handdator

Visa fullständig version : Reggad Effekt/ Vridmoment Golf 2?



Sjove
2013-02-14, 13:44
Inför stundande reggbes GTI 112hk till G60 har jag lite frågor.

Någon som vet om/vad VW har intygat för effekt/ vrid på Golf 2???
Och var/hur jag får tag i ett intyg???
Hur har alla 1.8T lyckats???
Om du inte vill berätta här så kanske med ett PM:)

Jag vill INTE ha någon gissnings lek här!
Om du inte vet säkert vad du pratar om så kan vi väl skippa det, hoppas ni förstår :)

Jag vet att vissa har lyckats för att deras bilar har varit fel reggade från början eller stämplat om chassi nr.
Det kan vi oxå skippa...
Tack på förhand!

MiWi
2013-02-14, 17:27
De som löpt linan ut har reggat dem som ombyggt fordon.

Då gäller regeln 15 kW per 100 kg.

Lillen
2013-02-14, 20:35
De som löpt linan ut har reggat dem som ombyggt fordon.

Då gäller regeln 15 kW per 100 kg.

ELLER max effekt i Mk II chassie + den effekt som tillåts som ökning.
Men i det senare fallet måste man ha detta intyg från Svenska VW och detta skall genomföras av godkänd verkstad. Jag har gjort det senare och det går bra så länge det är VAG orginaldelar inblandade.
Men numer är det ganska ovanligt PGA att SFRO är enklare.
Intyg mm blir dock billigare.

Alla med 1,8T har OFTAST reggat med 150hk motor.
Det är ju under effektgränsen för G60 , ofta men inte alltid även vrid.
Så det är väl inga konstigheter.

Sjove
2013-02-15, 01:09
ELLER max effekt i Mk II chassie + den effekt som tillåts som ökning.
Men i det senare fallet måste man ha detta intyg från Svenska VW och detta skall genomföras av godkänd verkstad. Jag har gjort det senare och det går bra så länge det är VAG orginaldelar inblandade.
Men numer är det ganska ovanligt PGA att SFRO är enklare.
Intyg mm blir dock billigare.

Alla med 1,8T har OFTAST reggat med 150hk motor.
Det är ju under effektgränsen för G60 , ofta men inte alltid även vrid.
Så det är väl inga konstigheter.

Så vad är max effekt i Mk II chassie? Utveckla gärna.
Hur fick du ett intyg från Svenska VW? Vem pratade du med? Hur gick du till väga?

Enligt SFRO måste jag bygga om bakbromsarna mer för att klassa in som ombyggt fordon.

Saxat från Rejsa:
"""""Okej, trodde att skivor bak bara satt på GTi 16v?

Eftersom skivorna bak är identiska så är "för lite" ombyggt för att det ska klassas som ombyggt fordon. Du måste byta bakbromsarna till "något annat", med andra mått (större) eller kanske till ventilerade skivor även bak.

SFRO-besiktning gör man ju före man gör registreringsbesiktningen hos ett besiktningsorgan, men tyvärr har det visat sig att även om SFRO bedömer fordonet som ombyggt fordon, så är det inte alltid besiktningsorganen håller med. Om de tycker att för lite är ändrat kommer de inte godkänna bilen, trots att SFRO har gjort det...

Gustaf


_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå"""""

Känner inte för att Chansa på att bygga om bakbromsarna helt i onödan bara för att kringgå ett problem. Och sen Chansa på att Bilprovningen kanske godkänner det.
Plus att det känns som onödiga pengar i båda byggkostnad och SFRO besiktning ( ja ja det kostar att hålla på med sådant här, jag vet! )

När det ska gå att bara göra en omregistrering hos bilprovningen. Det enda som saknas är ett intyg om vilken effekt Mk II klarar av ihop med tillhörande delar.
Golf G60 finns ju så den effekten är inget konstigt men hur hittar jag intyget??? Det är konstigt....

MiWi
2013-02-15, 02:11
Jag är rätt säker på att Bilprovningen utgår från din registrerade originaleffekt och inte vad karossen som max är godkänt för.

Lägger du i en komplett, avgascertifierad motor, är det egentligen bara en fråga om att effekten skall kunna godkännas för karossen. Om inte biltillverkaren/importören vill skriva intyg, så gäller en maximal ökning av effekten med 10%, och vridmomentet med 20%.

Har du då en 16V KR på 139 hkr får du då ha 152 hkr som mest vid ett motorbyte utan reggning till ombyggt fordon. Därav kan du regga den med 1,8T utan reggning som ombyggt fordon.

Sjove
2013-02-15, 02:38
Jag är rätt säker på att Bilprovningen utgår från din registrerade originaleffekt och inte vad karossen som max är godkänt för.

Ja om man inte kan intyga annat.

Sjove
2013-02-15, 02:58
För bil som INTE är ombyggt fordon gäller:

1.Den effekt/det vridmoment som tillverkaren intygat som max (se listan vi fått ut)
2.Om ingen uppgift finns från tillverkaren så har Bilprovningen i Teknisk handbok skrivit att effektökning med 20% och vridökning med 10% normalt godtas. Observera att det gäller utifrån bilens originalmotor, INTE utifrån starkaste motoralternativet i modellen!

Jag vill gå enligt alternativ 1. Eftersom Golf G60 finns så måste det finnas/ eller kunna få ett intyg på den effekten med dom bromsarna.

MiWi
2013-02-15, 03:22
Ja om man inte kan intyga annat.

Har försökt leta runt till dig i jakt efter info. De som varit reggade med enbart motorbyte har varit antingen Gti 16v alternativt G60. Finns ett par med mindre effekt ursprungligen men samtliga är ombyggt fordon. Hoppas du lyckas komma fram till någonting annat.

Sjove
2013-02-15, 08:39
Har försökt leta runt till dig i jakt efter info. De som varit reggade med enbart motorbyte har varit antingen Gti 16v alternativt G60. Finns ett par med mindre effekt ursprungligen men samtliga är ombyggt fordon. Hoppas du lyckas komma fram till någonting annat.

Tack, jag har hört rykte om att folk har fått ut intyg på effekten och det är det jag undrar hur?
Annars är alternativet att bygga om bakbromsarna eller att jag hade bygg på en Golf CL då hade det gått.... Vilket jag tycker är absurt!?!

MiWi
2013-02-15, 08:41
Tack, jag har hört rykte om att folk har fått ut intyg på effekten och det är det jag undrar hur?
Annars är alternativet att bygga om bakbromsarna eller att jag hade bygg på en Golf CL då hade det gått.... Vilket jag tycker är absurt!?!

Eller, åka med Mk4-ok? Kolla om det är tillräckligt.

Diametern räcker gott och väl för effekten.

Sjove
2013-02-15, 10:38
Eller, åka med Mk4-ok? Kolla om det är tillräckligt.

Diametern räcker gott och väl för effekten.

Är det samma ok på alla Mk4? Passar Mk4 ok direkt på hållaren på Mk2 GTI 8v? Vilken storlek har skivorna? Är dom ventilerade?

J.L
2013-02-15, 10:46
eller att jag hade bygg på en Golf CL då hade det gått.... Vilket jag tycker är absurt!?!

Hämta min, bortskänkes, svetsa ramben bara ;-)

Sn00k
2013-02-15, 10:53
De som varit reggade med enbart motorbyte har varit antingen Gti 16v alternativt G60. Finns ett par med mindre effekt ursprungligen men samtliga är ombyggt fordon. Hoppas du lyckas komma fram till någonting annat.

Det finns en anledning till detta och det är att G60in och även dom senare 16v årgång 90-91 med 129hk PL motorn har en egen kaross som heter 19E-G medans äldre 8/16v/cl/gl osv hade vanliga 19E karossen som är vekare i bottenplattan.

nu behöver man ju inte upplysa sfro/bilprovningen om sådant, dom SER ju ganska lika ut.. =P

MiWi
2013-02-15, 10:58
Är det samma ok på alla Mk4? Passar Mk4 ok direkt på hållaren på Mk2 GTI 8v? Vilken storlek har skivorna? Är dom ventilerade?

Ja, även väldigt sena Mk3 hade dem. Går med fördel att använda med Mk2-skivor om du byter bromsslang. 232mm är Mk4-skivorna men passar inte på Mk2-naven bak. Vill du att det ska passa måste du åka med Lupo bakre skivbromsnav. Är ej ventilerade.


Det finns en anledning till detta och det är att G60in och även dom senare 16v årgång 90-91 med 129hk PL motorn har en egen kaross som heter 19E-G medans äldre 8/16v/cl/gl osv hade vanliga 19E karossen som är vekare i bottenplattan.

nu behöver man ju inte upplysa sfro/bilprovningen om sådant, dom SER ju ganska lika ut.. =P

Jävligt intressant info! Vet du vad som mer exakt skiljer dem åt? :)

Sciroccogtx16v
2013-02-15, 11:00
Rätta mig om jag har fel, men för att stoppa i 160 hk i en Golf 2a (cl. gti gti 16v) måste man bygga om hela bilen till en G60 -inklusive drivlina (dvs du kan inte välja annan motor än g60), limmad vindruta, bromsar osv.
Vill du stoppa i en helt annan motor är det lättare att utgå ifrån en G60 eller 16V och regga den med en motor med samma hk antal (max +10%).
Vill du bygga av en annan modell och vill komma upp i hk antal är det enklast att gå enligt SFRO modellen, se bara till att ändra tillräckligt mycket så att det inte blir diskussion om detta.

Fredrik

Sn00k
2013-02-15, 11:01
Är det samma ok på alla Mk4? Passar Mk4 ok direkt på hållaren på Mk2 GTI 8v? Vilken storlek har skivorna? Är dom ventilerade?

mk3 gti edition annars.. fina ok med den bästa konstruktionen på handbromsen.. dock samma diameter på skiva som original.

det är 232mm bak på mk4, dom är INTE ventilerade på en framhjulsdriven bil.. dock fina aluminium-ok.. som tyvärr gärna bråkar här i sverige pga SALT.

..men det finns 256mm ventilerade på bla v6 4-motion, r32, skoda rs, audi s3, tt mfl.
vanlig mk4 går att bygga om till dessa med oksadlar, ok och skivor.. vilket antyder att om du kan få dit vanliga mk4 så kan du få dit även dessa.. dock kostar dessa ok rätt mycke =/
(bultmönstret är ju också 5/100 på skivorna då.. finns säkert nått 4-bultat liknande på nån seat el dylikt, annars får man borra om en uppsättning)

Sciroccogtx16v
2013-02-15, 11:05
Det finns en anledning till detta och det är att G60in och även dom senare 16v årgång 90-91 med 129hk PL motorn har en egen kaross som heter 19E-G medans äldre 8/16v/cl/gl osv hade vanliga 19E karossen som är vekare i bottenplattan.

nu behöver man ju inte upplysa sfro/bilprovningen om sådant, dom SER ju ganska lika ut.. =P

Mycket intressant, detta har kanske med den högre kardantunneln att göra eller? Men har 16Vn denna också?

Fredrik

MiWi
2013-02-15, 11:05
mk3 gti edition annars.. fina ok med den bästa konstruktionen på handbromsen.. dock samma diameter på skiva som original.

det är 232mm bak på mk4, dom är INTE ventilerade på en framhjulsdriven bil.. dock fina aluminium-ok.. som tyvärr gärna bråkar här i sverige pga SALT.

..men det finns 256mm ventilerade på bla v6 4-motion, r32, skoda rs, audi s3, tt mfl.
vanlig mk4 går att bygga om till dessa med oksadlar, ok och skivor.. vilket antyder att om du kan få dit vanliga mk4 så kan du få dit även dessa.. dock kostar dessa ok rätt mycke =/
(bultmönstret är ju också 5/100 på skivorna då.. finns säkert nått 4-bultat liknande på nån seat el dylikt, annars får man borra om en uppsättning)

Man använder helt enkelt till en framskiva från 16v Gti med 256mm-diameter bak på en sådan setup. Sedan måste man byta ut hela navet till ett från Lupo då hela bakhjulslagret skiljer sig på Mk4 jämfört med tidigare generationer. Lupon delar lager men har Mk2-fäste på sitt nav. Måste dock komma från en skivbromsad modell. Mk4-skivor passar därmed ej på Mk2/3-nav.

Med okhållare+ok, skivor och belägg samt bromsslang från valfri 256mm-modell fungerar det. Däremot kommer du få våldsamt mycket bromseffekt bak, så en justerventil för bromskraftfördelningen skulle du behöva.

Sn00k
2013-02-15, 11:17
Mycket intressant, detta har kanske med den högre kardantunneln att göra eller? Men har 16Vn denna också?

Fredrik

som sagt, annan bottenplatta med starkare konstruktion.
annan veckning å tjocklek bitvis, andra domkraftsfästen, kardantunneln skiljer men den är inte så mycket högre, däremot på syncron, som har ännu en egen kaross, där är den rejält mycket högre.

även ramen runt framrutan skiljer, limmad ruta på dessa mm skojjs.. väger dock några 10-tal kilo mer än vanliga 19E karossen.

som svar på din andra fråga, JA, årsmodellerna 90 och 91 ska även 16v med PL-motorn ha fått denna kaross, jag har då iaf hittat/tittat på 5-6st sådana nu =)

Sn00k
2013-02-15, 11:21
Man använder helt enkelt till en framskiva från 16v Gti med 256mm-diameter bak på en sådan setup. Sedan måste man byta ut hela navet till ett från Lupo då hela bakhjulslagret skiljer sig på Mk4 jämfört med tidigare generationer. Lupon delar lager men har Mk2-fäste på sitt nav. Måste dock komma från en skivbromsad modell. Mk4-skivor passar därmed ej på Mk2/3-nav.

Med okhållare+ok, skivor och belägg samt bromsslang från valfri 256mm-modell fungerar det. Däremot kommer du få våldsamt mycket bromseffekt bak, så en justerventil för bromskraftfördelningen skulle du behöva.

låter som ett bra recept till detta bygge! =)

Lupo GTI hjulnav bak
Golf 16v -89> ventilerad bromsskiva 256mm fram
Golf/Bora V6 4-motion/R32 bromssadlar/ok/slang, för 256mm ventilerade skivor.
(finns även på skoda RS i fin grön färg, även audi S3/TT225, nån sneat mfl..)

oken är förresten Lucas 38mm..

tycker inte dom biter så mycke hårdare än original 232:orna gjorde, men har abs å annan huvudcylinder å förstärkare, så helt andra förutsättningar.. så en lätt modifierad ventil där under bakaxeln låter som en bra ide.
..däremot tål dom MYCKET mera spö innan dom fadar.

MiWi
2013-02-15, 12:04
låter som ett bra recept till detta bygge! =)

Lupo GTI hjulnav bak
Golf 16v -89> ventilerad bromsskiva 256mm fram
Golf/Bora V6 4-motion/R32 bromssadlar/ok/slang, för 256mm ventilerade skivor.
(finns även på skoda RS i fin grön färg, även audi S3/TT225, nån sneat mfl..)

oken är förresten Lucas 38mm..

tycker inte dom biter så mycke hårdare än original 232:orna gjorde, men har abs å annan huvudcylinder å förstärkare, så helt andra förutsättningar.. så en lätt modifierad ventil där under bakaxeln låter som en bra ide.
..däremot tål dom MYCKET mera spö innan dom fadar.

Kan tilläggas att de finns på Mk4 ED30 samt 1,8T 180, Seaten är Leon som gäller med 1,8T 180. :)

Luponavet finns även på 100/105 hkr-versionen med 1,6-litersmotorn. :)

VWR18
2013-02-15, 14:01
Så här gjorde jag:
http://www.svwat-team.se/41858275

Ett tips är att kontakta Bilprovningens support som guidade mig till att lyckas genomföra ett motorbyte utan SFRo's inblandning!

Lillen
2013-02-15, 14:14
Jag ringde och pratade med Sven Åke Karlsson.
Han kunde vara en riktig surgubbe med paragraferna på sin sida.
Man fick stryka honom medhårs annars var det kört , flera PÅ DEN TIDEN hade fåt próva flera gånger.

Han hette så som hade hand om intyg , godkännanden mm mm för Svenska VW.
Det rörde effekt , miljögodkännande och typintyg.

Det intyg jag fick var för att vägleda godkänd verkstad till vilka saker som bilen var godkänd med orginal.
Det jag monterade skulle vara likvärdiga orginaldelar eller av VAG godkända delar.

Sedan bygger man om och tar bilen till den verkstad VW eller VAG godkänt för intygsskrivandet.
Efter det åker man till SBP(nu likvärdig) station och regbesiktar.

Hur det fungerar nu vet jag inte.
Har kvar alla gamla papper men vet inte var.
EU-regler mm har ju tillkommit numer och SFRO är betydligt vanligare nu än förr.

Vet att Pekka genomförde sitt bygge på exakt samma vis.
Hans bil var en CL från början och blev en 16V.

Sjove
2013-02-15, 17:28
Oj det var mycket info att ta in :)
Tack alla för alla svar!

Nu ska vi se om jag har fattat rätt:

Lupo hjulnav bak/GTI/100/105 hkr-versionen med 1,6-litersmotorn

Golf 16v -89> ventilerad bromsskiva 256mm fram

Bakre Lucas 38mm bromssadlar/ok/slang, för 256mm ventilerade skivor.
Golf/Bora V6 4-motion/R32/Mk4 ED30 samt 1,8T 180, Seaten är Leon som gäller med 1,8T 180.
(finns även på skoda RS i fin grön färg, även audi S3/TT225)

så en lätt modifierad ventil där under bakaxeln??
Menar ni att justera den lastkännande ventilen eller montera ytterligare någon form att strypventil???

Jag vill ha ett stort YES på detta eller är jag retarderad

Är där någon som kan/orkar eller vet var jag kan kolla artikelnummer på dessa prylar????



Så här gjorde jag:
http://www.svwat-team.se/41858275

Ett tips är att kontakta Bilprovningens support som guidade mig till att lyckas genomföra ett motorbyte utan SFRo's inblandning!

Boris: jag har kollat på dit fina bygge. Det går inte att duplicera eftersom din bil från början var fel reggad och det är därför du slank igenom, eftersom du kunde klara dig med 10/20% reglerna....
Och jag har varit i kontakt med både bilprovningens tekniska support och en ingenjör på Bilprovningen.

Båda är positivt inställda till mitt bygge men vill ha ett intyg från VW på effektökningen i min bil då jag överskrider 10/20% reglerna....

Ps. Just nu fick jag info från min kontakt på VW att det inte skulle vara några konstigheter att uppgradera från GTI till G60. Han ska skicka ett papper på vad jag måste uppfylla och sedan ska detta kontrolleras på VW. Väntar med spänning :)

Lillen
2013-02-15, 20:04
Redovisa gärna din kontakt med Svenska VW.
Om det är nyare regler , ändringar eller annat?

Sjove
2013-02-15, 22:39
Redovisa gärna din kontakt med Svenska VW.
Om det är nyare regler , ändringar eller annat?

Japp jag kommer att redovisa efterhand, vi får se hur det går allt kan hända....

Confide
2013-02-17, 09:17
Är inte 4wd-modellernas ok annorlunda kontra 2wd bak?

Skickat från min HTC One X via Tapatalk 2