handdator

Visa fullständig version : bromsrör från huvudbromscylindern...



davve
2013-02-23, 07:08
Hej!

Ska byta ett rör från huvudbromscylindern och till vänster framhjul, har aödrig bytt från huvudbromscylidern förut.

Kommer all olja rinna ut från den och ställa till med stora luftningsjobb eller hur gör man för att begränsa läckan?

Bil = Caddy -03.

J.L
2013-02-23, 08:34
Du kan trycka på bromsen, och sedan spjäla fast den med något i nedtryckt läge.
Men det hade jag bara gjort om vätskan var precis ny, är den inte bytt på länge så behövs det ändå.

Viss läckage vid demonteringen kommer du få ändå, men inte alls lika mycket, och luftning åker du på oavsett, köp en luftman eller bygg en egen, så är det bara att öppna nipplarna och lufta en efter en.

Tänk på att börja med det hjulet längst bort från huvudcylindern, höger bak, vänster bak, höger fram, vänster fram.

davve
2013-02-23, 09:07
Okej, då är det sammalika som jag gjort tidigare då och kila fast pedalen.
Och du har nog rätt, oljan behöver nog bytas men jag vill inte få in onödigt med luft i systemet ändå..

När jag ändå håller på och frågar, rengöra en bromstrumma från olja, finns det nått superknep?

larra
2013-02-23, 19:09
Okej, då är det sammalika som jag gjort tidigare då och kila fast pedalen.
Och du har nog rätt, oljan behöver nog bytas men jag vill inte få in onödigt med luft i systemet ändå..

När jag ändå håller på och frågar, rengöra en bromstrumma från olja, finns det nått superknep?

super knepet är broms rengörning ;-) den tar bort de mesta skit på de mests