handdator

Visa fullständig version : Hur byta kedja mellan kamaxlarna på en 1.8T AWT motor



maccke
2013-02-20, 13:21
Har problem med nin Passat med 1.8T med AWT motor

Får felkoder som säger att givaren till kamaxel inställningen är fel
Verkstaden som kollat på den tror att kedjan mellan kamaxlarna kan ha längt sig.

Hur byter man denna kedja?
Kan det bara vara givaren som krånglar, hur byts den?

pinnen
2013-02-20, 15:01
Har problem med nin Passat med 1.8T med AWT motor

Får felkoder som säger att givaren till kamaxel inställningen är fel
Verkstaden som kollat på den tror att kedjan mellan kamaxlarna kan ha längt sig.

Hur byter man denna kedja?
Kan det bara vara givaren som krånglar, hur byts den?
För att byta kedjan,börja med att sätta fronten i serviceläge, lossa kuggrem givetvis nollad motor, bort med ventilkåpan,montera bort packboxarna till kamaxlarna, lossa kamaxlarna med inställningsmekanismen ta bort kedjan och lägg på den nya med exakt rätt länkar mellan markeringarna (kolla dessa markeringar i första hand,stämmer dom så borde inte kedjan vara knas), återmontera med ev. ny sträckare byt givetvis packningar, under sträckarn,packboxarna till kammarna, ventilkåpspackning och glöm inte täta vid utmärkta ställen, blanda inte lageröverallen till kamaxlarna och smörj gärna lite extra innan montering av överfallen, dra med rätt moment! , montera dit dom nya packboxarna med rätt verktyg, ny bult till kamaxeldrevet för kuggremmen bör också monteras, använd ett riktigt mothåll, häng dit remmen och dra runt motorn 2 varv, inspektera markeringarna på kamaxlarna så kedjelänkarna verkligen stämde överens.. annars så blir det galet fel! stämmer allt dit med resterande. OBS! Har du ingen eller väldigt liten mekvana avråder jag dig från att göra detta själv, skaffa replitteratur och gärna en avdragare till packboxarna., montera ventilkåpan. Starta och se om felkoden går att få bort :) Men angående felkoden så kan det vara kuggremmen som står fel! Men det ser du ju när du har nollat motorn.

pinnen
2013-02-20, 15:02
och ursäkta att det ser så fruktansvärt rörigt ut men jag kan inte använda enter och börja på en ny rad i detta forumet, vet inte om det beror på windows 8 lr ej.

maccke
2013-02-20, 22:36
och ursäkta att det ser så fruktansvärt rörigt ut men jag kan inte använda enter och börja på en ny rad i detta forumet, vet inte om det beror på windows 8 lr ej.

Ingen fara, jag är tacksam över svaret!