handdator

Visa fullständig version : Bromsskivor till GTI MK6



Kuttle
2013-02-16, 00:48
Hej alla där ute!

Snart är det dags för nya fina skivor till kärran och behöver tips på vart man kan hitta slitsade/hålborrade skivor till GTI MK6.

Stertman har jag redan checkat och http://www.demon-tweeks.co.uk/performance/brake-discs/car/volkswagen/golf-mk6-gti/black-diamond-combi-brake-discs-pair

Vart mer kan man kolla ?

Mvh

MiWi
2013-02-16, 01:05
www.venommotorsport.com

Särås
2013-02-16, 01:39
Skulle inte direkt rekommendera nå annat än original... :-/
Däremot bättre bromsbelägg är aldrig fel...
Men Du kanske måste byta för att dom är slut?

Kuttle
2013-02-16, 03:10
Skulle inte direkt rekommendera nå annat än original... :-/
Däremot bättre bromsbelägg är aldrig fel...
Men Du kanske måste byta för att dom är slut?

Nja måste och måste, jag vill byta skivorna för att det är "snart" dax och vill då ha slitsade som ser bättre ut än original.

Varför rekommenderar du att behålla original ?

Mvh

Kuttle
2013-02-16, 03:11
www.venommotorsport.com

Tackar!

Markus1987
2013-02-16, 22:08
Jag beställde ifrån dessa www.getech.se och där får man välja mellan antingen slitsade eller borrade skivor! Jag beställde ett komplett kit med slitsade skivor och redstuff belägg, ser riktigt fina ut faktiskt! Mycket enkelt också, vid beställningen skriver man in regnr. så sköter dom resten och fixar fram dom rätta passande delarna!

Är väl inge värsting saker precis men duger gott och väl säkert för det där lilla extra bara, sen ser dom ju finare ut än släta original :P

Fast nu beställde jag ju till min Golf MK4 GTI men dom har säkert till MK6 GTI också!
Blir och montera sen när det är barmark ute :P

Särås
2013-02-17, 21:37
För att svara lite enkelt så skrev jag innan jag började jobba heltid med det jag gör idag (Stertman Motorsport AB), denna guide/information på Garaget:
http://www.garaget.org/mypage/blog.php?user=Saras&post=23096

Läs den, mycket stavfel osv och finns väl mer information att skriva idag, kanske skulle ta och skriva om den!?
Men grunderna finns där iaf!

Markus1987
2013-02-18, 06:05
Fanns mycket intressant att läsa om i din länk, Särås!

Kuttle
2013-02-18, 09:48
För att svara lite enkelt så skrev jag innan jag började jobba heltid med det jag gör idag (Stertman Motorsport AB), denna guide/information på Garaget:
http://www.garaget.org/mypage/blog.php?user=Saras&post=23096

Läs den, mycket stavfel osv och finns väl mer information att skriva idag, kanske skulle ta och skriva om den!?
Men grunderna finns där iaf!

Mycket bra läsning och matnyttig information.

Men jag känner att denna text är väldigt inriktad till bankörning och lite mer hårdkörning utöver det vanliga.
Jag personligen kommer förmodligen aldrig att köra på bana och således gå emot dina rekommendationer för slitsade skivor, jag lär ju inte vara den ända i världen som kör med sådana skivor.

Så om jag kör normalkörning med lite bus emellanåt och inte bankörning och vill ha snygga skivor så borde det inte vara några problem.

Särås
2013-02-18, 12:23
Du gör så klart som Du vill och det finns många där ute som åker med slitsade skivor, skulle nog dock föredra hålborrat idag men det är en smaksak tror jag!?
Då handlar det ännu en gång om livslängd och säkerhet i min värdering!

Jag utgår från att alla är ute efter bättre bromsar när man uppgraderar och det är efter det jag har skrivit det jag gjort, men ska se över den texten! Finns en hel del att ändra och förklara bättre tror jag!

Dock tycker jag att man ska försöka lägga värderingar och prioriteringar på saker med rätt värde, det är iaf min syn på det hela!

MiWi
2013-02-18, 13:09
Du gör så klart som Du vill och det finns många där ute som åker med slitsade skivor, skulle nog dock föredra hålborrat idag men det är en smaksak tror jag!?

Får jag fråga varför? :)

Särås
2013-02-18, 14:39
Får jag fråga varför? :)

Klart Du får, mina enkla svar är följande:
- Slitsade skivor äter mer på bromsbelägg, kortare livslängd på belägg och även skivorna
- Slitsade skivor spricker ibland/ofta/förekommer i just slitsningarna och det är svårt att se och inte så trevligt när skivan delar sig på mitten!
- Slitsade skivor är inte lika efektiva som hålborrade på att föra ut gaser och har även en mindre anlägningsyta än hålborrade vilket ger något sämre broms.

Det är några grejer jag kommer på, detta är byggt på egna teorier och högst privata värderingar efter att ha testat alla möjliga lösningar under 12+års tid på gata, bana och olika andra saker man kan ha en bil till!

Favorit skivan är en helt vanlig solid skiva, bäst livslängd och hållbarhet!
Samt att man kan gå på med väldigt bra bromsbelägg med den solida skivan och på så vis få MYCKET bättre bromsar!

lasholm
2013-02-18, 16:14
Jag kör med slitsade skivor fram och den enda fördelen som jag märker är vid körning i regn, då bromsverkan finns på en gång.

Sciroccogtx16v
2013-02-18, 20:11
Jag kör med slitsade skivor fram och den enda fördelen som jag märker är vid körning i regn, då bromsverkan finns på en gång.

Fast det beror nog inte på skivorna, vid regn bromsar bilen själv ibland för att hålla skivorna torra. Ja det är sant!

Fredrik

Lillen
2013-02-18, 21:51
Hmm.
Enligt erfarenhet och det lilla man snappat up så har de BORRADE skivorna betydligt mer problem med sprickor än de slitzade. Sedan så beror det ju mycket på vad för bil , hur tund den är och godstjockleken i skivan. Mycket massa som skall bromsas ger underliga effekter.

Man få ju ta i beaktande vad de skall användas till , hur bilens bromsar är konfigurerade och sättet att bromsa.

Ja en massa variabler så klart.
Men att slitzar är sämre än hål i sprickbenägenhet tvivlar jag på.
Skulle vara endast pga att det finns tydligare "brottytor" då , för jag har nog inte sett en Porsche utan de karaktäristiska sprickproblemen och då är det ändå en ganska dyr sportbil , inget illa alls.
Det är bara så olika användningsområden.

Inte helt lätt allt detta.

Särås
2013-02-18, 23:41
Hmm.
Enligt erfarenhet och det lilla man snappat up så har de BORRADE skivorna betydligt mer problem med sprickor än de slitzade. Sedan så beror det ju mycket på vad för bil , hur tund den är och godstjockleken i skivan. Mycket massa som skall bromsas ger underliga effekter.

Man få ju ta i beaktande vad de skall användas till , hur bilens bromsar är konfigurerade och sättet att bromsa.

Ja en massa variabler så klart.
Men att slitzar är sämre än hål i sprickbenägenhet tvivlar jag på.
Skulle vara endast pga att det finns tydligare "brottytor" då , för jag har nog inte sett en Porsche utan de karaktäristiska sprickproblemen och då är det ändå en ganska dyr sportbil , inget illa alls.
Det är bara så olika användningsområden.

Inte helt lätt allt detta.

Helt rätt att borrade skivor har problem med sprickor, dock brukar dom inte gå av som en slitsad skiva kan göra!
Eller allt är relativt!
Men på en gatbil hör i grunden varken hållborrade eller slitsade skivor hemma om Du frågar mig!
Går man dessutom på ett 24 timmars på Nürburgring eller Le Mans så är 90+++% av teamen med hålborrade och dom andra med någon form av kombination eller en vanlig solid OEM liknande skiva!

Lillen
2013-02-18, 23:44
Instämmer till fullo.

Gasekke
2013-02-18, 23:55
Helt rätt att borrade skivor har problem med sprickor, dock brukar dom inte gå av som en slitsad skiva kan göra!
Eller allt är relativt!
Men på en gatbil hör i grunden varken hållborrade eller slitsade skivor hemma om Du frågar mig!
Går man dessutom på ett 24 timmars på Nürburgring eller Le Mans så är 90+++% av teamen med hålborrade och dom andra med någon form av kombination eller en vanlig solid OEM liknande skiva!

Fin artikel där Jimmy :), de skivorna i mitt Loba BBK testkit var ju helt solida Mercedes bromsskivor och precis som du skriver så var det inga som helst problem med värme ,sprickor eller något vid hårdtestning/gasning med de skivorna.
Så ska de bearbetade bara för att få "snygga" bromsskivor när man står stilla eller ha bromsar för att kunna köra som f*n är väl en fråga att ställa sig.
Men jag är nog med på särås linje i ämnet.

Med vänlig hälsning, Erik