handdator

Visa fullständig version : Airbag problem (bältet)



mattemaz
2013-02-12, 16:43
Hej!

Min airbag-lampa har börjat att lysa och har kollat felkoden och det ska vara bältet förarsida fram.
Har testat med ett bälte från skroten men det funkade inte, måste tydligen vara exakt samma modellnr antar jag som står på bältet eller har jag fel? alltså 1j3 857 705 j hcp
Har hittat ett bättre beg på ebay för en billig peng men då finns inte dom tre sista bokstäverna med i modellnamnet.
Hur viktiga är dom?
Finns ingen skrot i min närhet som verkar ha nått bälte till min bil. Enligt min kompis så skickar dom inte heller nått från någon annan skrot pga att det sitter en liten krutladdning i modulen.

Bilen det gäller är en Golf mk4 gti 00 tre dörrars om det har betydelse.

Hoppas nån kan hjälpa mig,
Tack på förhand Matte

mattemaz
2013-02-13, 16:29
Ingen som jobbar på vag eller som mekaniker som varit med om detta?

Henrik.M
2013-02-13, 18:56
Ingen som jobbar på vag eller som mekaniker som varit med om detta?

Hcp i slutet av artnr är färkoden på bältet , eftersom bältet finns i olika färger.

Bälten med sträckare och Airbags skickas som explosivt gods med särskilda reststriktioner.
Blir ett jä*la liv på fraktbolaget om dom märker att dom fraktar explosivt gods utan att det är skickat som det.
Så kolla upp detta med den som säljer på ebay INNAN du köper , annars är risken att du får extra omkostnader OM dom ens levererar paketet till dig.

Bara ett tips i alla välmening.

danno
2013-02-15, 23:56
För att klargöra lite bara, är felkoden på bältessträckaren eller airbagsystemet? Är det på airbagsystemet och du har en airbag i stolen så sitter felet troligtvis i kontakten under stolen. Klipp kablarna (gul kontakt) och lödda dom separat utanför kontakten. Och glöm inte markera med gul krympslang eller nåt.

danno
2013-02-16, 00:00
Visste jag hade den nånstans:) http://forums.vwvortex.com/showthread.php?2815467/page1