handdator

Visa fullständig version : Ny bil på G. Synpunkter och idéer tack



Snowman
2013-02-09, 08:55
Hej!

Min Golf V 1.6l börjar komma till åren och en nyare kärra kommer handlas framöver.

Kör omkring 50-60 mil i veckan för tillfället men det kommer nog sjunka till max hälften. Funderar på om man ska välja en diesel eller ha bensinbil?

Bilar jag tittat på är:

Golf VI

BMW 1-serie

Kia Pro_Ceed och Ceed

Opel Astra

Prisklass 100-150.000

Förstår att ni alla i stort sett kommer säga VW men var lite objektiva är ni snälla. Vill ha en bil i storlek med Golf ungefär.
Kollade på en Toyota Auris häromdagen men den kändes liten i bagaget .
Brukar behålla mina bilar i minst 5 år så man vill ju vara nöjd...
Lite synpunkter tack är ni snälla

Amazonas
2013-02-09, 09:38
Opel Astra och BMW 1 får du i alla fall ha bra koll efter rost på. Tittade på dem innan jag shoppade Jettan. De flesta BMW 1 hade rost på luckan bak och på Astrona hittade jag galvblåsor samt rost lite här å där. Rörde sig om årsmodell 2008-2011.
Men vill man ha så roligt som möjligt bakom ratten, så är nog 1-serien att föredra. Men M-paket känns som ett måste.

Istället för Kia hade jag kollat på Mazda 3. Mkt underskattad bil, till vettiga priser. Kia har ju en jäkla problem med sin lack och man läser runt på forum eller artiklar i biltidningar.

Snowman
2013-02-09, 16:33
Mazdan har inte direkt varit ett alternativ då vi haft en 323 i familjen förut. Förutom att den rostade inifrån och ut (först syntes inget sen var det hål rätt igenom) så var stolarna helt slut efter mindre än 10.000mil (en bil vi köpte sprillans ny och körde 11.000 mil med utan större problem förutom tidigare nämnda problem). Sen har Mazda 6 inte precis varit felfria om man säger så enligt vad jag hört. Jag antar att Mazda 3 inte direkt är bättre kvalitetsmässigt än deras 6 modell?

Amazonas
2013-02-09, 17:00
Mazdan har inte direkt varit ett alternativ då vi haft en 323 i familjen förut. Förutom att den rostade inifrån och ut (först syntes inget sen var det hål rätt igenom) så var stolarna helt slut efter mindre än 10.000mil (en bil vi köpte sprillans ny och körde 11.000 mil med utan större problem förutom tidigare nämnda problem). Sen har Mazda 6 inte precis varit felfria om man säger så enligt vad jag hört. Jag antar att Mazda 3 inte direkt är bättre kvalitetsmässigt än deras 6 modell?

Så det blir en Golf ;)

Första gången jag hör ngn nämna om problem på 6:an faktiskt. Vet ej om 3:an är bättre i så fall. Men tycker helt klart den är en intressant outsider.

Marcus
2013-02-09, 17:56
Ny eller begagnad bil?

Om begagnad: vilken generation av respektive modell?

Varför Kia? Dom är iu inte ens påfallande billiga längre. Kostar ungefär som Skoda och då är alltid en Skoda ett bättre alternativ. Första generationen Kia Cee'd känns påtagligt billig invändig, dåliga stolar, hemsk fjädringskomfort, bullrigt, luktar Sovjetisk plast... Tror nya Skoda Octavia blir riktigt trevlig och prisvärd. Om du ska köra maximalt 1300 mil per år så är nog en bensin-modell att föredra.

P-plats.se
2013-02-09, 19:31
Efter att ha haft några olika Skodor så kollar vi nu på en till när vi ska byta sambons bil om ett tag...
Verkar som vi går från Roomster till Yeti.

sspc
2013-02-09, 20:11
Fick en någorlunda ny Skoda som lånebil.
Kombi
5 vxl manuell
Bensin

Hemsk känsla i framvagn och drivlina

Marcus
2013-02-09, 20:17
Fick en någorlunda ny Skoda som lånebil.
Kombi
5 vxl manuell
Bensin

Hemsk känsla i framvagn och drivlina

Eftersom Skoda är VW-mekanik så gäller samma omdöme för motsvarande VW...

Marcus
2013-02-09, 20:18
Efter att ha haft några olika Skodor så kollar vi nu på en till när vi ska byta sambons bil om ett tag...
Verkar som vi går från Roomster till Yeti.

Yeti är tuff :-) Flexibel, robust, välutrustad.

Snowman
2013-02-12, 18:47
Eftersom Skoda är VW-mekanik så gäller samma omdöme för motsvarande VW...

Hade mycket problem med chassit och framvagnen speciellt på min 2007 Fabia jag köpte ny. Körde 1200 mil sedan tröttnade jag på knäppande framvagn och gnälliga bromsar. Verkstaden rev ner det 2 ggr men menade på att inget var fel trots att det small i framvagnen varje dag jag lämnade min parkeringsficka i garaget. Sen var bilen fruktansvärt slingrig på vägen så fort det blåste.
Sen var ju bränsleförbrukningen inte precis rätt för en bil i den storleken. Jag har kört min Golf billigare än vad jag körde min 1.4 Fabia på...

Detta är inget problem jag upplevt med någon av mina Golfar (eller någon annan bil jag ägt av något annat märke) jag ägt genom åren eller nån av de VW's mina föräldrar haft.
Varför jag inte kollar på en Skoda som ett av alternativen är att jag inte tycker de har en snygg bil att erbjuda för tillfället.

Mvh

Magnus

Marcus
2013-02-12, 20:13
Jag har svårt att förstå hur man kan döma ett helt modellprogram baserat på erfarenheter från en enskild modell. Sen tycker jag att jämförelsen mellan Fabia och Golf-i-allmänhet är fel. Du borde jämföra Fabia med Polo. 1,4 drivlinan sitter även i Polo med mer eller mindre samma egenskaper. Problemen du beskriver med din Fabia kan ju lika gärna finnas på Polo. Det är mer eller mindre samma prylar.

Att du inte gillar Skoda på grund av modellernas utseende har jag inga som helst problem att acceptera, även om jag tycker att Skoda har några snygga och eleganta modeller i sitt stora modellprogram. Förutom Yeti och Superb Combi så ser jag fram emot nya Octavia som jag tror blir riktigt fin, inte minst i Combi-utförande.

sspc
2013-02-12, 20:36
Men varför skulle man köpa en skumgummi bil ifall man inte behöver?

Snowman
2013-02-12, 20:41
Har inte dömt ut nått...jag skrev att jag tröttnade på bilen pga problemen jag hade. Det är en helt annan sak. Trivs man inte med bilen ska man väl inte fortsätta köra den?
Vill du höra mig döma ut nått så ska vi snacka franska bilar och Peugeot i synnerhet. Att sånt skit ens får säljas och köras på svenska vägar är för mig en gåta...så nu har du hört den korta och snälla versionen.
Och ja det är tillåtet att hacka på mig för att jag bytte bort en fullt fungerande VW mot en Peugeot men till mitt försvar så blev det en VW igen 3 månader senare efter ett krig med Peugeothandlaren.
Jag skulle kunna köra Skoda igen men just nu gillar jag inte deras design. Kommer det nått häftigare i framtiden så är jag inte främmande för det alls.

Funderat en del över 122hk eller 140hk maskinerna som finns...är det nått att ha jämfört med de övriga bensinarna. Sugen på nått med lite mer ös än min nuvarande 1.6l bensin.

//Magnus

DPC
2013-02-12, 21:13
Vilken Fabia var det du hade? Nya modellen som kom i slutet av 2007 eller den utgående? Jag har själv en -08 uthämtad i nov -07 sm funkat grymt bra. Dock känner jag ingen framvagnsknäppandet innan Skoda kampanjade fjäderbenslagringarna.

Som gammal Peugeotägare kan jag inget annat än att instämma. Vilket skräp, köpte två nya 206:or och så mycket problem... Ledsnade totalt när den ena blåste topplockspackningen vid 9000 mil....

Till ämnet. Klart du ska ha en Golf VI. Rymlig, komfortabel, fin kvalitetskänsla, bra körställning, körglad och allmänt bra känsla. Satsa på någon av bensinturbomotorerna.

Snowman
2013-02-12, 21:25
Det var en Fabia 1.4/75hk 2007 av den äldre modellen jag hade.

Premis
2013-02-13, 10:13
Är och har vart galet nöjd med min Fabia II 1.4Tdi Elegance -08. Tog den till jobbet idag bara för att då känna på den lite (åker tåg normalt) och den gamla motorn är verkligen en pärla (när man väl kommer över råheten och fattar konceptet med en liten lågvarvig 3-stonkare). Kört den i tre år utan några problem i princip.

Enda problemet med den är att den är omöjlig att sälja :D. Någon kommer få en billig bil till våren :).

Snowman
2013-02-13, 12:03
Har hittat en A3 Sportsback 1,8TFSI automat på en bilhandlare i närheten... vad säger ni om det? vad drar en sån i soppa?

2008 med s-tronic och runda slängar 3400mil

Marcus
2013-02-13, 14:26
Stad 10,4, Landsväg 5,8, Blandad 7,5 enligt http://audipdf.h-kan.se/archivedfiles/Audi%20A3%20November%202007.pdf

tisu001
2013-02-16, 15:06
Yeti är tuff :-) Flexibel, robust, välutrustad.

Håller med om att Yeti ser cool ut, provkörde den igår och hittade trots massa rattande ingen körställning som var bra. Testade även Scout och Superb, dom var helt åt andra hållet så är ingen Skoda-dissare :D

pinnen
2013-02-16, 16:32
Har hittat en A3 Sportsback 1,8TFSI automat på en bilhandlare i närheten... vad säger ni om det? vad drar en sån i soppa?

2008 med s-tronic och runda slängar 3400mil Trevlig bil men gammal, är i stort sett samma grundbil sen den kom, lite bullrig för att vara audi framförallt från bak (däckljud) men det har ju alla a3:or varit hittils, har tyvärr inte kört den nya ännu. I övrigt är det en hållbar bil, lacken har väl varit ok med, ganska basic utrustad elmässigt vilket innebär mindre som kan bli ett problem, 1.8an känns mycket mer muskulös än vad man tror och upplevs lite som en sugmotor med bra register som är ganska linjärt. A3:an har ju dock vanliga fjäderben som golf men det är väl en kostnadsfråga. En mycket bra bil i mina ögon och en bil jag själv skulle kunna tänka mig, jag hade dock helst valt en Quattro.

Snowman
2013-02-19, 19:45
Hittade en -11 Golf BMT 1.6tdi /105 hk... synpunkter..?
Körde den och tyckte den var helt ok...
Ska till banken på torsdag och se vad dem tycker.

Marcus
2013-02-21, 13:36
A3:an har ju dock vanliga fjäderben som golf men det är väl en kostnadsfråga.

Vad skulle den ha annars?

- - - Dubbelpost? - - -


Hittade en -11 Golf BMT 1.6tdi /105 hk... synpunkter..?

Finns väl inte så mycket att säga om den, bra, trevlig bil för vardagliga behov. Du blir säkert nöjd med den.

MX-5
2013-02-21, 16:20
Någon dissade Peugeot men jag måste faktiskt ta iaf en modell i försvar.
308 HDI

Sedan 2008 har vi köpt totalt 6 bilar på firman. I dagsläget har de gått mellan 3000 och 17.000 mil
På en bil har vi bytt bromsskivor fram och belägg runt om. I övrigt nada utom vanlig service. Klart över förväntan.

Övrigt positivt är är i stockholmstrafiken kör jag den lätt på 0,52 mätt över tankningarna.


Min uppfattning är att Peugeot från 90-talet/tidiga 00-talet (som tex 206:an) har mycket sämre detaljkvalitet än sina konkurenter, men i dagsläget är man helt klart minst på par, om inte förbi, med marknadens bättre märken. I verklig kvalitet, inte alltid i upplevd dörr-tjoffskänsla...

/Niclas

Marcus
2013-02-21, 16:37
Ska egentligen inte säga emot dig gällande Peugeot-kvalitet då jag i praktiken har måttlig erfarenhet av sådana bilar över längre tid. Däremot skulle jag inte köpa Peugeot som världen ser ut nu av andra skäl som jag kommer att lista nedan:

1. Tveksam, närmast feminin design. 308 anser jag dessutom vara direkt ful. Alla proportioner är i stort sett fel. En farmor Anka bil, eller PRO-anpassad om man så vill. Även nerlagda 407 och 607 är hemska, direkt konstiga. Finns inga strama, rena, ytor. Bara överjäst bulle med överviktiga proportioner.
2. Usel säteskomfort. Mjuka, svampiga stolar utan något som helst stöd och långfärdskomfort. Äckliga plysch-liknande tyger. Ja, jag föredrar, strama, hårda tyska stolar som man kan åka 100 mil i utan att må dåligt. Har en skräckupplevelse från Tysklandsresa med Peugeot 407. Vilka fruktansvärda stolar! Hela min kropp hade ont.
3. Tveksam mekanik. Möjligt att det håller, men känslan är ruggig. Sladdriga manuella växellådor och sega automatiska växellådor.
4. Usel inredningslayout med fullständigt ologiskt upplägg gällande reglage, knappar, instrument. Senaste 208 är direkt kräkframkallande i det avseendet, enligt mig.
5. Det är en fransk bil. Jag gillar inte franska bilar, i allmänhet :-)

Premis
2013-02-21, 16:37
Någon dissade Peugeot men jag måste faktiskt ta iaf en modell i försvar.
308 HDI

Sedan 2008 har vi köpt totalt 6 bilar på firman. I dagsläget har de gått mellan 3000 och 17.000 mil
På en bil har vi bytt bromsskivor fram och belägg runt om. I övrigt nada utom vanlig service. Klart över förväntan.

Övrigt positivt är är i stockholmstrafiken kör jag den lätt på 0,52 mätt över tankningarna.


Min uppfattning är att Peugeot från 90-talet/tidiga 00-talet (som tex 206:an) har mycket sämre detaljkvalitet än sina konkurenter, men i dagsläget är man helt klart minst på par, om inte förbi, med marknadens bättre märken. I verklig kvalitet, inte alltid i upplevd dörr-tjoffskänsla...

/Niclas

Du borde köpa en trisslott med den turen :)

DPC
2013-02-21, 19:42
+1...

Snowman
2013-02-21, 23:14
Någon dissade Peugeot men jag måste faktiskt ta iaf en modell i försvar.
308 HDI

Sedan 2008 har vi köpt totalt 6 bilar på firman. I dagsläget har de gått mellan 3000 och 17.000 mil
På en bil har vi bytt bromsskivor fram och belägg runt om. I övrigt nada utom vanlig service. Klart över förväntan.

Övrigt positivt är är i stockholmstrafiken kör jag den lätt på 0,52 mätt över tankningarna.


Min uppfattning är att Peugeot från 90-talet/tidiga 00-talet (som tex 206:an) har mycket sämre detaljkvalitet än sina konkurenter, men i dagsläget är man helt klart minst på par, om inte förbi, med marknadens bättre märken. I verklig kvalitet, inte alltid i upplevd dörr-tjoffskänsla...

/Niclas

Jadu.. var ska jag börja? Oljemängdsmätaren funkade inte, bromsarna skrek värre än en gammal cykel med torra trumbromsar. Avgassystemet satt inte fast. inredningen knirrade värre än en gammal nersutten fotölj, databoxen rasade, fick handtaget till stolsjusteringen i näven. tankmätare visade 3/4 när det var fullt. Ibland fick instrumenteringen cp-ryck och flimrade med alla lampor och varningssummern ljöd. När den fick dessa ryck så tändes varenda varningslampa likt ett flipperspel. Har säkert glömt en massa saker för jag hade 2 A4 i minsta läsbara text med grejor som inte funkade på en bil som gått 276mil och då hade jag ändå en reprapport som kostat 10000 plus moms med grejor som var åtgärdade...i rest my case ...Peugeot är sämsta skit som någonsin rullat på svenska vägar...
Jag hade dessutom turen att få "hyrbilar" som var ännu sämre än det som jag lämnade på verkstan.

pinnen
2013-02-21, 23:48
Vad skulle den ha annars?

. Virituella framvagnen

MiWi
2013-02-22, 02:52
Jag skulle nog egentligen vilja säga att det idag inte finns en enda biltillverkare som bygger bilar utav god kvalitet. Med bra kvalitetskänsla, ja - men inte med genuint god och hållbar kvalitet.

J.L
2013-02-22, 06:44
Jag skulle nog egentligen vilja säga att det idag inte finns en enda biltillverkare som bygger bilar utav god kvalitet. Med bra kvalitetskänsla, ja - men inte med genuint god och hållbar kvalitet.

Precis, det är uträknat så folk kommer tillbaka för att köpa nytt, de hade fått stänga om alla puttrade runt i 70-80-90-talsbilar som bara rullar vidare, mil efter mil som det var förr.

DPC
2013-02-22, 09:07
Min personliga upplevelse är att det finns fall där höjd kvalitetskänsla har gått i par med verklig kvalitet. Min Golf V hade en hel del fel under de fem år jag ägde den medan min tre år gamla Golf VI är felfri och har en helt annan kvalitetskänsla. Men visst kan jag hålla med om att kopplingen inte är självklar. Sen så är det förenat med större risk för fel om man för in mycket ny teknik på kort tid. Därför ser vi att de tyska märkena ligger ganska illa till i undersökningar avseende fel efter en viss tid.

MX-5
2013-02-22, 12:22
Märk väl, jag skulle inte köpa en 308 åt mig själv, till det är den för tråkig. Likväl som jag inte skulle köpa motsvarande basversion av Golf eller A3 etc. Men jag kan med gott förtroende rekommendera en 308 åt någon som letar efter en praktisk och prisvärd frakta-arschlet-bil. Billig i drift och mycket utrustning för en rimlig slant. För min kropp av storlek medium passar stolarna gott även på långresor, däremot sitter jag direkt illa i vissa A3. Precis som vad som är snyggt eller inte är individuellt är även stolar olika frö olika personer.

Ni som sågar ett helt märke pga erfarenheter från en bil... nåja.

Tittar man däremot på några som faktiskt har lite underlag, tyska Dekra blir bilden intressant. Välj Dekras Gebrauchtwagenrapport för 2013 och jämför med tex Golf, A3 och Megane är vinnaren... Megane. Ännu ett bespottat märke som faktiskt ryckt upp sig de senaste åren.. De övriga har ungefär likvärdigt resultat, vilket är bättre än medelbilen. http://www.gebrauchtwagenreport.com/index.php?id=12&L=de

Det är alltid nyttigt att låta sina uppfattningar möta fakta. Ibland blir man förvånad :)

Vad kör jag själv? Miata, en gammal CRX och Saab T16.

Marcus
2013-02-22, 15:17
Jag sa inget om driftkvalitet (saknar vettig erfarenhet av Peugeot i det sammanhanget) utan beskrev mina upplevelser av bilarnas egenskaper generellt. Jag sågar inte hela märket, jag är också starkt emot sådant baserat på en eller ett fåtal modeller. Jag beskrev upplevelsen av de modeller jag kommit i kontakt med, min uppfattning är dock att övriga modeller inte skiljer sig avsevärt vad gäller egenskaper. Däremot har Peugeot vissa attribut som generellt inte passar mig, som att det är en fransk biltillverkare :-) Med andra ord, även om dom skulle tillverka helt förträffliga bilar så har dom ingen plats i mitt hjärta :-)