättringar.

(finns kanske andra med men den jag har funkar klockrent även med hyfsat mkt effekt&vrid så då rekommenderar jag den)
I mitt fall så använder jag paddlarna ytterst sällan då jag tycker att lådan i sig gör ett mkt bra jobb med att sköta om det själv utan att jag "lägger mig i"
Erik

Merlinen
2013-02-25, 12:02
Personligen gillar DSG stenhårt och skulle aldrig välja en manuell bil faktiskt, men visst är det trevligt att kunna välja växel och varv tex vid ban/konbanekörning men det löser man ju numera lätt med en mjukvaru uppdatering på dsglådan Ekan.

Jag har giac/stertmans programvara i min låda och med den finns det ännu färre anledningar till att växla själv då alla dumheter som att den växlar själv även i S läge löses + ett mkt bättre launchcontrol (valbart varvtal ) går att välja + div andra förbättringar.

(finns kanske andra med men den jag har funkar klockrent även med hyfsat mkt effekt&vrid så då rekommenderar jag den)
I mitt fall så använder jag paddlarna ytterst sällan då jag tycker att lådan i sig gör ett mkt bra jobb med att sköta om det själv utan att jag "lägger mig i"
Erik

Kan bara hålla med, älskar DSG lådan.
Men det är än då lite så att man saknar manuel låda ibland :)

DPC
2013-02-25, 20:15
Inte till någon europasåld Golf MK6.

Var det något mer du ville tillägga? Har jag fel i sakfrågan om Gti och Gtd i Sverige?

Crille82
2013-02-25, 22:59
Var det något mer du ville tillägga? Har jag fel i sakfrågan om Gti och Gtd i Sverige?

Nej, bara klargöra att ingen Golf MK6 sålts med konventionell automatlåda i Europa.

Ekan
2013-02-26, 00:20
Ni som kör DSG, om ni kör lugnt och håller hastigheten. Vad hamnar förbrukningen på ungefär? Och landsväg kring 100KM/h?

Ekan
2013-02-26, 00:29
Om det går att göra en mjukvaruuppdatering för att få den mer "körvänlig" är det ett stort plus. Hade varit intressant att få testköra en bil med uppdaterad låda!
95% så körs bilen lugnt och fint, men de där 5% som man vill kunna köra med den där fulla kontrollen jag önskar så säger min hjärna manuell. Motorbromsa in i en kurva och kunna göra en karateväxling och känna hur hela bilen växlar och drar iväg.
I övrigt så är automaten jätteskön att ha till och från jobbet och bara glida fram!
Ang tesen att det skonar motorn och håller laddtrycket på en jämnare nivå håller jag helt med! Vilket gör att effekten maskeras, är åter i tankarna kring känsla/kontroll där.

Merlinen
2013-02-26, 10:23
Ni som kör DSG, om ni kör lugnt och håller hastigheten. Vad hamnar förbrukningen på ungefär? Och landsväg kring 100KM/h?

100 Km/h gps fart för mig ligger det på ca 0,82-0,85

Vill du test en DSG med mjukvara i så bara höra utav dig, fast det är kanske en lite omväg hit :)

Chesmal
2013-02-27, 09:02
Gjorde en mjukvaruuppdatering på min kamel föra året i samband med att jag slängde in nya kamaxlar, den största glädjen var att det där sköna runkandet eller vad man skall kalla det för, när man kör långsamt/krypfart och DSG lådan får nån form av fylle hicka som får ens hjärtat att hoppa över ett slag är som förbi nu, friskförklarad helt enkelt

True story :)

Tezzantezz
2013-02-27, 11:47
Såg det här på Facebook igår:

http://www.facebook.com/photo.php?v=492385444158573&set=vb.159237737473347 &type=3&theater

Får en att förstå varför DSG är populärt i mina ögon!
Jag är nöjd med valet av DSG i min Golf GTi iaf...
/Tessan

Merlinen
2013-02-27, 13:52
Såg det här på Facebook igår:
VIDEO

Får en att förstå varför DSG är populärt i mina ögon!
Jag är nöjd med valet av DSG i min Golf GTi iaf...
/Tessan

Eriks golf och mannen backom ratten känner man också igen :)

Valkyr
2013-03-01, 00:08
Gjorde en mjukvaruuppdatering på min kamel föra året i samband med att jag slängde in nya kamaxlar, den största glädjen var att det där sköna runkandet eller vad man skall kalla det för, när man kör långsamt/krypfart och DSG lådan får nån form av fylle hicka som får ens hjärtat att hoppa över ett slag är som förbi nu, friskförklarad helt enkelt

True story :)

Som nybliven GTI/DSG ägare så är det egentligen det enda som stör mig. Vad behövs för en uppdatering egentligen?

Gasekke
2013-03-01, 19:08
Som nybliven GTI/DSG ägare så är det egentligen det enda som stör mig. Vad behövs för en uppdatering egentligen?

Ett samtal till stertman, och lite mjukvara :)..
Då kan växla så här.
http://m.youtube.com/watch?feature=relmfu&v=mZRwDYjYqb0

Clintan_86
2013-03-03, 13:01
Som nybliven GTI/DSG ägare så är det egentligen det enda som stör mig. Vad behövs för en uppdatering egentligen?

Finns en del firmor som uppdaterar mjukvaran i DSG. Har du planer på att trimma vidare och slippa huvudvärken med nm begränsningen tror jag Chesmal gärna hjälper dig!

Valkyr
2013-03-04, 21:05
Ett samtal till stertman, och lite mjukvara :)..
Då kan växla så här.
http://m.youtube.com/watch?feature=relmfu&v=mZRwDYjYqb0


Finns en del firmor som uppdaterar mjukvaran i DSG. Har du planer på att trimma vidare och slippa huvudvärken med nm begränsningen tror jag Chesmal gärna hjälper dig!

Tack bägge två. Men trimning tror jag får vänta till nästa vinter. ;)

Chesmal
2013-03-06, 20:37
Ursprungligen postat av Clintan_86

Finns en del firmor som uppdaterar mjukvaran i DSG. Har du planer på att trimma vidare och slippa huvudvärken med nm begränsningen tror jag Chesmal gärna hjälper dig!

Självklart ställer jag upp !! :)


Ursprungligen postat av Valkyr

Som nybliven GTI/DSG ägare så är det egentligen det enda som stör mig. Vad behövs för en uppdatering egentligen?


Först hitta ett bra förtetag med shysst service som har en bred och nöjd kundkrets med fina recensioner
Mina personliga rekommendationer om du någon gång i framtiden skall göra en uppdatering är att köra både din ECU samt DSG ( du hittar säkert mer information på google om vad som ingår och vad programvarona gör), det går liksom hand i hand och helheten blir bättre samt ditt slutresultatet med bilen

Tar det lång tid att uppdatera sin bil ? är det svårt ?
1331

Inte så svårt som många tror, jag satt och lippa med whitney houston senare på kvällen

Ama303
2013-03-10, 13:26
ni som kör med dsg-uppgradering: hur upplevs d-läget efter omprogrameringen?
det jag mest stör mig på med dsg:n i min ed35 är att den växlar upp så jäkla snabbt. redan i 65km/h så har den hunnit växla upp till 6:an så man skulle gärna vilja att den drar lite längre på växlarna, dock inte lika länge som den gör i s-läget :)

Chesmal
2013-03-11, 18:05
Jag åker hem snart, så kan du få en färsk upplevelse om olika lägen :)

Ekan
2013-03-12, 03:10
Inget att hålla på!

Sciroccogtx16v
2013-03-12, 22:18
En fråga till, en chippad dsg 6, när växlar den till tvåan vid typ kökörning? Original växlar den typ direkt. Det blir ett himla växlande när det är stop and go trafik. Jag brukar därför köra i sportläget för att va lite snällare mot lådan...

Fredrik

Gasekke
2013-03-12, 23:35
En fråga till, en chippad dsg 6, när växlar den till tvåan vid typ kökörning? Original växlar den typ direkt. Det blir ett himla växlande när det är stop and go trafik. Jag brukar därför köra i sportläget för att va lite snällare mot lådan...

Fredrik

Min växlar i D läget upp så fort som den bara kan och har slängt in 6an i 60-65 jag förstår inte problemet? Har man mer bråttom/andra behov så får man väl växla manuellt el S läge. Med iaf Giacs pgmvara så kan man i manuellt läge dra den in i varvstopp på varje växel om det känns lockande. Dvs i mitt fall no probs mkt vrid-varv=bra snurr på skrotet =D

Chesmal
2013-03-17, 09:02
Jag åker hem snart, så kan du få en färsk upplevelse om olika lägen :)

Mina personliga referenser om DSGn
Värt att notera är att jag har ECUn flashad med vilket gör att min bedöming är utifrån det, då varvgränsen är fram flyttad, samt motorresponsen och kraftöverföring är bättre vilket direkt är en inverkan på bilen

D-Läge: Är mycket mjukare jämnfört med orignal, med bättre växlingsmönster för vardaglig körning, jag upplever att den inte växlar så sjukt mycket som du nämner ovanför, vilket jag minns var rätt störande,mcyket beror sammtidigt på hur mycket man trycker på gas pedalen nu var det ett tagsen jag körde en orginal dsg, oavsett så är det skrämande att det inte var så här från fabrik

S-Läge: Mycket mer aggressivare, känns mer sport, Är mer Sport !, nedväxlings knappen är avstängd du håller växlarna bättre vid högre varvtal ,den är skarpare, smidigare med snabbare växlingar

M-Läge: Boss läget, som S-läget fast du har totallt kontroll med paddlar/spak, finns att välja till äkta M-läge, dvs att den inte växlar åt dig när du slår i rödmarkering, men får man alzheimers som jag ibland, så är det bättre att den växlar vid rödmarkering, helt klart bästa när man körde på bana i sommras.

Spark-cut: ett tilllägg som jag kommer göra till våren/sommarn
"The ECU cuts ignition while the DSG shifts, allowing it to shift faster. Therefore the car spends less time shifting and more time under power. The side effect is some unburned fuel during the period when ignition is cut, which subsequently ignites when spark returns after the shift, causing a 'backfire' of sorts, often accompanied by flames."

Hoppas det hjälper lite, om intresse finns kan jag försöka fixa upp en video, ev någon som vill provkör så skicka PM så styr vi upp något